KDV: wanneer was jullie kindje gewend?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Juli2009, Nov 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Onze dochter gaat sinds 4 weken 1 dag in de week naar het KDV. In principe gaat het wel goed, ze is natuurlijk wel moe als ze er vandaan komt, maar het is geen huilen, huilen, huilen of zo. Probleem is dat ze er heel slecht drinkt. Er werken een oudere vrouw (rond de 50) waarbij ze gewoon weigert te drinken en een twintiger waarvan ze de fles wel wil, maar dan drinkt ze meestal maar 50/60 cc per fles. Als ze eenmaal thuis is barst ze van de honger gaat er met gemak een hele fles in, plus nog wat extra.

Ik denk zelf dat ze gewoon nog erg moet wennen, ze is er natuurlijk ook maar 1 dagje in de week. Er gebeurt natuurlijk veel om haar heen tijdens het drinken en de mensen zijn er ook "vreemd".

Hebben jullie hier ook ervaring mee? Hoe lang duurde het voordat jullie kindjes echt gewend waren? Tips zijn natuurlijk welkom! Ze slaapt er verder prima trouwens.

2. EmyD

EmyD Niet meer actief

Onze meid heeft in het begin heel slecht gedronken op het kdv. Het lag niet aan degenen die de fles gaf, maar gewoon aan het feit dat ze heel snel afgeleid was (en is). Ze ziet gewoon veel te veel en is dan met andere dingen bezig dan met de fles. Inmiddels krijgt ze op het kdv brood en fruit. Dat gaat prima, want ze ziet andere kindjes ook eten, en dat mag ze zelf doen. De fles gaat nog steeds minder dan thuis, maar das nu ook niet zo erg meer. Maar nu het eten goed gaat, gaat het slapen juist heel slecht. Ze slaapt er misschien een uurtje, terwijl ze thuis een uurtje of 4 overdag slaapt.. Tjah, zo blijft er altijd wat.

Als je het vervelend vindt dat ze zo slecht drinkt, kun je misschien vragen of ze de fles in een rustigere hoek of een andere ruimte kunnen geven, waar minder afleiding is.

3. zo79

zo79 Fanatiek lid

Nov 27, 2007
    3,925
    0
    36
    Ik heb er niet echt ervaring mee, mijn beide dochters hebben niet heel erg hoeven wennen aan het kdv.

Maar misschien een paar tips en aandachtspunten: gebruiken ze jullie eigen fles? Kan me voorstellen dat ze uit een fles van het kdv minder drinkt. Nemen ze haar in dezelfde houding als dat je haar zelf voedt? En ook erg belangrijk: misschien kunnen ze tijdens het voeden even op een rustig plekje gaan zitten, misschien is ze juist afgeleid door de andere kindjes en drinkt ze daarom minder.

Ik zou het gewoon even overleggen met de leidsters, dan komt het vast goed!

4. Poeh30

Poeh30 Actief lid

Jun 10, 2009
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ons meisje moet nog wennen en dat is binnenkort, maar het is maar voor 2 dagen. Toch zal ik als ze twee ochtenden mag wennen wel even een traantje laten en als ze er echt naar toe gaat ook wel, maar ja ze zal er snel vriendjes en vriendinnetjes maken, want ze is een lief en vrolijk meisje.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Bij mijn zoontje ging het eigenlijk direct al vrij goed en na 2 maanden was hij echt volledig gewend (hij sliep in het begin wat moeizaam, maar vanaf toen sliep ie daar beter dan thuis). Maar ik heb vaker vernomen dat 1 dag in de week relatief weinig is om snel te kunnen wennen, dus mogelijk speelt dat mee. Ik ken een aantal KDV's die om die reden een minimum van 2 dagen hebben.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Sterre heeft heel lang helemaal niet willen drinken op het kdv, duurde wel een maand. Uiteindelijk ging het steeds beter. Geef het even de tijd, komt vanzelf goed :)

7. Juli2009

Juli2009 Niet meer actief

Kwestie van nog even de tijd geven dus...... Ze drinkt voordat ze naar het KDV gaat haar fles altijd helemaal leeg en erna ook, dus het is niet zo dat ze op die dag helemaal niets binnen krijgt gelukkig. Ze heeft gewoon de fles&voeding van thuis mee, dus dat kan het niet zijn. Ik zal aankomende week wel even overleggen, misschien kunnen ze inderdaad even met haar op een wat rustiger plekje gaan zitten.

Bij het KDV zeiden ze trouwens dat ze misschien een beetje eenkennig was :(

8. theeleut

theeleut Actief lid

Aug 19, 2008
    314
    2
    18
    Hoi,

Onze dochter gaat nu sinds 3 weken 3 dagen in de week naar het KDV. Het wennen ging eigenlijk best makkelijk, de eerste 2 weken ging het de ene dag wel beter als de andere. Ook wilde ze niet altijd haar fles leegdrinken, en vond haar omgeving en de andere kindjes ook veel leuker. Ik heb toen af en toe wat tips gegeven over hoe ik het zelf thuis deed, en het gaat steeds beter.
    Indien ze echt weinig had gedronken gaf ik haar wat later op de avond nog een extra flesje zodat ze toch genoeg eten binnen kreeg.

Afgelopen week heeft ze echt al haar flessen tot op de laatste druppel leeg gedronken.
    Het lijkt mij na een maand eigenlijk nog iets te vroeg om al te kunnen zeggen dat een kind misschien eenkennig is. En dan zou je dit ook zelf al gemerkt moeten hebben als je op visite gaat.

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Mijn zoontje gaat ook sinds 5 weken 1 dag in de week naar de creche. In het begin sliep hij helemaal niet. Hij was dan echt kapot als hij weer thuis was. Gelukkig gaat dat sinds twee weken wat beter. Hij slaapt nog lang niet zoveel als thuis, maar wel voldoende om het vol te houden voor hem. Ik heb wel de indruk dat hij het erg leuk vindt, al die andere kindjes. Hij kijkt zijn ogen uit!
    Wat drinken betreft heb ik geen tips. Mijn zoontje weigert namelijk pertinent de fles... Gelukkig zit de creche naast mijn werk, dus kan ik hem tussentijds voeden. Niet ideaal, maar het is even niet anders...

Zie trouwens net dat jou dochtertje even oud is als mijn zoontje!

10. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Charlotte gaat ook 1 dag per week naar het KDV, ze was na een week of 6-7 gewend. Dus dan bedoel ik dat ze sinds toen goed at, dronk en sliep. Leuk heeft ze het vanaf de allereerste dag gevonden! Het slapen, drinken en eten, daar moest ze aan wennen, maar dat ging elke week een beetje beter.

11. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

hij was meteen gewend, hij vond het meteen goed en gezellig.
    Ik neem altijd een speeltje van hemzelf mee die ik direct daar aan hem geef, en zijn eigen fles en eigen flesvoeding zodat dit niet vreemd is voor hem. Verder blijf ik altijd even voor en na het brengen kletsen met de leidster zodat hij weet dat het goed is/ er een overgang is.

12. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Mijn oudste heeft nooit veel gegeten of gedronken op het kdv. Daarnaast heeft hij zeker 1,5 jaar lang elke keer gehuild als ik hem wegbracht. Erg pijnlijk en vervelend, maar nu sinds een jaar is hij ineens helemaal gewend en vindt hij het er geweldig.

De jongste heeft nog niet gehuild als ik hem wegbreng, hij vermaakt zich prima met het speelgoed en het kijken naar de andere kinderen. Hij drinkt er wel heel slecht (is nu 7,5 maand oud). Als ze tijd hebben gaan ze even apart met hem zitten in de personeelskamer, want in de kamer van zijn groep is hij veel te afgeleid om te drinken. Hij gaat ook maar 1 dag per week, dus ik maar er geen probleem van, hij haalt het 's nachts wel weer in en ik denk dat als hij echt loeihonger heeft, dat hij toch wel drinkt.

13. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Onze dochter had wel een gebruiksaanwijzing met drinken en het lag er op het kdv heel erg aan wie de fles gaf of ze hem wel of niet wilde.

Wat ook belangrijk was, was dat ze even naar een rustig plekje gingen met haar, omdat ze anders veel te snel afgeleid was. Misschien kun je vragen of ze dat bij jouw kindje ook kunnen doen?

Share This Page