Ik zou het logischer vinden als ze bijv. op de deur een bordje hangen: Wij zouden het fijn vinden dat u ivm de warmte uw kindje zo vroeg/snel mogelijk weer op komt halen. Dan hoef je niet direct antwoord te geven en kun je zelf beslissen of je het wilt doen of niet. Vind ik wat minder dwingend. Vragen of je kind om 12.00 uur opgehaald kan worden vind ik niet kunnen. Een uurtje eerder vind ik wat anders dat vind ik nog wel kunnen, vaak is er dan wel iets te regelen voor dat uurtje. En zo niet dan is het gewoon pech. Ik zou ook niet zomaar ineens de middag vrij kunnen nemen daarvoor, alleen in geval van ziekte van de kids. Ik zit bij de receptie dus daar moet altijd bezetting zijn, er is niet zomaar een vervanger. Een uurtje aan het einde van de dag zou dan misschien wel te regelen zijn.
Dat zou ik dan juist weer als dwingender voelen dan wanneer ze het gewoon aan je vragen. Als ze het je rechtstreeks vragen kun je tenminste zeggen dat het (waarschijnlijk) niet kan. Bij zo'n briefje moet je er dan zelf over beginnen en vragen in hoeverre het een vraag is of een 'eis'.... Zou ik vervelender vinden.
Belachelijk.. je betaalt voor die uren, dus je mag professionele opvang verwachten! Als leidsters zich zorgen maken om een kindje betreft de warmte, bellen ze desbetreffende ouders.. Het ene kind kan het beter handelen dan het andere kind. Ik werk zelf op een kdv, maar echt niet dat we zoiets in ons hoofd zouden mogen halen van onze baas! Kindjes en leidsters spelen buiten met sproeiers, badjes, watertafels etc.. en als er een voetbalwedstrijd is, staat de radio erbij aan.
En wat heeft de GGD gezegd? Ik vind het niet logisch. Hoe doen ze dat dan in landen waar het constant zo warm is? En wat te doen als het 2 weken lang zulk warm weer blijft? Moeten alle ouders dan maar thuisblijven die 2 weken, naast de vakantie die ze al hebben gepland? En dan vervolgende de maand daarop weer omdat het dan weer warm wordt? Zo blijven we bezig. Verder lijkt mij dat KDV's maatregelen moeten treffen om op de juiste manier op die warmte in te kunnen spelen. Net zoals dat de overheid maatregelen treft om de volgende keer beter in te kunnen spelen op de sneeuwbuien van afgelopen winter. Begrijpelijk dat het een zomer wat rouw op de dak komt, maar leer daarvan en zorg dat het de volgende keer beter gaat. In andere landen kunnen ze tenslotte ook met sneeuw en warmte omgaan zonder dat het hele land lam wordt gelegd.
Hoi Ik werk op een kdv. Nou zijn wij na aan het zoeken of we eventueel dicht mogen met deze warmte. Niet voor onszelf maar voor het welzijn van de kinderen. Wij hebben een tuin op het zuiden. Hele dag zon. In de middag kunnen we dus niet meer buiten spelen omdat het te warm is. Gebouw heeft een plat dak en binnen is het dus altijd boven de 30 graden. De leidsters hebben elke dag hoofdpijn en zijn misselijk na een dag werken. Hoe zullen de kinderen zich dan voelen?? We hebben al zwembadjes in de groep gezet. Maar dit is ook niet echt veilig ivm uit glijden. Je merkt dat de kinderen hangerig zijn, slecht slapen. Voor baby's is het helemaal zielig. Die liggen daar maar in bed en in de box. Thuis kun je lekker met je kleintje bezig zijn. En geloof me. Thuis is het een stuk koeler als op het kdv. Leidsters vragen heus niet zomaar om het dagvrblijf eerder te sluiten om zelf te gaan zwemmen. Ik heb zelf een zoontje (5maanden). Normaal gaat hij mee naar het dagverblijf. Maar met deze warmte laat ik hem thuis. Regel ik liever een andere oppas dan dat hij mee moet naar die warmte en drukte. Iedereen heeft minder energie met deze warmte. Dus ook leidsters op een kdv. Je merkt zelf toch ook als het warm is dat je minder energie enz hebt. Je hebt minder geduld tegenover je kinderen. Misschien begrijpen jullie het zo een beetje. Kinderen blijven kinderen. Ze zijn super, lief, schattig, ondeugend, knuffelig, onvoorspelbaar, aanwezig enz. En dat is ook waarom wij voor dit werk kiezen. Omdat kinderen zo veelzijdig zijn. Omdat geen enkele dag hetzelfde is. Maar het moet wel leuk blijven voor de kinderen.
Ik lees net dat er eventueel maatregelen getroffen moeten worden. Wij zeuren nu al jaren voor parasols, overkapping enz. Iets dat ons maar een beetje fatsoendelijke schaduw bied in onze tuin. Wij zouden binnen graag goede ventilatie willen. Minder leidsters met hoofdpijn, eczeem enz. Ook daar wordt niks aan gedaan. Jammer genoeg is hier NOOIT geld voor. En dat betekent dat de leidsters steeds vaker ziek worden. Kinderen ziek.
Tsja, dat is hier dus ECHT geen optie. We hebben geen familie in de buurt wonen die ons hiermee kan helpen, en onze vrienden werken ook allemaal.
Nog afgezien van begrip dat iemand al dan niet heeft: IK heb gewoon geen andere opties. Zo simpel is het. Lullig dat het misschien lastiger is op een KDV met deze warmte, maar wat moet ik dan? Ik heb geen opa's en oma's of vrienden of buren die kunnen oppassen als ik ga werken en ik heb ook geen eindeloze voorraad vrije dagen die ik kan gebruiken voor als mijn KDV zegt dat het te warm voor ze is... Dus ja, ik begrijp je punt, maar ik kan er eigenlijk gewoon niets mee....
En dat is dus gewoon heel slecht. Omdat de organisatie het gebouw niet wil aanpassen hebben jullie gezondheidsklachten en de kids misschien ook wel (?) en is het in deze bloedhete zomer er niet uit te houden. Tsja... ik zou zeker met de OR aan de slag gaan en de ouderraad zou ik ook vragen om in actie te komen.
Dat is nalatigheid van de organisatie....ik vind niet dat de ouders daarvan de dupe moeten zijn door de tent maar eerder dicht te gooien!
Je kunt als ouder of als leidster ook rechtstreeks naar de GGD bellen. Zij komen dan langs en als de situatie om wat voor reden dan ook onverantwoord is, kunnen ze de organisatie verplichten om er wat aan te doen. In andere instellingen (bv. ziekenhuizen, bejaardenhuizen) nemen ze toch ook maatregelen. Zou toch wat zijn als je je oma ook op moest gaan halen als het warm is?
haha hoe kom je erop?? daan, ik zou idd zelf de GGD inschakelen, desnoods anoniem, maar die kunnen wel verplichten hoor.
Ik werk met verstandelijk gehandicapten en heb het weekend gewerkt, het was binnen serieus 35/37 graden (als het op sommige plekken niet warmer was!), en binnen was het niet veel beter,maar ik kon onze bewoners niet eerder laten ophalen en het werk moest ook gewoon gedaan worden! na mijn diensten had ik wel het gevoel dat mijn hersens een beetje overhit waren, maar goed, we hebben het gered!
Als door de warmte in het kdv-lokaal de gezondheid van de kindjes in gevaar komt, kan ik het me voorstellen dat ze dit vragen. Maar dan wel als ze alles geprobeerd hebben, met water spelen, enz. Zelf haal ik Charlotte ook zo snel mogelijk en als het kan iets eerder op ivm de warmte. Thuis heb ik toch meer oog voor haar alleen, een badje voor haar in de tuin en kan ze binnen even afkoelen enz.
het is idd zo dat het voor de kinderen ook een gevaar kan zijn. er zijn ouders (en sorry dat ik het zeg en ze zijn niet allemaal zo) maar die zeggen met dit weer "zo dames het is weer leidster weer he beetje buiten zitten kinderen in een badje makkelijker kan niet" nou sorry maar zo werkt het niet je hebt al een verantwoording voor 12 kids en dat is te doen maar met die hitte moet je zo goed opletten op allerlei verschijnselen en is de verantwoording soms echt te groot. en ja ik weet wat ouders ervoor betalen want ik betaal het ook voor onze dochter maar ik heb liever dat ze hele goede maatregelen nemen ter veiligheid van mijn dochter als dat ik gebeld word dat ze oververhit is of uitgedroogd door de warmte
hoi hoi ik werk zelf ook op een kdv en als ze dingen als parasol's en zonwerende dingen niet eens al hebben, dan vraag ik me af wat voor kdv dat is....?? en als leidsters elke dag misselijk zijn na werken enal, Zeker de GGd bellen dus, wat dat gaat slaat natuurlijk nergens op!? maar goed, even tot de TS ik vind het echt heel raar dat ze zo iets vragen, en dan nog eens voor een 2e keer durven bellen ook!!! ik werk zelf ook opt kdv, en ja het is heet, en ja het is druk met 14/16 kids, en ja iedereen is moe vd hitte en de kleintjes ook, maar come onn het is je Werk ja!! en met dreumissen niet in een buitenbadje spelen voor zindelijkheid enzo?? wat een onzin, niemand daar van zwemluiers gehoord? of lekker gewoon in hun blote gat? tsja ik weet het weer extra smeren, maarja dat hoort erbij he! verdrinkingsgevaar oke, daar word bij ons ook heel streng mee om gegaan, maar als je er een leidster bovenop zet, dan moet het wel heel gek gaan voordat er iets kan gebeuren. naja goed, ik vind het dus grote onzin dat ze gaan bellen of je er eerder om komt voor hitte of voor voetbal, ons kdv is gewoon open van 7 tot half 7, niemand die er word gevraagd om zn kind eerder te komen op halen hier word gewoon voetbal via de radio geluisterd en maken we er een feestje van Met de kinderen! nogmaals tis onze verantwoordelijkheid om de ruimte's koel genoeg te houden en anders wel die vd organisatie, en het is onze verantwoordelijkheid om de kinderen lekker bezig te houden ook in deze hitte.
mijn vriend werkt in een fabriek waar het als het buiten 22 graden al ruim 30 graden binnen is. ( reken zelf maar uit hoe warm het er nu is ) ze krijgen niet eens extra drinken of een ijsje. en nee ze mogen geen minuut eerder naar huis. hij heeft elke dag hoofdpijn en is misselijk en heeft de halve zaterdag spugend boven de wc gehangen en moest maandag weer gewoon gaan werken hoor. het eerste wat er bij mij opkomt bij jou verhaal. moeten al die moeders dan maar wekenlang vrij nemen ofzo als jullie sluiten? misschien moeten jullie investeren in een goed airco systeem.dit gaat in de toekomst nog veel vaker gebeuren het wordt nu eenmaal steeds warmer.
Ik zou er toch even hartelijk om lachen als ze mij dat zouden vragen. duhh, ik breng mijn kind daar niet voor de lol ofzo. Ik heb ook geen andere opties, en al had ik die wel, ik betaal me scheel voor die opvang. Gelukkig zouden ze bij ons nooit zoiets vragen!