Ik moet even mijn verhaal kwijt want ik ben heel erg geschokken vandaag. Normaal haal ik onze dochter altijd rond 17:00 op zodat ze thuis kan eten maar vandaag wilde ik even een dagje voor mijzelf en had ik haar eten meegegeven om haar een uurtje later op te halen. Toen ik kwam waren er nog 4 kindjes en 1 leidster. Op een gegeven moment komt er heel overstuur een moeder van de babygroep gestormd, leidster erachteraan en die zochten overal naar iets. Voor ik kon vragen waar ze naar zochten opende ze de deur naar het slaap-vertrek en daar vonden ze 1 jongetje in zn bedje staand ook huilend. (het is geisoleerd daar dus je hoort niet goed wat er in het slaapvertrek gebeurd en andersom). Bleek dus dat hij hier al vanaf na het broodje lag (± 13:00) en het was 18:00 toen ik daar was!! Die moeder was helemaal aan het shaken en huilen en dat kindje was aan het huilen. Ze waren hem gewoon vergeten!! De reden dat ze al zo overstuur naar de peutergroep kwam was omdat ze bij de babygroep dus zeiden dat ze niet wisten dat hij er überhaupt was! Hij stond niet op de lijst en geen van de leidsters wist van zijn aanwezigheid...! Ik ben hier zo vreselijk van geschrokken!! Want ik kom daar vaak om 17:00 en dan is er nog 1 leidster met zeker 8 a 10 kinderen en vaak heeft ze handen te kort. Ik vind dit altijd onverantwoordelijk maar omdat ik geen zeur-ouder wil zijn heb ik hier nooit wat van gezegd. De kinderen zitten netjes aan de tafel te puzzelen of te tekenen en de leidster is vaak een kind aan het verschonen of naar de wc aan het helpen, ze mogen dan niet meer vrij spelen. Dus ik dacht nou laat het maar, maar na dit gezien te hebben! Er was dus zoals altijd maar 1 leidster beneden en 1 boven en die leidster had een kind op de verschoontafel liggen, 1 die naar de wc moest en geholpen moest worden, de ander was met mijn dochter aan het fietsen (terwijl dit niet mocht) en toen mn dochter naar mij rende omdat ze me zag, viel dat andere meisje van haar fiets af tegen een kast aan, de leidster kon er niet naartoe omdat ze dus bezig was dus ik heb haar maar getroost toen, en toen kwam die vrouw dus overstuur de trap af. Hele KDV in rep en roer!! brrr!! moest het even van me afschrijven hoor sorry voor het lange verhaal maar ik ben in staat om een mail te schrijven hierover en over mijn zorgen over de leidster die dus in haar eentje staat aan het einde van elke dag. Zal ik dit doen of zal er na dit incident uit zichzelf maatregelen getroffen worden? Zal ik nog 1 dag afwachten of meteen die mail sturen nu ik nog zo geschrokken ben?
Dit is echt onacceptabel!! en ik schrik enorm van je verhaal. Gewoon de hele middag in zijn bedje! Arm kind. Ik zou persoonlijk gelijk een mail sturen of bellen om te bespreken dat je hier echt geschrokken van bent en dat er verandering moet komen in bepaalde protocollen. Ik zou het zeker bij de oudercommissie aankaarten. Een leidster op 10 kindjes mag toch ook niet vanwege de leidster/kindratio?? Er moeten er altijd twee zijn. En normaal gesproken kijken ze elke 15 minuten bij de kindjes die slapen, of het allemaal goed gaat en als je afsluit moeten de slaapkamers gecontroleerd worden. Dus tja, hoe kan dit gebeuren Zeker moeten de protocollen aangescherpt worden en het is je goed recht om daar wat van te zeggen!!
ik schrik er ook van, maar ik denk dat het wel aan die moeder is om een klacht in te dienen. Ik snap je bezorgdheid en kan het ook waarderen, maar zij heeft het meegemaakt dus zou dat aan haar laten.
Ik vind dat jij ook best zelf een klacht in kan dienen. Jij mag best je onzekerheden over het KDV bespreken. Ik vind het wel apart bij die KDV dat er dan nog maar 1 leidster is. Bij ons is het altijd 1 leidster op 5 baby's. En wij hebben in het lokaal een grote memobord hangen, waar wij de namen opschrijven van de kinderen die komen en gaan, zodat wij nooit iemand kunnen vergeten en we tellen een paar keer per dag de kinderen na. Ook hebben wij een babyfoon van de slaapkamers.
Jeetje, ik zou ook niet weten wat te doen. Wat vreselijk voor het jongetje en zijn moeder! Denk dat ik helemaal compleet uit mijn stekker zou gaan daar.... lieve mensen, hoe kan zo iets gebeuren? Ik denk, nu ik dit typ dat ik misschien wel iets van een bericht zou sturen naar het management. Dat je erbij was toen dit gebeurde en dat je er ontzettend van geschrokken bent oid. En dan meteen je zorgen delen over de kind-leidster ratio.
Ik denk dat het de taak van het kdv is om niet alleen die moeder, maar ook jou (en evt andere ouders) gerust te stellen. Mag toch hopen dat er normaal babyfoons staan als het slaapgedeelte zo goed geïsoleerd is? Mijn hart breekt bij zo'n verhaal...zo zielig...
ik ben al de hele avond naar door dit berichtje, ik vind het zo zo sneu voor het kindje (en de mama). Ik las het net voor slapen gaan, ik kom nu gewoon weer terug van me bed omdat k niet in slaap kan komen
Tjee, ik krijg meteen een raar gevoel in mijn maag. Ik zou meteen een klacht indienen. Dit kan echt niet !!!
Dat klinkt echt niet fijn.. Is er geen locatiemanager/hoofd aanwezig als je je kindje de volgende keer brengt? Hier kun je meestal wel binnenlopen en het even aankaarten. Dat gaat makkelijker en sneller dan mail (via grote logge organisatie). Hier is het ook max 5a6 kindjes (afh van leeftijd) op 1 leidster. En de laatste 2 leidsters blijven samen tot het laatste kindje weg is. Al was dat ook weleens 3a4 kindjes met een leidster en de locatiemanager in een kantoor iets verder. Maar wel binnen gehoor bereik..
misschien kun je dit melden bij de oudercommissie? denk dat dit probleem wel globaal onderzocht moet worden. Ik ben nu overigens wel benieuwd waar dat kindje dan de hele dag heeft gespeeld?? Op de peutergroep? Er zal toch echt wel iemand geweten hebben dat hij er was. Was het een vaste dag van het kindje of misschien een ruildag? Als moeder zou ik ook terecht ongerust worden als ik dit zou zien of zou meemaken. Bij het kdv van mijn zoontje worden er hooguit groepen samengevoegd zodat ze de rustige periode samen met leidsters van andere groepen kunnen opvangen. Misschien de volgende keer aan je vaste leidster dit onderwerp aankaarten.
Ze waren gewisseld van shifts want de leidsters van de ochtend zag ik in de middag niet meer, wellicht dat dit op de andere groep ook het geval was. Anyways, ik heb toch een mail gestuurd, ik zat er om 21:00 nog zo mee in mijn maag! Ik heb netjes gezegd dat ik erg geschrokken ben van het voorval en gevraagd waarom er altijd maar 1 leidster aanwezig is met zoveel kinderen. (vandaag weer 1 leidster met 12 kinderen) Wel helemaal onder controle nu, ze zaten rustig te puzzelen met zn alle aan tafel en ze las tevens een boekje voor. 1 kindje zat op de WC die kon dit al zelf. Maar soms is het ook helemaal uit de hand gelopen dan heeft ze handen te kort. Heb ook in de mail geschreven dat ik hartstikke blij ben met de leidsters maar dat dit voor welke goed geschoolde leidster dan ook een onmogelijke opgave is! Zoveel kinderen en tevens de telefoon opnemen en de deur open doen, ouders aandacht geven. T is niet te doen!! Bedankt voor jullie bericht ik krijg soms namelijk het gevoel dat ik overdrijf door dingen aan te kaarten ergens en dat ik het gewoon moest laten rusten, ik kon dit gewoon niet laten rusten, werd er misselijk van. Ik moet nog denken aan die arme vrouw... ik ken haar niet maar wellicht kom ik haar nog eens per toeval tegen. Ik hoop het, dan vraag ik nog even hoe het gaat met haar...
Ik het echt absoluut niet kunnen. Vreselijk, Ik zal het toch echt wel beter voor elkaar willen hebben daar anders zou ik mijn kind daar niet meer heen willen hebben. Ik wens je veel succes.
Op het kinderdagverblijf waar ik werk is de leidster het laatste uur ook alleen op de groep (er zijn wel andere leidsters op andere groepen aanwezig). Dat kan ook met twaalf kinderen zijn. Ik vind dit zelf soms ook behoorlijk hectisch, maar het is wel toegestaan. Hieronder de regels voor het afwijken van het leidster/kindratio (hoeveel kinderen per leidster) Het is toegestaan per dag gedurende maximaal drie uur af te wijken van de leidster/kindratio. Dit mag op de volgende tijden: voor 9.30 uur tussen 12.30 en 15.00 uur na 16.30 uur Verder gelden de volgende voorwaarden: In totaal moet minstens de helft van het benodigde aantal leidsters aanwezig zijn. Altijd dient er minstens één leidster plus een achterwacht aanwezig te zijn. Vóór 9.30 uur en na 16.30 uur mag de afwijking van de leidster/kindratio niet langer duren dan anderhalf uur aaneengesloten. Tussen 12.30 uur en 15.00 uur mag er maximaal twee uur aaneengesloten worden afgeweken van de leidster/kindratio.
Ja geloof dat er om 16:30 a 17:00 1 leidster overblijft tot 18:00. en er is niemand achter de hand, het is een kleine vestiging met 2 groepen. en 1 leidster op elke groep, verder is er dan niemand in het pand aanwezig.
Klopt, bij ons was dit ook zo. De 1 begint bijv half 8 tot half 5 en dan de ander van 9 u tot 6 u. Maar jeeeetje, ohhh gossie. Ik zou per direct mijn kind er af halen als ik die vrouw was.. vertrouwen is helemaal weg!
Maar één leidster op allebei de groepen is dus volgens de regels. Dan is er een achterwacht aanwezig. Wil niet zeggen dat het natuurlijk heel erg is wat er gebeurd is, zoiets mag nooit gebeuren.
Das fijn op babygroepen.... of iig groepen met kids onder de 4 jaar... 1 op 12..... echt snap niet dat een organisatie daarvoor kan en wilt kiezen....