3 dagen werken en psz, of toch 1 dag kdv?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door debozoe, 15 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debozoe

debozoe Bekend lid

12 okt 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Hallo Dames,

Ik zit al een tijdje over iets te dubben en ik was erg benieuwd naar de meningen en ervaringen van anderen.
    Op dit moment werk ik 3 dagen per week in het onderwijs. Tot nog toe had ik daarbij 1 dag ouderschapsverlof, en werkte dus maar 2 dagen. Na de zomervakantie komt mijn 3de werkdag er weer bij. De oppas is nu als volgt geregeld, 1 dag ene oma, 1 dag andere oma en na de vakantie pakt een tante van mij de 3de dag.
    Omdat mijn kindje daarbij verder niet in aanraking komt met andere kindjes lijkt het mij wel goed om haar naar een psz of kdv te doen.
    De peuterspeelzaal is 2 dagdelen, 1 dagdeel als er iemand oppast, en 1 dagdeel als ik thuis ben.
    Nu heeft mijn kindje een handicap waardoor ik op mijn vrije dagen geregeld verplichtingen heb als fysio, revalidatiecentrum, ziekenhuis enzovoorts. Er bestaat zelfs een mogelijkheid dat ze in de toekomst ook een dagdeel per week naar een peutergroepje bij het revalidatiecentrum gaat.
    Ik ben 2 dagen thuis en als ze naast alle therapie e.d ook nog een dagdeel naar de psz moet, lijkt dat me erg veel voor haar.
    Daarom denk ik erover om haar een dag terwijl ik werk naar het kdv te doen en mijn tante af te zeggen, zodat ze ook met andere kindjes in aanraking komt en wat voorschoolse dingen leert..

Ik twijfel erg wat ik het beste kan doen. Het is namelijk moeilijk te voorspellen hoeveel therapie, peutergroepje revalidatie e.d ze straks echt nodig heeft. Misschien valt het mee en is het strkas niet echt bezwaarlijk om een dagdeel peuterspeelzaal daarbij te hebben, maar het kan ook net zo goed tegenvallen. En kwa wachtlijsten moet ik nu al actie ondernemen en tot een keuze komen.
    Wat vinden jullie? Wat zijn jullie ervaringen met 3 dagen werken en een kindje op je vrije dag naar de psz brengen?

Alvast bedankt

2. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik snap niet zo goed waarom je dat zou willen, je wil je kind zelf toch ook nog wel zien? :) Ik zou er dus voor kiezen om 1 dag kdv te doen terwijl je werkt.

3. debozoe

debozoe Bekend lid

12 okt 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Nou dat heeft me dus ook aan het twijfelen gebracht. Had er nooit zo bij stilgestaan dat dit ook een optie was (weet dat het stom klinkt ;)) Oppas was thuis geregeld, maar wil ook dat ze met andere kinderen speelt en daarvan leert. Dus dacht ik aan psz, maar zeker gezien dat we het al druk hebben op mijn vrije dagen en dan ook nog daarheen gaf iemand me de tip waarom niet naar het kdv, 1 dag als ik werk, tja misschien wel veel beter...

Ik wil haar pas brengen als ze bijna 2 wordt, liefst na de zomervakantie volgend jaar.

4. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik zou het lekker tijdens je werk doen, dan heeft je kindje ook nog een keer een hele dag lekker thuis :) (mijn dochter vindt dat gewoon het lekkerst) S. gaat 2 dagen naar het kdv, als ik werk, en dan probeer ik alle boodschappen enzo op 1 dag te doen, zodat ze dan 2 dagen voornamelijk thuis heeft (of nou ja, niet met de auto weg). In het weekend zijn wij ook veel weg, dus vandaar :)

5. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Ik zou het zeker doen op een dag dat je werkt. Het wordt wel heel druk en vol zo. Voor haar, maar zeker ook voor jou. Brengen, halen, regelen.... pffff.... Erg onrustig en druk.

6. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Debozoe: Ik neem aan dat jou kindje 8 maanden is? En als je haar naar een psz zou brengen dan duurt het nog even voordat ze terecht kan en blijft dan eerst bij jou tante? Persoonlijk zou ik het zo duidelijk mogenlijk houden! Dus als mama werkt ga je naar die en die en als mama vrij is dan ben je bij mama! Kdv is vaak wel super voor kindjes om met andere kindjes in aanmerking te komen!

7. debozoe

debozoe Bekend lid

12 okt 2008
    788
    0
    0
    Juf
    Ze is morgen precies 9 maanden. Zowieso gaat mijn tante eerst nog een poosje oppassen, Wil dit pas voor haar als ze 2 (bijna 2) is. Het gaat er mij vooral om dat ze ervan leert, maar gezien de drukte met andere dingen is het kdv misschien wel een goed alternatief voor de psz. Ik begrijp wat je bedoeld hoor met duidelijkheid in oppas als mama werkt, maar gezien haar handicap vind ik het fijner als ze voorlopig nog even de volle aandacht heeft van 1 persoon thuis.., als ze 2 is is ze toch iets groter en weerbaarder.

8. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Je kunt haar toch sowieso op de wachtlijst zetten voor het KDV? Als nou blijkt dat het tegen die tijd niet meer nodig is, omdat je tante blijft oppassen en ze genoeg kindjes ziet op het peutergroepje van het revalidatiecentrum, dan kun je altijd weer van de wachtlijst af. Als er een plekje komt en je wilt er nog geen gebruik van maken, mag je vaak gewoon op de lijst blijven staan.
    Ik zou inderdaad niet ook nog een de PSZ doen als je zelf thuis bent, wordt dan wel veel voor een kindje van 2 jaar.

9. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    Kdv psz en school gaan steeds nauwer samen werken en in de toekomst komt de psz ook te vervallen...De meeste kdv werken tegenwoordig met dezelfde leermethodes als een psz...

En ik snap heel goed dat je dochter lekker thuis jou aandacht nu krijgt!

Mijn zoontje is vandaag voor het eerst naar een kdv gegaan ook om in contact te komen met andere kinderen en bijv geduld leren krijgen! Ook werken ze daar met verschillende matrialen die ik thuis niet allemaal kan aan bieden! Hier is de psz pas vanaf 2,5 als het 2 jaar was geweest was hij naar een psz gegaan, dit omdat ik zelf niet werk...

Deel Deze Pagina