Hallo, Mijn man en ik zitten eraan te denken om ons kindje een dag extra naar het kdv te brengen. Ze gedijt er erg goed en zwaait ons meestal met een brede glimlach uit, waardoor we het idee hebben dat ze het prima naar haar zin heeft Nu knaagt er toch stiekem iets bij mij en vraag ik me af 'is het niet teveel zo 3 dagen achter elkaar?' (het zou gaan om de woe-don-vrij). Ze slaap altijd wat korter op het kdv dan thuis, is ze dan na 3 dagen niet super moe? Ergens merk ik dat ik me schuldig voel, mijn partner heeft dat helemaal niet en bekijkt het heel anders... Ik werk 32 uur en mijn man heeft een eigen restaurant, dus qua tijd zou het ons echt wat meer lucht geven. Het is nu zo geplan steeds... Ik zou graag wat vragen willen stellen: - Zijn er mensen overgestapt van 2 naar 3 dagen en reageerde je kindje hier heel anders op? - We betalen nu 620 pm en krijgen 380 terug van de Belastindienst (=120 pm). Kan ik ervan uitgaan dat ik dan voor de 3e dag ook 120 euro pm ga betalen? Met het oog op de verhoging in 2012 natuurlijk... Er kwam nu een plekje vrij voor op de woensdag en ik moet voor morgen beslissen...(pfff ben zo'n twijfelkont soms, moet dan alles wikken & wegen)...Het belangrijkste is dat ik mijn kindje niet tekort doe in deze en dat ik teveel van haar vraag...
Hoi Meryl, Jouw dochter is al wat ouder natuurlijk maar ons zoontje is toen hij 1 jaar werd van 2 naar 3 dagen kdv gegaan. Ook 3 dagen achter elkaar. Dit heeft helemaal geen problemen opgeleverd. Ook hij gedijt heel goed op de creche en heeft het (voor zo ver ik dat kan beoordelen) erg naar zijn zin. Ik vind ook dat hij er veel leert. Wel is hij op de laatste dag s avonds wat moeier maar niet chagrijnig of zo. Ik geloof dat het op de meeste kdv's gestimuleerd wordt dat de kinderen op aaneengesloten dagen komen. Financieel gezien kan ik je niet helpen. Ik ga er vanuit het evenredig berekend wordt inderdaad. Ik zou het gewoon doen en als nou blijkt dat het te veel voor haar is of dat het in 2012 wel erg duur wordt, kun je altijd weer zien toch? Succes met beslissen!
Hoi Jetje, Bedankt voor het meedenken en je reactie. Doet goed te horen Ik vind ook dat mijn dochtertje er veel leert, vooral nu met deze leeftijd merk ik het heel erg. In december gaat ze over van de babygroep (0-2 jaar) naar de peutergroep (2-4 jaar), dus het leek me ook handiger, dat als we voor de extra dag gaan, dat nu te doen ipv straks. Misschien weer teveel veranderingen anders.. Inderdaad, mocht het vanaf 2012 opeens erg duur worden kunnen we altijd nog een dag stoppen. Ik neem aan dat je gewoon kan opzeggen bij het kdv met een maand opzegtermijn ofzo?
Bij ons is er een opzegtermijn van 2 maanden (per de 1e en de 15e) dus dat zou je wel even moeten checken!
Je krijgt een percentage terug wat samenhangt met je gezamenlijk inkomen. Je krijgt nu 380 euro terug wat ongeveer 61% is. je betaald nu 620 euro en straks 930 neem ik aan. Je zou dan ongeveer 570 euro terugkrijgen. In 2012 worden de percentages lager dus ga je zelf meer betalen. Gezien de 61% die je nu ongeveer terug kijkt verwacht ik dat je in 2012 tussen de 52 en 57% terugkrijgt. Voor twee dagen ga je dan 282 euro zelf betalen en voor drie dagen ga je dan 423 euro zelf betalen.
Ik werk zelf op een KDV en ik merk wel dat de kinderen die drie aaneengesloten dagen komen vaak erg moe zijn de derde dag. De meeste kinderen komen juist niet drie dagen aan een gesloten om thuis lekker een dagje bij te tanken. Ik zou verder goed naar je eigen kindje kijken, als jij denkt dat het wel goed komt, dan weet ik zeker dat het allemaal prima in orde komt! Het ene kind kan het wel het andere (nog) niet.