wachttijd KDV

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Bobbie77, Jul 24, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Bobbie77

Bobbie77 Lid

Aug 2, 2008
    66
    0
    0
    regio utrecht
    Hoi hoi,

Hoelang hebben jullie moeten wachten voor je kindje geplaatst kon worden op het KDV?
    Overal wordt aangeraden je kindje al bij de 3e maand van de zwangerschap in te schrijven zodat je niet voor verassingen komt te staan. Nu heb ik me ingeschreven maar is de wachttijd 9-12 maanden! Dat wordt het dus nog krap :(. Ik heb me voor de zekerheid bij nog 2 andere KDV ingeschreven in de hoop dat ik toch volgend jaar ergens met mijn kindje terecht kan.

Liefs,
    Bobbie

2. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn ervaring is dat je je in eerste instantie bij de kdv's inschrijft die enorm populair zijn. Die vallen als eerste op en die hebben de langste wachttijd. Toen ik verder ging kijken omdat het nogal uitzichtloos leek, kwam ik ook kleinere kdv's tegen die ook goed zijn en een minder lange wachtlijst hadden. Daar zit mijn zoontje inmiddels.

Ik sta nog steeds ingeschreven bij het kdv van mijn eerste voorkeur, deze zit namelijk NAAST de deur - enorm handig dus, maar nog steeds is er geen plek. Tot zeker aan het einde van het jaar. En dan sta ik al ruim 1,5 jaar bij ze ingeschreven...

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ligt er ook aan waar je woont..

Ik ben eind oktober gaan rondkijken, begin november rondleiding en aangemeld. Midden november de formulieren binnen en beginnen met wennen, 1 december officieel plek ;)
    Maar dat was een KDV in het oosten des lands. Heel wat anders dan in de grote steden in het westen.

4. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik kon maar 1 kdv kiezen, omdat ik zelf in de kinderopvang werk had ik opvang nodig tot 19.00uur. nou, geen enkel kdv die dat biedt...op eentje na dan tegen een heel hoog tarief.

dat was dik een jaar wachttijd. toen vond ik puur toevallig een gastouder die nog plek had en een stuk flexibeler is, en daar gaat mijn zoontje straks heen.

5. Marnick

Marnick Fanatiek lid

Mar 16, 2008
    1,167
    0
    0
    Hoe lang je moet wachten, hangt van een aantal factoren af. Natuurlijk is de plaats van belang. In de Randstad krijg je minder makkelijk een plek dan in "de provincie" (pff, wat heb ik een hekel aan dat woord :p). Verder kun je net pech hebben dat een kindje op jouw uitverkoren kdv net een broertje of zusje krijgt, want die krijgt dan meestal voorrang. En verder kun je net pech hebben dat op jouw uitverkoren kdv geen kindjes vertrekken, zodat er geen plaatsen vrijkomen. Verder hangt het af van de dagen die je aanvraagt. Dinsdag en donderdag zijn populaire dagen, woensdag en vrijdag zijn vaak geen probleem.

Wij zijn vorig jaar juni wezen kijken, toen was ik iets van 18 weken zwanger. We hebben in juli de papieren ingevuld en opgestuurd. Ongeveer twee weken na krummels geboorte heb ik gebeld en toen werd mij verteld dat ze volgens de computer geplaatst kon worden. Ehm, beetje vaag? Maar gelukkig kwam alles goed en kon ze gewoon terecht op dinsdag, donderdag en vrijdag. Maar ja, ik woon dan ook in "de provincie". Maar..... laatst bleek dat ook hier inmiddels een wachtlijst is en het zusje van een meisje bij krummel op de groep kan wel op hetzelfde kdv geplaatst worden, maar in eerste instantie niet op dezelfde groep. Dus het wisselt hier nogal.

6. Bobbie77

Bobbie77 Lid

Aug 2, 2008
    66
    0
    0
    regio utrecht
    Jeetje...ik woon in de Randstad en dat betekend dus wachten geblazen...:(
    Nu maar hopen dat er op tijd een plaatsje is.

Wel jammer dat wij aanstaande ouders ons daar nu al druk om moeten maken.

7. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    3,425
    1
    0
    Wij hebben ons (of eigenlijk ons toen nog ongeboren kind) ingeschreven toen ik 6 weken zwanger was. Echter verwacht het KDV pas dat er plaats is in )op zijn vroegst) januari 2010!!!! :$
    Dan is onze dochter dus al bijna 1 en staat ze dus 1,5jaar ingeschreven

8. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Hier pas gedaan toen Justin geboren was. Hij kon binnen 3 maanden al terecht.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

Jun 18, 2007
    14,894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Wij hebben ze ingeschreven toen ze ongeveer 6.5 maand oud waren en toen ze ong 15.5/16 maanden waren werden we gebeld dat ze plaats hadden voor de dagen die we wilden.

Hadden ingeschreven voor woensdag en vrijdag. Uiteindelijk is het alleen de woensdag geworden en hadden ze eigenlijk al eerder mogen komen, maar ze hadden gewacht op ook die vrijdag.

Maar hier dus ong 9-10 maanden wachttijd en dat zou als je in de zwangerschap aan wil melden ook ong komen op voor de 3 maanden zwangerschap inschrijven en dan nog geen zekerheid.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik woon in Amsterdam :) En ik heb dus ook een KDV gevonden (meerdere zelfs) die wel gewoon plek hadden. Heb je al gekeken naar andere, minder bekende, kdv's?? Ik heb ons zoontje uiteindelijk echt bij 10 verschillende kdv's ingeschreven en ik heb erg vaak gebeld.

11. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

Oct 10, 2008
    4,062
    8
    0
    In Utrecht is het slechter gesteld dan in Amsterdam helaas. Hier is de wachttijd vanaf inschrijving 24 maanden. Ja, dat lezen jullie goed. Wij hebben vanaf nu nog een wachttijd van ongeveer 15 maanden. Ook dat lezen jullie goed, de kleine komt er al bijna aan. Het is echt diep- en dieptriest. Het heeft ook helemaal niks te maken met de locatie van het kdv: in Overvecht en Zuilen zijn de wachttijden even lang als in Tuinwijk. En dan heb ik het nog niet eens over Leidsche Rijn want ook daar is een schrijnend tekort zodat iedereen naar de kdv's in de stad gaat, heb ik begrepen.

Ook hier ingeschreven bij zo'n 12 kdv's en niet alleen bekende of grote hoor, het is gewoon echt heel slecht gesteld, schandalig!

12. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,812
    4,050
    113
    Ik heb Demi ingeschreven toen ik net zwanger was en kreeg meteen een gegarandeerde plaats voor december (dan was mijn verlof over). Ik heb dus helemaal niet hoeven wachten.

13. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Ik zie 'werk' hahaha.. ;)

14. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

Jul 8, 2006
    2,797
    28
    48
    noord holland
    De wachttijden zijn ind bizar lang, maar.....

Sinds de staat ouders goed tegemoed komt in de kinderopvang kosten is de vraag zo extreem gegroeid dat er een groot tekort is.
    Meer kdv openen heeft totaal geen zin, als je het personeel er niet bij kan krijgen. Het is verplicht om gediplomeerd personeel te hebben en helaas is er niet genoeg. De vraag is groter dan het aanbod!

Ik werk in de kinderopvang en ik kan zelfs kiezen waar ik werken wil! Ze hebben overal personeels tekort.

Maar ind. zoek naar de kleinschalige kdv, die vind ik, om eerlijk te zijn vaak stiekum nog beter en gemoederlijker dan de grote stinchtingen! Je kind heeft geen nummertje maar een naam bij de leidinggevende.

suc6 met zoeken! Ik heb dus mazzel, mijn kindjes hebben dus voorrang....

kus miek

15. Bobbie77

Bobbie77 Lid

Aug 2, 2008
    66
    0
    0
    regio utrecht
    Ik heb me nu bij 5 KDV aangemeld en ga gewoon nog maar op zoek naar meer ;)

16. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Ik had hier bij de bekende kdv's en midden in de woonwijk gemiddeld 2 jaar wachttijd ( woon overigens niet in de randstad) Toen ben ik een verstiging van 1 hele bekende kdv keten hier gaan bellen ,want die vestiging zit op een industrie/bedrijventerrein. Hier kon ik binnen een maand terecht. Het is wel even een stukje fietsen ,maar dan heb je ook wat. Oja nog een bijkomend voordeel is dat ik heel makkelijk dagen daar kan ruilen :D

17. loesjej

loesjej Actief lid

Dec 12, 2008
    416
    0
    0
    hier kun je je bij de een zo vroeg inschrijven als je wilt, maar ze gaan pas kijken als uk geboren is...!!! Op zich redelijk eerlijk vind ik. Behalve dat het soms een beetje kielekiele wordt en je stel op sprong iets anders moet regelen.
    bij de ander kun je je gewoon direct inschrijven en we kregen 3 kwart jaar NA de geboorte bericht dat ie kon komen...??!!!

Wat een verschil overal...

18. Bri

Bri Niet meer actief

de ene wijk in A'dam is de andere niet.... Ik woon ook in Amsterdam, maar dan op IJburg. Dat is een nieuwbouwwijk met enorm veel kleine kindjes. Uiteindelijk is onze uk pas bij 1 jaar en 2 maanden hier op een kdv gekomen. Tot die tijd hebben we een plekje voor hem gevonden in een dorp halverwege op weg naar mijn werk (iedere dag zo'n 40 minuten extra reistijd! En als m'n vriend hem een keer moest halen of brengen, kostte dat voor hem bijna het dubbele in reistijd!)
    Overigens: het kdv waar hij nu zit vind ik niet geweldig. Het stond ook niet heel goed bekend, maar de andere kdv's hier hebben ons nog steeds geen aanbieding gedaan en je moet IETS...

Gisteren bij de VK geweest, voor nummer 2. Zij zei: je kunt je het beste nu al inschrijven, want ook al krijgen broertjes/zusjes voorrang, de wachtlijsten zijn lang... Er zijn ook dames die zich al aanmelden voordat ze zwanger zijn. Die verzinnen gewoon een verwachte geboortedatum en kruipen zo voor op de wachtlijst.

Waar ik overigens niet goed van word, is dat het schijnt te helpen om vaak te bellen.... Niet dat ik dat iemand persoonlijk kwalijk neem die op deze manier een plekje kan veroveren, maar het is toch idioot dat wie het vaakst zeurt het eerst aan de beurt is?! Zo werkt het bij de kassa toch ook niet?

19. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik woon in Duiven, dat ligt vlakbij Arnhem. Ik heb me in Arnhem ingeschreven en in Duiven bij een aantal kdv'en. 4 dagen nadat ik de inschrijving had gepost, werd ik al gebeld dat ik sowieso al plek kon krijgen bij een KDV in Duiven. En dan heb ik plek nodig vanaf 19 mei 2009. Ik vind het echt een geruststelling om dat te weten.

20. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik bedoel natuurlijk 19 mei 2010

Share This Page