3 jaar en alles doen wat niet mag, uitdagen en grote mond

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door spriet, 7 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Onze dochter is net 3 jaar geworden en ze is echt een draak op het moment.
    Ze is enorm aan het uitdagen tot in het uiterste en alles doen wat niet mag, op de bank springen, op de tafels klimmen van de tafel op de bank springen, houten blokjes in haar limonade dopen en vervolgens de kamer in gooien met alle spetters erbij.
    Dit gaat de hele dag door echt vreselijk.
    De jongste die doet op haar manier vrolijk mee, ook lekker op de tafel klimmen en met van alles gooien.
    Ik ben de hele dag een politie agent en dat is behoorlijk vermoeiend.
    We zetten haar op de gang als ze niet luistert maar dat is even van invloed en dan gaat ze weer vrolijk verder met haar gedrag.

Op de kinderopvang en bij anderen is het een engeltje maar als ze dan vervolgens thuis komt moet ze zich eerst weer even lekker uiten en is dit gedrag ook extreem.

Maar echt gewoon lachen om de straf, totaal niet luisteren echt heel vervelend, bij mijn man gaat ze nog een tikkeltje verder met uitdagen.

Op dit moment spuugt ze ook gewoon in je gezicht en maar doorgaan en erom lachen en dit word echt niet geaccepteerd maar ze houd er niet meer op.

Iemand nog tips? en ik ben op zoek naar herkenning want soms vraag ik me echt af of ze wel "normaal" is.

moet erbij vertellen dat ze van baby af aan al een vrij pittig karakter heeft het moet ook precies zo als in haar hoofd anders is het huilen, wij geven haar uiteraard in de meeste dingen niet haar zin.
    voorbeeld: ze kiest jam op brood, geef je het broodje is het schreeuwen huilen dat ze pindakaas wil.
    Dan krijgt ze dus geen pindakaas maar gewoon waarom ze vroeg, dus dit is al een hele strijd op zich en dan dus ook nog nu haar gedrag erbij wat continu strijd levert.
    Gaat een beetje dubbel op zo.

2. Amethist

Amethist Niet meer actief

Heeeeeel herkenbaar. Mijn dochter wordt over ca. 2 weken 3 en ik word momenteel zooooo moe van haar. Ondanks haar ontwikkelingsacherstand ligt ze wat dit betreft prima op schema :cool:.

Hier roept ze ook standaard heel hard "NEE" als ik wil dat ze iets opraapt wat ze weer eens op de grond heeft gesmeten. En echt niet dat ze het op raapt als ik het haar vraag.

Geen tips helaas, maar dus wel herkenning...

3. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik heb hier ook een klein draakje rondlopen. Die doet idd ook de dingen, die jij allemaal beschrijft. Hier gaat ze op de mat en vervolgens plast ze op de mat van kwaadheid. Ze is ook heel pittig en op de psz hebben ze hun handen vol aan d'r. Ze kan ook wel heel leif en rustig zitten spelen. Zoals met haar klei, kan ze makkelijk een uur aan tafel zitten. Maar o wee als het haar interesse niet is, dan kan je je lol op.
    Echt tips heb ik niet. Consequent zijn, maar dat is met zo'n pittig ding erg moeilijk, want je bent het op een gegeven moment erg beu, om ze alweer op die mat te zetten.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Adem in, adem uit en neem je voor: vandaag gaat het op MIJN manier en wees eens een dag heel duidelijk maar kies ook je gevechten zorgvuldig uit. Er is weinig zo frustrerend voor een kind om de hele dag NEE en MAG NIET te horen. Maar een kind heeft wel veel aandacht nodig en krijgen ze dit niet positief dan gaan ze het negatief opzoeken.

- negeer gedrag wat je kunt negeren
    - wees cordaat en streng bij de dingen die je niet kunt negeren
    - geef veel positieve aandacht (speel samen, prijs haar)

Of het strijd wordt, bepaal jij. Het kan geen ruzie zijn wanneer jij niet mee doet. Maar adem in en weer goed uit, tel tot 10 en negeer... negeer, negeer.

Krijzen, schoppen, schreeuwen etc hoef je allemaal niet te pikken maar boos worden heeft geen zin. Pak haar even op en zet haar even 'weg' (gang?) en zeg heel rustig. Ik zie dat je boos bent, wees maar even boos op de gang. Als je weer gezellig bent, kom je weer terug.

Bij echt straf (bedenk wel wanneer je echt straf geeft) kun je haar verplichten op een plekje te gaan zitten. Wees consequent en zet haar direct terug als ze niet luistert. Niet boos worden maar duidelijk.

Niet bang zijn dat je jongste te weinig aandacht krijgt.. die kan wel wat hebben. Investeer even in je relatie met je oudste. EN doe iets samen!

5. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    o mijn god echt niet best, ze wil niet gaan slapen
    gaat ze tekeer op de slaap kamer deur krijzen schreeuwen en ga zo maar door.

ik ga zo naar boven zonder te praten en leg haar dan terug dit ga ik gewoon herhalen tot ze een keer gaat slapen hopelijk.

Wel fijn om herkenning te lezen en cygnet bedankt voor de tips ga ze straks na deze strijd even uitgebreid lezen en in me op nemen.

6. juffie29

juffie29 Actief lid

10 apr 2009
    280
    0
    16
    O, zo herkenbaar. Hier ook zo'n pittige meid in huis. Haar wil is volgens haar wet. Pfff. De ene keer gaan we de strijd aan, de andere keer veren we mee. Maar soms grgrrrrr:(Op dit moment is ze ook erg jalours op haar zusje. Zij moet vaak het onderspit delven. HIer gaan we de strijd wel over aan. We moeten de kleine meid af en toe wel beschermen;)
    En dat plassen uit kwaadheid kennen we ook. Er ligt wel eens een oceaan onder aan de trap;)
    Consequent blijven is het toverwoord. Maar soms ook wel erg lastig. Je wilt niet altijd strijd....

7. Lotte1986

Lotte1986 Fanatiek lid

29 aug 2012
    1.140
    0
    0
    Heel herkenbaar. Mijn zoontje is in juni 2,5. Maar bij hem is het zo erg ( al een aantal maanden) dat ze op ADHD gaan testen zodra het mogelijk is. Ik heb het zelf ook dus de kans s groot dat hij het ook heeft. Bij hem s het trouwens niet alleen het hyperactieve maar ook de concentratie prolemen enz..

Een goede tip. Laat je dochter niet kiezen. Jij beslist wat er gebeurt. In hadden dit ook met de boterham. Nu zet ik het bord voor zijn neus en hij eet hierop zonder prolemen. Het klinkt niet altijd even leuk ls jij zegt wat er gebeurt, maar werkt vaak wel. Suc6!

8. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

oeeeeff mijn zoontje kan ook een draak zijn! lachen als ik hem waarschuw en gewoon verder gaan, straf op de gang is ook een lolletje. roepen dat mama niet lief is en tegen zijn zusje zeggen, mama is stout he! off mama is een pietjapatja ofzo (een verzonnen scheldwoord)

maar goed ik heb gisteren de effectieve straf ontdekt, als hij stout doet gaat er na 2 keer waarschuwen een centje uit zijn spaarpot. en het werkt super! hij vindt het verschrikkelijk. niks geen pietjapatja of lachen, het is 1 en al sorry mama ik ga weer lief doen sorry mama...

Deel Deze Pagina