Van kdv naar (niet officiele) Gastouder / Oppas

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Alva, 1 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Alva

Alva Niet meer actief

Onze kids gaan al jaren naar de opvang, zowel bso als kdv.

Nu nummer 4 onderweg is gaat het toch een dure grap worden.
    Omdat mijn vriend in de continue diensten werkt betalen we vaak voor dagen die we niet nodig hebben.
    Op zich dus super tevreden met het kdv, behalve dat (nu met 3 kids) mijn halve salaris er aan op gaat.

Nu kwam een collega moeder ineens met een oppas die bij ons om de hoek woont. Dat is echter geen geregistreerde oppas en dus ook geen KOT. Maar... daar is de prijs dan weer naar !
    Zij brengt haar kinderen er al jaren, dat zijn lieve beleefde buitenspelende kinderen, en zij is super tevreden over deze oppas.

Een snelle rekensom leert dat als wij onze kinderen bij de oppas onderbrengen ipv de opvang, het de helft van het geld scheelt (netto dus).
    Daarbij woont ze dichtbij en kunnen de kinderen in hun eigen wijk buiten spelen en zijn ze snel thuis.

Maar omdat het niet geregistreerd is, is er dus ook geen vangnet bij ziekte of vakantie. De collega moeder opperde al dat we elkaar dan kunnen helpen.

Wat zijn de nadelen van een niet geregistreerde oppas? Ik kan eigenlijk weinig bedenken eerlijk gezegd.

De voornaamste reden voor ons om een kdv te kiezen was de sociale contacten met andere kinderen, maar in ons grote gezin leren ze vanzelf wel omgaan met elkaar :)
    En dat er bij een oppas geen vangnet is bij ziekte. Al denk ik dat met onze 4 kids de kans groter is dat wij voor een ziek kind thuis moeten blijven dan door een zieke oppas.

2. tuc

tuc Niet meer actief

Het nadeel van een niet geregistreerde oppas is dat er nergens door niemand controle op is. Ze hoeven geen verantwoording aan GGD of een GOB af te leggen.
    Maar je kunt altijd zelf gaan kijken of het goed voelt.

3. Alva

Alva Niet meer actief

Ah oke, daar had ik niet eens bij stil gestaan. Maar goed, dat kunnen we zelf doen die controle, we gaan ze niet zomaar ergens brengen natuurlijk. Ze woont om de hoek en ze werd aanbevolen door een collega moeder, dus referentie is al binnen.

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Controle lijkt mij idd een nadeel en geen verplichtingen die andere gastouders en kdv-s wel hebben (ehbo bij houden, brandveiligheid etc). Je zou ook kunnen kijken naar een gastouder aan huis, wellicht is dat een stuk goedkoper dan wat je nu hebt en daarmee hou je wel je kinderopvangtoeslag en alle voordelen van geregistreerde gastouders.

5. Alva

Alva Niet meer actief

Aan huis zie ik niet zitten. Als mijn vriend 3 nachten heeft is het prettig dat hij overdag rustig kan slapen en de kinderen normaal kunnen spelen zonder de hele dag op de tenen hoeven te lopen.

Of ze EHBO e.d. heeft is natuurlijk ook na te vragen.
    Mijn moeder heeft dat ook niet en die past ook 1 dag per week op:)

6. Gili2014

Gili2014 Niet meer actief

Als ik jou was zou ik wel willen weten of de oppas kinder ehbo heeft. Dat vind ik zo'n belangrijk punt in de opvang van kinderen.

7. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Check voor de zekerheid even hoe het zit met de aansprakelijkheid als je kinderen daar iets kapot maken of iets van de kinderen kapotgemaakt wordt door een ander kind. Kan een flinke kostenpost zijn als er een tv wordt omgetrokken en de verzekering niet uitkeert oid.
    Verder lijkt het mij geen probleem. Misschien het sociale, maar aangezien er meer kinderen rondlopen, is dat ook al opgevangen. Als ze daar verder netjes en hygienisch zijn en het aan jou eisen voldoet tenminste. Hebben ze huisdieren? Zo ja, hoe sta jij daar tegenover? Komt er overdag bezoek over de vloer en wat voor types zijn dat dan? Wel iets om over na te denken natuurlijk. Waar slapen de kinderen als ze nog een middagdutje doen? Wat moet je meebrengen en wat niet? (luiers, fles, voeding, is er bij gekolfde bv genoeg ruimte in de koelkast en hoe warmen ze het op etc). Je zult hele goede afspraken moeten maken, maar als je dat doet, is het een goede oplossing

8. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Hangt voor mij helemaal van de oppas in kwestie af. Er zijn genoeg geregistreerde gastouders waar ik weinig vertrouwen in heb en niet-geregistreerde oppassen waar ik mijn kinderen zonder problemen bij achter laat. Als jij in deze mevrouw vertrouwen hebt, lijkt het mij een goede optie! Heb je al gecheckt of zij wel wil? Want vier kinderen is wel een flinke bups in één keer in je huis...

9. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Als de kids bij opa's en oma's vaste dagen hebben voor oppas is er toch ook geen controle op veiligheid en dergelijke? En het merendeel zal dal ook geen ehbo hebben....

10. gitaartje

gitaartje Fanatiek lid

12 nov 2013
    1.983
    1.251
    113
    Ik zou het zelf nooit doen maar ik heb een hekel aan zwartwerken, zeker op zo'n schaal (meerdere kinderen, meerdere dagen).
    Ik weet niet hoe je er tegenover staat dat je daar aan mee werkt?

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

wie zegt dat ze het niet opgeeft .je mag gewoon verdienen en ook bijverdienen bij een baan en verschillende uitkeringen.

wanneer er gesproken wordt over een belastingvrij inkomen en belastingvrij geld verdienen wordt bedoeld dat u een zodanig inkomen hebt dat u per saldo geen belasting hoeft te betalen. Geen loonbelasting en geen inkomstenbelasting. Dat is eenvoudig haalbaar als uw inkomen niet te hoog is. In 2014 ligt de grens voor een belastingvrij inkomen op ongeveer 6.230 euro per jaar. Dat lijkt niet zoveel maar als dit uw enige inkomen is, is het mooi meegenomen. Bijkomend voordeel is dat dit inkomen geen belemmering is voor de uitbetaling van een zorgtoeslag, huurtoeslag of huishoudtoeslag 2014 en 2015. Dit inkomen gaat dus niet ten koste van uw fiscale toeslag.

Bron financieel. info nu . Maar ook op belastingdienst site staat dit gewoon ;)'. niet te snel oordelen.

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit dus, een geregistreerde gastouder mag maximaal 6 kinderen onder de 12 tegelijk in huis hebben en dat is niet voor niets.

13. Alva

Alva Niet meer actief

Uiteindelijk hebben we toch gekozen voor het kdv.
    Deze mensen gaan een maand aaneengesloten op vakantie elk jaar en ik zou niet weten waar ik dan 4 kinderen 3 dgn p week moet laten.

Daarbij zijn wij erg tevreden over het kdv en de bso.

Ik probeer mijn werktijden aan te passen waardoor we minder opvang af hoeven te nemen. Tot op heden lukt dat nog niet 😊

Deel Deze Pagina