kind gebeten evaluatieformulier

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door hugbear, 22 nov 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Hoi dames,

Ik heb een vraagje, mijn zoontje van 2 is vandaag gebeten door een kindje van dezelfde leeftijd toen ze aan tafel zaten.

Evaluatie formulier ingevuld door de leidster, maar nu ik het lees komen er bij mij wat vragen.

Er staat beschrijf het incident;

de leidster was van tafel en in gesprek met andere leidster. zo gebeurt het dat in die 2 minuten(?) J. gebeten kon worden door het kind dat naast hem zat.

Ok prima. dat je in gesprek bent.

Maar dan staat er bij wat was de oorzaak:

Onenigheid of misschien wel door iets wat J. deed dat het andere jongetje hem beet.

dan staat aan het eind van het formulier nog:

p.s. het kind dat beet had dit bij ons (?) op de groep nog nooit eerder gedaan.

Nu komen mijn vragen:

- Waarom staat de oorzaak er zo raar. nu lijkt het net alsof het J. zijn schuld is, terwijl ze niks hebben gezien?
    - Het kind heeft op deze groep nog nooit gebeten, maar op een andere groep/kdv wel?

Ik weet wel welk kind het is geweest, want mijn zoon is helemaal bezig met namen en zij dat N. moest afblijven en dat J. auw had :) en aangezien er staat dat hij het op deze groep nog nooit had gedaan en N. het enigste nieuwe kindje in die leeftijd is... ;)

We hebben het formulier dus nog niet getekend, en thuis pas gelezen.

Wat vinden jullie van de opmerkingen die ingevuld zijn door de leidster van de groep. Ik vind het echt raar hoe het er staat. Of stel ik me nu aan ;) of schiet ik iets te snel in de verdediging (kan er niks aan doen) :D

Groetjes hugbear

2. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ja of het nu wel of niet komt omdat je kindje iets deed
    het feit blijft dat hij is gebeten
    en dat is erg vervelend!!
    zowel voor de bijtende( ouders )als de gebeten (ouders en kind)

en waar het gebeurd maakt mij ook nooit uit
    2 leidsters 10 kinderen een bijt kun je dan ook niet voor zijn
    hoe erg ik het ook vind!
    ook ik zou erg boos zijn als mama hoor
    maar ook als mijn kind zou bijten zou ik heeeeeel boos zijn

dus weet niet wat ze met dat formulier willen bereiken
    gewoon jou inlichten lijkt mij al meer dan genoeg

3. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Ja dat hij gebeten is ok. Kan natuurlijk gebeuren met zoveel kinderen en is ook niet altijd te voorkomen.

Maar ik krijg zo'n nare nasmaak van dat formulier. omdat het er eigenlijk staat dat het waarschijnlijk J. zijn eigen schuld is. En dat het kindje op een andere groep waarschijnlijk ook wel een keer gebeten heeft.

groetjes hugbear

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ja, ik vind dat je je aanstelt (je vraagt daar naar). Bijten is erg vervelend en het kind in kwestie moet leren dat dat niet mag maar het is voor jou niet relevant om te weten welk kind het is. Bijten net zoals alle andere gedragingen van kinderen zijn niet te voorkomen en alleen bij herhaling moet je je hier mee gaan bemoeien. Je moet weten hoe hierop gereageerd is.

Verder staat er in de tekst niet dat jouw kindje er schuld aan heeft en wordt er ook niet gesuggereerd dat door het andere kind op een andere groep al eerder is voorkomen (je leest dingen die er niet zijn). Daarnaast is dit voor JOU niet relevant.

Laat het los. Zie het als een vervelend incident waar jouw kindje van kan leren!

Het invullen van het formulier zal ongetwijfeld onderdeel zijn van de kwaliteitsafspraken (certificering) daar moet je verder niet al teveel van maken.

5. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik wilde schrijven wat Cygnet schrijft want ik vind inderdaad dat je je aanstelt.

Mijn zoontje van bijna 2 heeft een paar weken geleden ook een ander kindje gebeten op het kdv. Dit werd me verteld door de leidster toen ik hem kwam ophalen. Ik schrok daar erg van, want dat heb ik mn zoontje nooit eerder zien doen. De leidster zei ook dat ze het bij hem nooit eerder gezien had. Maar ze zei ook dat ik me er geen zorgen over moest maken, omdat het gewoon een uiting is van frustratie op deze leeftijd, frustratie die hij niet kan uiten met woorden. In dit geval was er ook een conflictje aan tafel, mn zoontje wilde iets hebben wat het andere kindje had en beet het andere kindje in de vinger. De leidsters hebben mn zoontje boos toegesproken en hij keek erg schuldbewust. Hij heeft het andere kindje een kusje 'moeten' geven. En natuurlijk hebben de leidsters het andere kindje getroost. That's it. Ik zou ook niet weten wat er verder zou moeten gebeuren hoor, zulke dingen gebeuren gewoon.

6. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Waarom ga jij er zo vanuit dat jouw kindje niks gedaan heeft? Het is toch helemaal niet erg als jouw kindje iets heeft gedaan waar die ander boos om werd. De ander mag nog steeds niet bijten. Maar kindjes zijn vaak nog niet zo rationeel, dus het kan eens gebeuren.
    Als ik heel eerlijk ben zie ik het probleem niet zo. Ze zullen het andere kindje bestraffend hebben toegesproken, jouw kindje getroost en that's it.
    Waarschijnlijk hebben ze er bij gezet dat het nog nooit eerder was gebeurd als verklaring waarom ze er niet op hebben gelet. Meer niet. Ik zou er niet teveel achter zoeken.

7. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Ok.ten eerste vind ik het ook niet relevant welk kindje het is geweest en ik wet dat het niet kan worden voorkomen. En dat het ook lastig is voor de ouders van t andere kindje. Maar aanstellen vind ik een groot woord, ik snap dat ik het zelf er neer heb gezet, maar iets subtieler mag het door anderen wel gezegd worden;). Voor mijn eigen gevoel denk ik nog wel dat het kindje al eerder gebeten heeft. Maar puur door het p.s. Gedeelte. anders zouden ze dat er toch niet perse bij zetten dacht ik zo. En misschien dat ik in jullie ogen overdreven reageer maar hij is al vaker gebeten. En dat vind ik niet zo fijn...

8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Kijk als hij vaker gebeten is, dan snap ik je reactie wat beter. Dan komt wel de vraag, denk je dat zijn eigen reacties daar misschien toch niet van invloed op kunnen zijn? Dat bedoel ik niet als beschuldiging, maar probeer eens van een afstandje naar je kind te kijken. En hoe sta je verder tegenover het kdv. Een keer gebeten en een keer een mep vind ik niet vreemd. Maar er zou wel een grens zijn hoe vaak ik nog normaal zou vinden.

9. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ja vervelend dat hij al vaker is gebeten, maar dan zou ik daarover in gesprek gaan met de leidsters. En wat is vaker? Een keer eerder of gebeurt het wekelijks? Da's nogal een verschil natuurlijk..

Waarom denk je dan dat dit kindje al vaker gebeten heeft? En wat zou dat uitmaken als dat echt zo is? Ik neem aan dat de leidster schrijft 'bij ons op de groep' omdat ze niet weet wat er op andere groepen gebeurd is?

En ik gebruik het woord 'aanstellen' alleen omdat je dat zelf ook al aangeeft hoor, neem het niet te zwaar op!

10. hugbear

hugbear Actief lid

26 sep 2008
    306
    0
    0
    Enschede
    Kijk het is nu al de derde keer dat hij gebeten is, maar van wat ik hoor van de leidsters heeft hij de vorige keren niks gedaan om het zeg maar uit te lokken. Verder ben ik wel tevreden over het kdv hoor.daarom baal ik een beetje dat ze het verder niks gezien hebben. Maar goed. Het is niet anders. Ik weet nu hoe jukte erover denken. Bedankt

11. adi

adi Niet meer actief

Ik snap het probleem ook echt niet. Ik vind het al opmerkelijk dat jij dat formulier krijgt, waarom is dat?
    En kreeg je de vorige 2 x ook zo'n formulier? Ik weet bijv niet eens dat die ingevuld worden, mij wordt gewoon verteld wat er is gebeurd en daar vertrouw ik op.

Ik vind ook dat je behoorlijk in 'verdediging' schiet, en ergens de schuld wilt neerleggen. Het gaat hier om kinderen van 2 jaar he? De meeste doen dingen niet kwaadwillig, en het maakt echt niet uit wiens schuld dat is. Of jouw kind wel of niet wat heeft gedaan, en of er wel of geen reden was voor het bijten. Waarom zoek je daarnaar?
    En wat zou het verschil zijn als dat jongetje ooit eerder iemand anders had gebeten? Peuters doen wel vaker dingen als bijten/slaan/duwen/afpakken enz. Daarmee krijgen ze niet gelijk een 'strafblad' op kdv. Waarom zou jij dat willen weten?

Eerlijk gezegd vind ik ook dat je je aanstelt.

12. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Op verzoek van TS gesloten

Deel Deze Pagina