kdv toeslag

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by singa, Dec 14, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Cupido

Cupido Fanatiek lid

Jun 19, 2011
    2,205
    0
    0
    NULL
    NULL
    hmm ok. Dan had ik het net misschien niet goed gedaan. Had geen zin om de belastingpapieren te pakken dus gekozen voor de berekening loon per maand. Ik betaal nu ieder geval te veel. Liever dat dan dat ik een smak bij moet betalen.

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,272
    6,180
    113
    Ik gisteren, maar je kan ook kijken op je persoonlijke site voor toeslagen (hebben ze vernieuwd, ik vind het ideaal). Weet alleen ff niet de link.

Edit: Inloggen op Mijn toeslagen

3. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Ik heb ook nog even een vraagje, zie hier mensen die er wat verstand van hebben.
    Als leek zijnde heb ik netjes eind 2009 de kinderopvangtoeslag aangevraagd.
    Nu ik ga swichen van kdv zag ik dat het tarief van het huidige kdv in 2010 is verhoogd van 6,15 naar 6,30 en ik heb dit nooit aangepast. Zag het omdat ik een nieuwe berekening kreeg voor 2012.(die overigens op het oude kdv was berekend, terwijl ik de nieuwe al had doorgegeven)
    Dit zal vast consequenties hebben, is dit dan in voordeel of nadeel van mij?!
    En hoe geef ik dit nog aan?
    Ik heb dus voor 2012(nieuwe kdv) wel de nieuwe uren en uurprijs doorgegeven..
    Alvast bedankt...

En ja, ik ga er ook op achteruit. Ik had 1 kind 1 dag en nu va 2012 2 kinderen 1 dag.
    Ik betaalde iets van 100e per maand en nu 240e voor 2. In plaats van de 2e is goedkoper zoals voorheen, is hij bij ons dus duurder!!

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,272
    6,180
    113
    @Cupido, vind ik ook hoor. Wij schatten ons inkomen behoorlijk te hoog in. Vriend wil nog weleens een extra bonus krijgen. Leuk, maar heb dan geen zin dat er een paar maanden later weer een rekening op de mat ligt van de belastingdienst of we even willen terugbetalen.

5. angel11

angel11 Lid

Oct 12, 2006
    99
    0
    0
    Breda
    Bedankt. Ik heb net op die site gekeken en daar staat dat ik geen kinderopvangtoeslag 2012 heb?

6. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

Jun 3, 2010
    1,059
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij zijn in 2012 ongeveer 170,- per maand meer kwijt aan de kinderopvang (minder toeslag en hogere uurprijs KDV) - 2 kids, 3 dagen opvang.:( ... ik vind dit ook heel fors!

Wij komen nu wel heel dicht bij het punt waarbij je je kan afvragen of het allemaal wel waard is dat ik blijf werken. Ruim 75% van mijn netto salaris gaat straks op aan kinderopvang. De 'pech' van een partner met een beter betaalde baan, dan moet je als werkende 2e best een flink salaris verdienen voor je partime baan, anders houdt je na aftrek van de kosten kinderopvang bedroevend weinig over.

7. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik zeg niet dat het daar niet mee te maken heeft, ik wist dat gewoon niet. Maar zo zie je, een huis 'loont' dus weer (erg eerlijk is het niet, als je weet wat wij aan huur ophoesten... we kunnen niet kopen door projectmatig werk). Het is niet dat je niet al een flink deel aftrek hebt over die hypotheekrente (wat gewoon een private schuld is, eigenlijk). Maar goed. Dit is niet tegen jou bedoeld hoor ;) :)

Gewoon mijn offtopic ergernis aan het heilig huisje hypotheekrente.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,272
    6,180
    113
    :( ehm..dan zou ik toch even bellen morgen als ik jou was.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,159
    8,136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #49 Devilschase, Dec 14, 2011
    Last edited: Dec 14, 2011
    ik heb ook nog niets gehoord van 2010, in augustus al opgestuurd.

Ik denk dat je voor volgend jaar aan het einde vh jaar weer alles moet opgeven, maar ze dan gaan kijken naar de uren die je daadwerkelijk hebt verbruikt itt de uren die er zijn opgegeven, en dan 140% van nemen, en wat je er dan boven zit, je dat moet gaan terugbetalen.

Ik krijg 1 euro minder per maand, dus vertrouw het voor geen meter.
    Heb mn zorgtoeslag ook helemaal stopgezet, en KGB heb ik al een jaar stopgezet. Geen trek in om alles terug te moeten betalen.

10. evenstar

evenstar VIP lid

Jan 22, 2009
    9,809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Maar deze redenering snap ik niet helemaal. Waarom is het 75% van JOUW loon? Je hebt de opvang toch samen nodig, omdat je allebei werkt? In deze redenering is de gevolgtrekking dat jij zou stoppen met werken als het niet meer loont, en dat is precies waarom de maatregel verkeerd is - het zijn niet de mannen die in de regel zullen stoppen en zo zijn we weer terug in de jaren '50. En dat dankzij een partij die een paar jaar geleden nog voor een gratis opvang was ;) :x

Maar het is waar wat je zegt. Het is wel makkelijker als je ongeveer evenveel verdient, dan heb je automatisch meer de neiging om ook over de kdv rekening een 50-50 idee te hebben. Maar ik zie het dus ook echt niet alsof we het kdv nodig hebben omdat ik werk. We hebben het nodig omdat we allebei werken. Per persoon omgerekend is het 11% van ons respectievelijke inkomen, dat wordt denk ik 15% of iets meer. 75% is zoveel dat ik me afvraag hoe ongelooflijk veel jouw man verdient - of werk jij maar weinig uren?

Wij werken allebei 4 dagen, mijn man verdient netto geloof ik 250 meer dan ik, hij is dan ook 4 jaar mijn senior in eenzelfde soort functie.

11. melisjuh30

melisjuh30 Bekend lid

Jun 17, 2008
    854
    0
    0
    Door dit topic ben ik even op toeslagen.nl en mijn aanslagen wezen kijken.
    En ik geef ook altijd ons bruto salaris door en dus niet minus de hypotheekrente ( geen idee wat je allemaal van je bruto salaris mag aftrekken). En omdat ik het niet weet heb ik de aanslag van 2010 erbij gepakt. Ik heb een berekening over 2011 gemaakt voor kinderopvangtoeslag incl een loonsverhoging. En we hadden zelfs recht op zorgtoeslag van 12 euro per maand, en bijna 90 euro per maand meer aan kinderopvangtoeslag. Dat betekend dus dat we daar hoogstwaarschijnlijk nog recht op hebben. Ik heb echt geen flauw benul van hoe het allemaal werkt. Maar mijn toetsingsinkomen ligt echt een stuk lager dan mijn bruto jaarinkomen terwijl we ("maar") een huis van 1 ton hebben. Ik hoop zo dat dit klopt want dan hoeven we ons volgend jaar geen zorgen maken. Kunnen we na de geboorte van de 2e wat geld terug verwachten.

Misschien toch maar eens met iemand om de tafel die er verstand van heeft. Laat de IB wel altijd door iemand doen, maar krijg nooit iets mee van wat er wordt ingevoerd. omdat ik het gewoonweg toch niet snap.

12. Pluutje

Pluutje Fanatiek lid

Jun 3, 2010
    1,059
    0
    36
    NULL
    NULL
    #52 Pluutje, Dec 14, 2011
    Last edited: Dec 14, 2011
    @Evenstar: ;) met het huidige overheidsbeleid in combinatie met salaris partner kan het bijna niet anders dan dat je er een 'jaren '50 redenatie' op na houdt.

Voor mij voelt het wel zo dat 75% van mijn salaris op gaat aan de opvang. Drie maanden geleden liep mijn contract af en stonden wij letterlijk voor de keuze: volledig thuis blijven voor de kinderen en daarmee kosten kinderopvang besparen of toch weer een partime baan zoeken. Ik liep toen aan tegen het feit dat ik bij veel partime banen (24 uur/ 3 dagen in de week) minder zou gaan verdienen dan de kosten voor kinderopvang voor 3 dagen.
    Mijn partner 1 dag in de week minder werken, we hebben het eens uitgerekend, dan gaan we er per saldo nog meer op achteruit.

Kijk, we hebben een goed (gezamelijk) inkomen, maar toegevoegde waarde van mijn baan is op dit moment niet zo groot, financieel gezien. ... of redeneer ik nu nog steeds als een conservatieve ouwe sok :D

13. mommy to be

mommy to be Bekend lid

Dec 4, 2006
    549
    0
    0
    wij nemen 1 ochtend en 1 middag af op het kdv en we verdienen gemiddeld ( horecaloon dus echt niet te veel)

14. singa

singa Niet meer actief

Je Ib is tegenwoordig echt niet zo moeilijk meer. Het meeste is al ingevuld. Misschien als je er een keer naast zit dat je het dan ook beter begrijpt.
    Ik doe altijd alles zelf vind het gewoon leuk om alles uit te puzzelen. Vroeger kon er alleen veel meer dan nu.

15. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Van de belastingdienst krijg ik iets van 15 euro minder, dus dat zal nog iets minder worden denk ik, want ik krijg 1/6 van de gemeente omdat ik voltijd studeer.
    Ik verwacht dat ik €20,- minder krijg. Wat ik erg veel vind, aangezien we, nu Trias ineens VGZ wordt, €30,- meer moeten betalen, onze hypotheek net is overgesloten naar hogere rente en ik moet meer schoolgeld betalen.

Maar ik denk dat we gaan overstappen naar een andere verzekering, dus wie weet trekt dat weer wat recht.

16. Cupido

Cupido Fanatiek lid

Jun 19, 2011
    2,205
    0
    0
    NULL
    NULL
    Om nog terug te komen op de vraag wat we moeten betalen en terug krijgen:

1 kind
    Wij nemen 95 uur kdv af (2 dagen).
    kost ons in 2012 640 euro per maand
    wij krijgen 350 euro terug.
    Wij betalen dus 290 euro zelf.

Ik vind het best veel om eerlijk te zijn....

17. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij nemen per week 84 uur op

Dat kost 571.20 (ook in 2012, tarief blijft hetzelfde)
    In 2011 kregen we 356.- van de belastingdienst en 86.06 van de gemeente.
    En ik krijg korting van het KDV zelf, omdat ik studeer.

Voor 2012 krijg ik van de belastingdoenst 342.- terug, maar van de gemeente weet ik dus eigenlijk niet. Ik denk eigenlijk hetzelfde, omdat ze 1/6 deel van de kosten vergoeden. Dus dat blijft natuurlijk hetzelfde. Dus dan gaan we er 14.00 op achteruit. In ons geval gelukkig niet veel! Maar wij hebben dan ook 1 offiecieel inkomen. Ik krijg alleen studiefinanciering (en leen bij)

18. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,159
    8,136
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    84 uur? 17 uur per dag kinderopvang? huh

19. Taby

Taby Fanatiek lid

Mar 7, 2007
    4,366
    140
    63
    Hier gaan we €32,- per maand minder terug krijgen van de belastingdienst.
    Wel jammer, maar niet gelijk om te zeggen dat dit de reden is om te stoppen met deze manier van opvang.

Wij nemen 2 hele dagen af per week voor 1 kind.

20. Zwollywood

Zwollywood Bekend lid

Dec 5, 2011
    659
    0
    0
    Wij hadden in 2011 voor vijf dagen opvang. Dat is volgens mij 233 uur per maand zoiets. Kost 1470 euro. Van de gemeente kregen we 242 euro vergoed en van de belastingdienst 1093. Kindgebonden budget rekenden we ook mee en dat was 84 euro. Al met al betaalde we dus iets meer dan 50 euro zelf. Nu krijgen we 1075 vergoed en de 84 euro kgb blijft hetzelfde. Uurprijs kinderdagverblijf is volgens mij wel omlaag gegaan...dus dat zou ik denk ik door moeten geven? En dan krijg ik ook minder toeslagen natuurlijk.

Share This Page