De titel zegt het al Maar even wat concreter: Ik heb werkelijk geen idee meer wat ik moet doen de hele dag. Iedereen in deze buurt werkt, ik ben de enige thuismama zeg maar en 's avonds werk ik. Kleine gup is rond zevenen wakker, dan is het rustig aan opstaan, aankleden, ontbijten en een kop koffie. Dan is het pas half negen (nee, langer slapen lukt dus niet). Ik doe van alles hoor; spelletjes, lezen, wandelen, boodschapje, in de zandbak. Maar terwijl ik haar vermaak, zit ik me werkelijk waar kapot te vervelen. Hoe doen jullie dat? En dan heeft ze ook nog eens zo'n fijne leeftijd met periodes dat niets leuk is. Ze heeft nu bedacht om op alles "au" te zeggen. Heel genant in het openbaar. Van het vervelen word ik echt ongekend moe, waardoor er voor het werk weinig energie overblijft momenteel. Alles is een soort van moeten waar ik dus nog vervelender van wordt .De moed zinkt me al in de schoenen als ik ga wandelen. Die stilte op straat, het continu alleen in die speeltuin, een kind dat van hot naar her vliegt en ik eigenlijk gevoelsmatig 24 uur per dag zit te entertainen. Ik vind dat nogal moeilijk.
Je vraagt: hoe doen jullie dat? Mijn antwoord is: ik werk 3 a 4 dagen per week. Ik zou er ook gek van worden om 7 dagen in de week voor m'n kindjes te moeten zorgen, hoe lief ik ze ook vind.
ik ben niet voortdurend bezig om mijn jongen te entertainen. ik zou daar ook helemaal gek worden. ik laat hem dingen zien hoe die werken etc en hij gaat zelf aan de gang. n paar keer per dag zit ik met hem op de grond maar niet erg lang. dat speeltuin vaak helemaal leeg is vind ik ook heel erg maar soms zijn r andere kindjes.dan is het niet persee leuker hoor,(soms ook pubers, liever geen kinderen dan rokende pubers met grote mond)ik kijk soms tv terwijl mijn jongen slaapt of speelt. lezen.. soms ben ik ook erg moe of verveel me, maar goed, de dagen zijn zo op. ik woon wel in t centrum van de stad, dan kan ik ook ff met zoontje iets drinken winkelen etc.
en soms savonds werken lukt niet altijd omdat ik echt vroeg naar bed wil...soms na n uurtje slapen na mijn zoon slaapt helpt ook...
Wat ik meestal doe is gewoon gezellig spelletjes en dingen laten zien zodat ze het zelf na kan gaan doen.. smorgens binnen smiddags boodschapjes en lekker wandelen of naar de kinderboerderij of zo iets
nou allereerst: respect, ik zou geen thuisblijfmama kunnen zijn hoe lief ik míjn dochter ook vind ik ben door de week 2 dagen thuis, we worden rustig wakker, eer we aangekleed zijn is het vaak 9 uur, dan ga ik de ene keer rustig een uur fietsen met haar, neem een pakje drinken mee in mijn tas en dan ergens naar een speeltuintje en dan weer verder fietsen enzovoorts. Meestal ben ik daar wel 1-2 uur mee zoet. Of ik ga schoonmaken/was vouwen en dan helpt ze me op haar manier. Krijgt zij ook een stofdoek in haar handen of ze gooit mijn zojuist gevouwen was weer terug in de mand Nu is het 'zomervakantie' maar normaal ga ik op de andere ochtend met haar op ouder/kind gym. Ben ik dus ook al een ochtend mee bezig, met erheen gaan, gymmen, naar huis gaan. 's middags heb ik dan als ze slaapt even tijd voor mezelf, strijkwerk enzovoorts en dan meestal doe ik dan in de middag een boodschap met haar of we gaan een rondje dorp, bos, kinderboerderij enz. En de overige tijd dat ik even niks met haar doe moet ze zelf maar spelen, is ook niet verkeerd. Dan krijgt ze haar kleurtjes of haar speelgoed en zit ze ook een tijdje lekker zoet te spelen. Ik entertain haar in elk geval niet de hele dag.
- Ik weet niet in welke plaats je woont maar er zijn een aantal mama's clubs in Nederland. Welkom op de site van De Mama's Club Elke maand worden er veel dingen georganiseerd (met en zonder kind). Zelf heb ik in korte tijd mijn vriendenkring enorm uitgebreid. Ik heb nu contacten voor door de week zo ga ik bijv. woensdag ochtend samen naar de speeltuin, is er koffieochtend met c.a. 10 mensen + kinderen en duiken we regelmatig de kroeg in, super leuk! - Informeer eens wat een peuterspeelzaal kost (hier 33,00 voor 1 mnd,1 ochtend per week). Neem een ochtend vrij om te sporten of zelf een cursus te doen. - Bij veel sportscholen zit er opvang bij, handig! - misschien is het handig om toch te kiezen voor bijv 2 dagen werken en een kdv?
Ik werk 2,5 dag (in 2 dagen + avond). Nu heb ik wel wat mensen in mijn omgeving die niet/voor zichzelf/parttime werken, dus daar spreek ik wel eens/vaak mee af. Leuk voor M (voor T boeit dat niet zo heel erg) en als de mama (en sporadisch papa) er ook bij is, leuk voor mij . Daarbij hebben wij de mazzel dat we in een zeer kinderrijke beurt wonen en er dus bij mooi weer altijd wel kinderen rondlopen. Niet altijd mama's, maar (zeker als je maar 1 kind hebt) je kan zelf dan met een tijdschrift gaan loungen terwijl je kindje speelt in zandbak/glijbaan etc. Ik ben dus ook niet continu mijn kinderen aan het entertainen en gelukkig kunnen ze zichzelf ook goed vermaken. Hier in de stad zijn er wel veel activiteiten te doen waar jezelf ook contact hebt/krijgt met andere ouders: peuterzwemmen, peuterochtenden/middagen in speeltuin / kinderboekhandel ed en op woensdagmiddag is het vaak wel druk in de speeltuinen. En de meeste speelvriendjes heeft M opgedaan op de peuterspeelzaal, dus dat is ook een advies. Ze vindt het daar geweldig.
Ook respect hoor! Ik kan me voorstellen dat het op gegeven moment een beetje een eenzaam bestaan wordt, helemaal als je kindje steeds minder afhankelijk van je wordt en eigen behoefte heeft aan een speelkameraad. Ik merk dat de kinderen zich hier ook enorm vervelen als ze alleen zijn (dus bijv als 2 liggen te slapen). Ze zoeken dan constant mij op, willen entertained worden, kunnen zichzelf niet aan de gang helpen enz. Ik zou echt gek worden als ik dat dan 10 uur per dag elke dag zou moeten doen. Hier spelen ze vooral met elkaar, maar we knutselen veel, en ik laat ze gewoon in de tuin ravotten en zit ondertussen op de stoel een kop koffie te drinken. Maar wat je zoal kunt doen: - samen zwemmen met je dochter; - naar peutergym, daar pntmoet je weer andere moeders; - een ochtend psz (of 2 ochtenden); - samen koken, wasen, poetsen e.d.
Ik ben ook thuis bij mijn dochter. Maar maak het voor mezelf leuk. Ik ga regelmatig met haar naar een binnenspeeltuin of het zwembad. Daar kom ik vaak al in contact met andere moeders en heb je toch wat contact met andere mensen. Heb een abbonement op de dierentuin, gaan dus vaak beestjes kijken, ook leuk. En verder heb ik ook echt wel dagen dat ik denk, gezellig! Maar ja dat hoort er denk ik wel een beetje bij... Ik heb wel echt gekozen om bij haar thuis te blijven, en ben heel blij dat ik die keuze kán maken. Ik probeer er dus zoveel mogelijk van te genieten. Wel gaan we soms (denk 1 a maximaal 2 x per week) even op de koffie bij papa op het werk. Heb een vriendin die 3 dagen werkt dus daar ga ik ook regelmatig op de koffie. En in de avonduren tijd voor mezelf, dan ga ik paardrijden, hardlopen, of iets anders doen waar ik me prettig bij voel.
Goh wat leuk! Denk even kijken, zie ik dat t in Eindhoven is ook nog.... Eens even kijken. Al ben ik echt geen held met dat soort dingen.
Hier ook, ze helpt me vaak in het huishouden waar ik veel in doe. Heb je geen opas en omas in de buurt? Ik vind op dit moment dat ze weer iets beter te vermaken is, maar misschien over een half jaartje niet meer Ik herken je gevoel wel, het gevoel dat je steeds met haar bezig 'moet' zijn en daar zo moe van worden..
Ik herken het hoor. We werden net wat meer mobiel met Lucas toen Benjamin zich aandiende, dus momenteel zitten we weer in hetzelfde schuitje (even voor de duidelijkheid: wel bewust voor gekozen ). Ik vind die Mama's club dus echt geniaal! Misschien ga ik er wel 1 opzetten hier in onze stad! Zoiets lijkt me echt super, juist omdat ik ook in een wijk woon waar heel veel mama's werken. Er zijn dan eigenlijk meteen al minder contacten onderling. Lucas verveelt zich inmiddels ook kapot thuis, die gaat vanaf september naar de PSZ. Wat ik overigens ook doe om mezelf bezig te houden, is vrijwilligerswerk. Ik zit in het bestuur van een sportvereniging en ben vrijwilliger bij Stichting Babyhope. Dat doe je wanneer het je zelf uitkomt. Misschien is dat ook nog iets voor je? Heb je nog wat meer voor jezelf
Je zult zien dat je niet de enige bent. Lijkt me zo leuk helaas niet meer woonachtig in Eindhoven maar had het zo gedaan. Ga een keer is het niks dan heb je het in ieder geval geprobeerd is het wel wat dan gaat er een wereld voor je open!!
Hier werk ik altijd 8 dagen maar ben nu bijv. 13 dagen thuis. Moet zeggen dat ik me niet echt verveel. We hebben vanmorgen boodschappen gedaan en even bij de oppas een bakje gedaan. Manlief heeft late dienst dus moesten vanmiddag warm eten en nu ligt ze op bed en heb ik even rust. Straks krijgt ze een bakje fruit en thee en dan gaat ze even lekker spelen (binnen of buiten) en doe ik wat huishoudelijke klusjes. Als ik boven bezig moet zit ze nog even in de box of gaat ze mee naar boven. En we gaan nog wel even wandelen of hier naar het speeltuintje. Woensdag een ochtend binnenspeeltuin met m'n vriendin en kindje en nog even keer deze week langs m'n ouders. Verder in huis en tuin wel klusjes genoeg en ze vermaakt zich zelf ook wel aardig. moet 't weekend ook weer aan het werk voor 8 dagen dus wil dan ook alles even weer klaar en schoon hebben.
na 3 jaar ben ik het ook spuug zat om thuis te zijn. Kids zijn schatten hoor. Maar ik heb als goed is bijna een baan.ik ga om de dag werken.
Dat zijn fijne reacties! Ik denk dat het grootste probleem hier wel zit in een stukje isolement. Ik kan hier echt een middag rond lopen zonder iemand tegen te komen. Afschuwelijk vind ik dat. Nu ga ik met dit mooie weer wel lekker fietsen bijvoorbeeld, maar echt.. de leetijds-grillen spelen hier niet echt een positieve rol. Het begint 's morgens al met aankleden; drama's soms. Eer ik beneden ben, kan ik opnieuw douchen.. Of je bent net schoon, hupsakee, onder de choco pasta.. alles is nee nee nee. of erger nog; au au au.. heel fijn in de supermarkt. Het is een moeilijke fase en als ik haar dan op de fiets zet en ze wil haar helm niet op.. ben ik het echt alweer spuugzat. Maar dat ik hier zo alleen ben, vind ik het meest lastig. Wat meer contact en bezigheden met anderen zou heel fijn zijn. Het goede nieuws is wel dat ik per september overdag ga werken. En niet meer 's avonds hoef. Want nu zijn er geen avonden over dat ik iets voor mezelf kan doen ivm werken. Eer ik thuis ben is het half tien. Mijn ontspanning zit m dus in de uurtjes dat ze slaapt en ook de slaapjes gaat ze meer en meer overslaan. En in de weekenden, maar dan wil je ook als gezin wel iets samen doen (we eten doordeweek nooit samen bijvoorbeeld en dat breekt echt op). Dus daar zit positieve verandering in. De PSZ mag hier pas vanaf 2,5 jaar, dus dat duurt nog even. Oppas hebben we hier eigenlijk niet. Voor een avondje wel hoor, maar dat is het punt niet. Overdag werkt iedereen en de oma die in de buurt woont zien we weinig en de andere oma woont 70km verderop. Het is echt een beetje zoeken naar wat is goed te doen. Ik kan soms wel huilen van ellende wat dat betreft. Het is qua leeftijd ook echt een survivaltocht en ons meisje wil alles tegelijk meemaken en dat is ook niet altijd even * zen * zeg maar