Ik wil graag jullie mening vragen om te checken of ik iets onredelijks vraag op het KDV. Mijn zoontje is bijna 18 maanden. Binnenkort (over twee weken) gaat hij van de babygroep naar de peutergroep. Tijdens onze vakantie in spetember besloot hij ineens dat hij niet meer 2, maar 1 slaapje genoeg vond voor een dag . Dus, het ochtendslaapje verviel. Hij weigerde gewoon te slapen en begon al te protesteren als hij alleen maar dacht dat je een poging ging doen om hem in bed te leggen. Wij vinden het prima, hebben eigenlijk altijd zijn behoeften zoveel mogelijk gevolgd. Hij sliep eerst van half negen tot half tien en dan 's middags van half twee tot half drie ongeveer. Met het ene slaapje verplaatste zich dat van half twaalf naar half twee (ongeveer). Het klopt dat hij rond 10 uur wat moe wordt, maar wij helpen hem er altijd even doorheen, even een spelletje, boekje lezen, of even lopen, naar buiten als dat kan, dat soort dingen. Na de vakantie ging hij weer naar KDV waar we hebben uitgelegd wat er veranderd was met het verzoek a.u.b. ook op 1 slaapje over te gaan, en graag 'rekken' tot 11 uur, half twaalf, voordat hij gaat slapen. De reden daarvoor is, dat wij graag zijn bedtijd van ongeveer 19.30 willen aanhouden. Als hij om 10 uur gaat slapen, is hij om 4 uur weer moe en gaat hij dus echt niet om 19.30 naar bed, eerder om 21.30, en dat hebben we dus proberen te voorkomen. De eerste dag dat ik hem ging halen hadden ze hem gewoon twee keer laten slapen op zijn 'oude tijd'. Ze vonden dat hij het nodig had, en ik dacht: oké, prima! De volgende dag hadden ze hem ook twee keer laten slapen, van 10.00 tot 11.00 en van half 3 tot half 4. Ik heb geduldig uitgelegd hoe wij het graag willen, met de opmerking: als hij twee keer slaap nodig lijkt te hebben, leg hem dan eerder in bed in de ochtend, en laat hem na 3 uur absoluut niet meer slapen. Dat was goed. Ik ben geduldig en netjes geweest, niet eens geïrriteerd, want dat kan gebeuren. De weken die daarop zijn gevolgd, is het misschien één keer goed gegaan, en toen was er een andere leidster . Alle andere keren hadden ze hem (tegen mijn uitdrukkelijk verzoek in) steeds om 10 uur, half elf in bed gelegd 's ochtends, zodat hij om 4 uur doodmoe was. Ik heb het nog zeker 5 keer gevraagd en uitgelegd, hun antwoord is: we laten hem slapen als hij moe is, doen we dat niet, dan valt hij op de grond in slaap. Laat ik voorop stellen dat ik wil dat mijn mannetje voldoende slaap krijgt. Maar ieder keer als hij overdag twee keer 'moet' slapen, is hij 'snachts vreselijk onrustig, en echt ieder keer een uur (als we geluk hebben, soms langer) klaarwakker midden in de nacht. Ook dit heb ik uitgelegd. Als hij thuis is (4 dagen per week), slaapt hij altijd maar één keer, en hij is nog nooit op de grond in slaap gevallen. Hij slaapt dan 's nachts duidelijk beter. Vandaag ging ik hem halen en was het WEER hetzelfde verhaal: twee keer geslapen.:x Ik word er nu langzaam boos van. Binnen twee weken moet hij over naar de volgende groep, waar hij maar één keer kan slapen. Ik heb WEER aangegeven dat ze alsjeblieft ons ritme moeten overnemen, voor onze nachtrust én zodat hij goed in het ritme zit voordat hij naar de nieuwe groep gaat. Dit duurt nu al twee maanden en na 3 dagen KDV is het ritme wat we altijd zorgvuldig proberen op te bouwen steeds opnieuw verdwenen. Ik geef ook dit aan, en dan krijg ik als antwoord dat ze geen tijd hebben om hem 'door zijn moeheid heen te helpen' er zijn immers nog andere kinderen die verzorgd moeten worden. Wat vinden jullie? Vraag ik te veel? Ben ik onredelijk? Of iets anders? Help!!
nee hoor, ik vind het hartstikke goed van je dat je al nadenkt over de overgang, en als hij s avonds niet goed slaapt mist hij een stuk belangrijke rust, dus als leidster vind ik je helemaal niet onredelijk. Ik vind het heel zacht uitgedrukt niet netjes dat ze je wensen zo in de wind slaan. Er zijn echt wel manieren om een kindje er doorheen te helpen, ik zou eens een apart gesprek aanvragen, dus niet met halen en brengen, en dan goed uitleggen hoe belangrijk zijn nachtrust is.
Nee hoor, je hebt helemaal gelijk. Goed dat je nog zo netjes bent geweest en constant aan het uitleggen bent gebleven. Nu blijkt dat het uitleggen/vragen geen nut heeft zou ik een apart gesprek aanvragen desnoods met de manager erbij. Vind het van de zotte dat ze niet luisteren en doen wat ze zelf willen.
Vreemd van die leidsters hoor, het lijkt erop dat ze het onhandig vinden dat jouw zoontje een ander ritme heeft dan de rest van de groep. Nou, dan gaan ze maar even van de automatische piloot af... Apart gesprek lijkt me idd een goed idee, dan kun je het nog even extra benadrukken en kan je ook niet verweten worden dat je het snelsnel hebt gebracht. Hier is het andersom, Mini slaapt thuis 2 keer maar op het kdv is alles wel zo interessant en reuze-leuk dus wil mevroi niet naar bed 's ochtends. Ik heb tegen ze gezegd dat ik liever heb dat ze 1 keer goed slaapt dan 2 keer een halfuurtje. Nu doen ze haar naar bed als ze denken dat ze moe is en dat kan elk moment van de dag zijn, ze kijken echt naar haar en denken mee. En soms slaapt ze dan nog wel 2 keer, maar dat komt bijna niet meer voor op het kdv. Moet wel zeggen dat Mini in een verticale groep zit, dus zij hebben sowieso te maken met allerlei verschillende ritmes van alle kindjes....
ik vind het heel jammer dat ze je wensen in de wind slaan, en geen rekening ermee houden. Ik zou inderdaad een 1 op 1 gesprek aanvragen op een moment dat het rustiger is en opnieuw je argumenten aangeven. En ook bragen of ze dat begrijpen en hoe het komt dat zij het anders doen. Hier slaapt tim ook 1x per dag. soms 2x in de week slaapt hij 2 slaapjes. De laatste tijd is hij heel onrustig als hij gaat slapen. alsof hij dus nog niet moe is. Wij hebben gevraagd of het mogelijk is dat hij niet langer dan 3 uur na elkaar slaapt en tot max. 4 uur slaapt. Tot nu toe gaat dit goed en ben ik heel tevreden. Nogmaals, ik vind het spijtig dat ze je wensen in de wind slaan. Is het misschien een idee dat hij mee gaat naar buiten? meestal gaan ze hier net voor de lunch buiten spelen. Met de winter in aankomst is dit natuurlijk niet altijd evident. Tim zit trouwens ook op een verticale groep.
Dank je wel allemaal, af en toe heb ik toch even bevestiging nodig . Om heel eerlijk te zijn, ben ik niet echt heel erg tevreden over het KDV, eigenlijk vanaf het begin al niet. Onze zoon is niet het prototype 'makkelijk kind' om het zo maar te zeggen. Wat ik daarmee bedoel is dat hij best wat aandacht nodig heeft, heel graag op schoot zit, graag samen een spelletje doet, in het kort: hij kan zich niet goed zelf vermaken. Als baby heeft hij ook best veel gehuild en altijd erg veel behoefte gehad aan mama. Ik snap dat KDV-leidsters niet dezelfde aandacht kunnen besteden aan mijn kind als ik, er zijn immers ook nog andere kinderen, maar in mijn hart heb ik wel altijd gevonden dat ze iets beter hun best mochten doen. Ik heb vooral van een leidster vaak 'hints' gekregen dat ik hem te veel verwen, te veel zijn zin geef, te veel aandacht geef, etcetera, en ik vind dat dat MIJN zaak is, niet die van haar. Daarbij ben ik ervan overtuigd dat niet ieder kind hetzelfde is en niet dezelfde behoeften heeft. Ja, ons kind vraagt misschien wat meer aandacht dan gemiddeld, ik zie bijvoorbeeld regelmatig babys op de groep die heel tevreden op een mat naar speelgoed boven hun hoofdje liggen te kijken, en vaak ook rustig een half uurtje of zo, maar dat heeft die van ons dus nog nooit gedaan. Maar ik vind dat ze ook daaraan tegemoet zouden moeten komen (tot op bepaalde hoogte natuurlijk). Hij is absoluut niet vervelend, hij heeft wel veel behoefte aan aandacht. Ik propbeer daar altijd een middenweg in te vinden, ik wil dat hij weet dat wij er voor hem zijn en dat hij altijd op ons kan rekenen, maar ik wil ook dat hij weet dat ik niet altijd alles uit mijn handen kan laten vallen om hem rond te dragen . Maar op het KDV lijkt het er inderdaad op dat hij wat aandacht betreft meer vraagt dan de anderen, en eerlijk gezegd lijkt het er ook op dat ze daar geen zin in hebben. Ik vind uberhaupt dat ze de kinderen weinig 'activeren', zeg maar, ze moeten vooral zelf spelen en ik had daar graag wat meer balans in gezien. Ik vraag me af en toe af waarom ik geen ander KDV heb gezocht, maar mijn zorg was eigenlijk dat hij dan weer opnieuw aan nieuwe mensen en een nieuwe omgeving moet wennen, iets wat hij ook nogal moeilijk vindt. Ik hoop nu dat hij het op de groep met de grotere kindjes meer naar zijn zin zal hebben, vooral ook omdat daar veel meer activiteiten worden ondernomen. Op de babygroep is dat heel erg beperkt, en naar buiten gaan komt ook erg weinig voor. Hooguit in de zomer een keertje, en dan zeker nog niet elke week. Ik vind het zo moeilijk om te bepalen wat wijsheid is!
Nog even iets toevoegen: we hebben volgende week een gesprek met een van de leidsters, eigenlijk vooral omdat hij overgaat naar een andere groep. Ik zal het daar zeker nog eens aankaarten. Verder neem ik iedere keer als ik hem ga halen bewust de tijd om even te praten, en het is niet zo dat ze me dan niet te woord kunnen staan omdat er kinderen huilen of te eten krijgen of wat dan ook. Ik be er eigenlijk altijd wel op een rustig moment. Vaak herinnert mijn man de leidsters 's ochtends ook al aan het 'een keer laten slapen aub', en leg ik 's middags NOG eens uit waarom dat zo belangrijk is voor ons. de boodschap is eigenlijk altijd dat ze best willen maar het eigenlijk niet lukt omdat andere kinderen ook verzorgd moeten worden. En vooral met dit argument heb ik grote moeite, want dat kan best een keer zo zijn, dat kan ook drie keer zo zijn, maar niet structureel 6 weken achter elkaar 3 keer per week. Als je dan nog geen kans ziet om een kind even door een moeilijk moment heen te helpen is er volgens mij structureel gebrek aan leidsters of structureel gebrek aan de wil om ouders tegemoet te komen.
Je hebt helemaal gelijk hoor, jij kent je kind het beste en hoe het programma loopt. Als jij 's avonds steeds met een kind zit dat niet wil slapen is heel irritant. Op zijn leeftijd lijkt 1x slapen me ook best redelijk, en als dat betekend dat je even moet rekken dan is dat maar zo! Misschien kun je de rest van het programma op de ochtend ook met ze bespreken, misschien helpt het als ze op een iets ander moment iets te eten/drinken aanbieden of een activiteit die hem nog even wakker houdt? Succes ermee!
Dank je wel . Blijkbaar hadden ze me woensdag toch echt gesnapt, want ik was gisteren nog niet goed en wel binnen of ze riepen al dat hij maar één keer geslapen had. En een leidster had hem tijdens een moeilijk momentje even mee genomen naar een andere groep voor een klein boodschapje, en dat was alles wat nodig was. Ik begrijp nog steeds niet waarom die nou al die andere keren niet kon, maar goed, het heeft geen zin om daar eindeloos over te blijven zeuren. Hopenlijk gaat het de laatste weken op deze groep nu goed!
pff ik geloof dat als mijn wensen al 3 maanden in de wind geslagen waren ik toch echt echt nijdig zou worden. Gelukkig hebben ze nu in elk geval de boodschap begrepen en hopelijk blijft dat ook zo. (pff....mijn kids sliepen beiden rond de 13 maanden overdag nog maar 1 x, moet er echt niet aan denken dat mijn gastouder dat anders had gedaan en ik elke avond met een wakker en niet slapen willend kind zou zitten) Ik vind dus dat je al heeeeeel veeeeel geduld hebt gehad.