Vergoeding opvang te mooi om waar te zijn?!?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door CherryAyden, 12 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CherryAyden

CherryAyden Niet meer actief

Dag dames,

Ik heb een vraagje. Op dit moment studeer ik fulltime HBO Journalistiek. Ik moet in oktober bevallen en blijf dan een half jaartje thuis tot februari. Dan ga ik weer voltijd naar school. Mijn vriend is freelance fotograaf en veel thuis maar wel weer op onregelmatige tijden weg. Ook kan ik nu nog niet weten welke uren ik straks in februari op school moet zitten. Daarom is het voor ons het handigst om vijf dagen kinderopvang te regelen. Ik ben niet van plan om mijn baby vijf dagen naar het kdv te brengen maar als ik vijf dagen inplan kan ik zelf weten welke dagen ik thuis blijf. Aangezien ik dat van te voren onmogelijk kan weten door schoolrooster en onregelmatig werk van vriend.

Nu is het natuurlijk wel zo dat ik dan wel voor vijf dagen kinderopvang moet betalen. Ik wil mijn baby naar de kinderopvang brengen tegenover mijn school, Doomijn. Zij vragen 6,25 per uur. Als ik dan vijf dagen kdv doe ben ik elke maand 1420 euro kwijt.
    Niet te betalen natuurlijk met een studiefinanciering en een onregelmatig inkomen. Dus ben ik gaan kijken waar ik recht op heb. Volgens de belastingdienst heb ik recht op 95 procent vergoeding! Zij vergoeden 1134 euro en de gemeente nog eens 236 euro. Dat betekent dat ik dus bijna niks betaal elke maand. Ik heb het echt een paar keer gecheckt zowel bij de belastingdienst als bij de gemeente maar het lijkt te mooi om waar te zijn. Ik moet echter wel nu het contract gaan invullen maar ik durf bijna niet in te vullen dat ik vijf dagen wil. Straks moet ik me alsnog blauw betalen.

Heeft iemand ervaring met een hele ruime vergoeding van de kinderopvang??? Hoe heb jij het gecheckt? En klopte het uiteindelijk ook???

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.282
    36.147
    113
    Ik denk dat het wel klopt hoor. Als je alle gegevens juist hebt ingevuld bij de belastingdienst. Wij krijgen ook best veel terug vind ik. Onze kindjes gaan 3 dagen in de week, betalen daarvoor 1600 euro en krijgen daarvan 1350 terug. Wij werken allebei.

3. p1982

p1982 Niet meer actief

je moet wel van beide het inkomen meenemen en er wordt achteraf gekeken naar het inkomen

dus in 2011 moet je opgeven wat je inkomen was van 2010 en hoeveel uren opvang en dan kan je terug moeten betalen

4. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

17 nov 2008
    4.166
    397
    83
    ja je kan behoorlijk veel terug krijgen..

Ik zou het jaarinkomen iets hoger opschrijven zodat je aan het eind van het jaar niet voor verrassingen komt te staan

5. tulip

tulip Niet meer actief

wat je ook kunt doen, is het kdv van je keuze bellen en even een afspraak maken. Wij hebben namelijk een spreekuur voor ouders die vragen hebben over financiele zaken, dan leg je je probleem gewoon voor. Zij kunnen die berekening ook maken voor je.

6. moes

moes Fanatiek lid

20 jul 2006
    2.765
    9
    38
    ga je je kindje ook 5 dagen wegbrengen?

volgens mij krijg je alleen vergoed wat je ook afneemt,
    dus als je je kind maar 1 of 4 dagen brengt dat je dan ook maar 1 of 4 dagen terugkrijgt.
    terwijl je wel die 5 dagen moet betalen...

7. moederLynn

moederLynn Fanatiek lid

5 mrt 2009
    2.012
    0
    0
    moederen
    met mijn hoofd in de wolken
    misschien kun je vragen naar flexibele opvang? Dan kun je 1 week van te voren opgeven wanneer je kindje daad werkelijk komt...

8. Laust

Laust Niet meer actief

Wij krijgen ook veel terug omdat zowel ik als mijn vriend nog studeren. Wij hebben Sven ingeschreven toen ik nog zwanger was voor 5 dagen. Uiteindelijk gaat hij vanaf volgende maand 3 dagen.

Op het kinderdagverblijf waar Sven naar toe gaat is het echt de bedoeling dat hij gewoon de dagen komt dat ze hem verwachten. Zij doen namelijk ontzettend hun best om kinderen in een vast groepje met vaste leidsters te plaatsen en dan zou ik dat in de war gaan schoppen. Regelmaat voor Sven en de andere kindjes vinden ze daar dus erg belangrijk.

9. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Kan wel kloppen, want als student is je inkomen natuurlijk erg laag. Ook als freelancer verdien je voor de belasting vaak heel weinig, wij zijn zelfstandigondernemer en verdienen niet echt veel, maar wat er aan belastbaar inkomen overblijft is altijd echt heel minimaal. We krijgen ook maximale huur en zorgtoeslag, omdat het inkomen waar de belastingdienst mee rekent lager is dan van een vriendin van mij die in de bijstand zit. Vriendin in de bijstand werkt ook (maar verdient niet genoeg om eruit te gaan). Ze krijgt ook heel veel kinderopvangtoeslag en de rest van de kosten betaalt de gemeente (dat is nog 1/6 deel geloof ik), omdat ze anders in inkomen achteruit zou gaan door te gaan werken.
    Vijf dagen reserveren zou in jullie geval dus waarschijnijk best kunnen, financieel gezien. Misschien alleen een beetje zielig voor andere ouders die dan niet terecht kunnen omdat de plek bezet is.

10. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Je krijgt toeslag voor wat je betaalt en niet voor wat je afneemt. De BD controleert a.d.v. de jaaropgave van het KDV hoeveel uren erop staan en wat het bedrag is. Ze gaan zeker niet kijken of je kind wel echt aanwezig is.

11. Petra1980

Petra1980 VIP lid

12 jan 2008
    5.146
    0
    0
    Accountant
    Den Haag
    Het klopt idd dat je een hoop terug krijgt. Wij betalen ook maar een klein gedeelte zelf. Gelukkig maar anders is het bijna niet te doen je kindje naar de opvang te brengen.

Je krijgt gewoon toeslag over de dagen die je afneemt. Ongeacht of je kindje er wel of niet is. Alleen, zoals eerder gezegd, is het idd wel zielig voor andere ouders als zij straks hun kindje niet kunnen inschrijven, omdat er geen plek is en jouw kindje uiteindelijk minder dagen komt dan waar in de planning rekening mee was gehouden.

Ik weet niet of jullie een koopwoning hebben, maar anders mag je dit nog van je brutojaarinkomen afhalen. Ze kijken namelijk naar het verzamelinkomen.........

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik was ook zo verbaasd toen ik zag hoeveel we terugkregen. Dat kwam ook doordat ik niet wist dat we nog 1/6 van de gemeente zouden ontvangen en ik dus met veel minder rekening hield.

Het gaat trouwens hard terug als je straks een baan hebt en daarmee een redelijk inkomen ;) Als ik straks ga werken, betalen we al snel 100 euro meer per maand (oplopend tot zeker 200 a 300 euro meer als ik wat meer carrière heb gemaakt).

13. Towser

Towser Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.222
    1
    0
    Gelderland
    Ik gok op huurhuis. Het is óf veel toeslag en óf een hypotheek krijgen weet ik uit ervaring........

Deel Deze Pagina