wanneer kinderopvangtoeslag/ouderschapsverlofkorting aanvragen?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by lisa333, Mar 12, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lisa333

lisa333 Actief lid

Jul 11, 2011
    208
    0
    16
    beste meiden,

Over een aantal dagen hoop ik te bevallen van ons eerste kindje en na 10 wkn gaat ons kindje 1 dag per week naar een kdv.
    Wanneer vragen we deze toeslag aan bij de belastingdienst?
    Kan dat nu al of moet dat achteraf?

En hoe zit dit met ouderschapsverlof, mijn man gaat 1 dag ouderschapsverlof per week opnemen, moeten we dit ook al van te voren bij de belastingdienst aangeven ivm de ouderschapsverlofkorting?

En is het eigenlijk al definitief dat deze ouderschapsverlofkorting in 2013 beindingd wordt?

Bedankt voor jullie reacties,

Groetjes Lisa

2. chrystel73

chrystel73 VIP lid

Jan 9, 2009
    6,301
    2,570
    113
    Dag ,

je kunt pas toeslagen aanvragen als je kindje geboren is. Dan pas kun de de geboortedatum ( logisch natuurlijk) bsn nummer en de startdatum van de opvang doorgeven.
    Dat kan tegenwoordig best makkelijk via toeslagen.nl je kunt dan inloggen met je digi-d. Als je die nog niet hebt is het makkelijk om die alvast aan te vragen.
    Ouderschapsverlof ed. kan ook pas echt geregeld worden als de kleine er is.

3. Damali

Damali Fanatiek lid

Aug 18, 2008
    1,238
    170
    63
    Je kunt tot maximaal 1 maand nadat de opvang is begonnen aanvraag doen je kunt het ook beter meteen doen als je kindje geboren is dan heb je, je toeslag ook optijd binnen en hoef je het niet zelf voor te schieten

4. Lovely2011

Lovely2011 Fanatiek lid

Aug 2, 2011
    3,407
    1
    0
    Ik heb het meteen aangevraagd toen mijn dochter geboren werd. Had toen de kinderopvangtoeslag op tijd binnen.

Ik neem nu ook 1 dag OV op en wist niet zoveel van ouderschapsverlofkorting dus heb er van te voren niks mee gedaan maar heb nu vorige week bij de belastingaangifte de ouderschapsverlofkorting van 2011 terug gevraagd.

Is ook geregeld dus!

Hoe het zit met afschaffen weet ik niet.

5. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Hier de kinderopvangtoeslag aangevraagd op het moment dat het contract van het kinderdagverblijf binnen was. Dat vond ik wel handig, aangezien je dan precies de uren en de tarieven voorhanden hebt. Ook heb je een registratienummer van het kdv nodig.

Ouderschapsverlofkorting heb ik hier aangevraagd tegelijk met de belastingaangifte vorig jaar in maart.

6. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier volgens mij na een paar weken de kinderopvangtoeslag geregeld.
    Ouderschapsverlofkorting kun je ook na de bevalling doen via een voorlopige aanslag.

Share This Page