Pffff ik weet het kleuterpuber... maar ik zou toch wel graag wat advies willen om die circel te doorbreken. Want haar leventje bestaat nu echt uit ik wil het, en als ik het wil dan gebeurt het zo. Dat krijg je ook letterlijk in je gezicht. Thuis kan ik het goed aan.... probleem ligt op school. Ik had al een toppic geplaats over haar losse handjes.... en dat is echt goed opgelost. Ook samen met juffie... dmv stikker belonging enzo. Maar de laatste 2 weken.... pff schiet niet op. Ik ben alleen zo bang dat ze weinig vriendjes over houdt met haar gedrag. Ik weet niet zo goed hoe kleuters daar mee opgaan, maar ik kan me voorstellen dat ze straks niet meer willen spelen. Mandy zit nu nog steeds in de 0 groep...(was ik al niet happy mee) maar ik heb juffie nu toch duidelijk gezegd dat ze gewoon wat strenger moet zijn.... goed duidelijk en gewoon straf geven dmv zoveel minuten even alleen zitten of zo. Gelukkig gaat ze na de vakantie weer gewoon naar groep 1.... bij wat oudere juffies (ben ik nog jongig bij geloof ik ) en de vorrige keer dat ze daar zat was ze zo in het gereel.... Ik ben er van overtuigd dat het met haar te maken heeft van discipline... maar ja,... een jong juffie wat alleen spw heeft mist deze ervaring denk ik dan. Maar goed, uiteindelijk kan ik ook een rol spelen in deze... ik gaat laag zitten op mijn hurken en praat er dan over, zonder boze stem. Dan zegt ze ook heel huilering dat ze bv wou schommelen en dat dat niet mocht van een ander kindje, maar IK WIL HET. Probeer haar dan nu ook duidelijk te maken dat ze dan maar wat anders moet gaan doen, want er zijn meer kindjes dan schommels! Nu moet ze ook even op haar kamer nadenken... want als ze in zo'n bui zit... dan vliegen haar armen en benen zeg maar in het rond. Grote boog omheen lopen hier! Wat zouden jullie doen, ook mbt advies naar juffie toe. Tis niet dat ik ten einde raad ben, maar ik vraag me echt af of dit ten koste kan gaan voor het maken van vriendjes!
Helemaal mee eens... alleen is deze leerkracht bevoegt tot lesgeven aan de 0 groep, maar heeft papieren voor de dag opvang... en ik heb haar al vaker aan moeten zeggen wat strenger te zijn.... Iig met betrekking tot Mandy... zij heeft dat nodig! Tis een pittige tante
Maar was jij niet degene die de vorige keer juist ook commentaar had op een bepaalde gang van zaken in de klas? Misschien durven ze niet zo goed meer nu. Daarbij zou ik de juf van je dochter ook echt geen 'juffie' noemen, vind het nogal denigrerend overkomen.
Ik had een probleem met een inval juf ja... Maar ik heb toen ook 3x gezegd dat ik zelf overdreven heb gereageert... dus een beetje flauw dat je hier nu over begint. Mijn vraag is duidelijk, of dit gedrag invloed heeft tot het maken van vriendjes.... en hoe dat aan te pakken. Jammer dat er wederom weer ze slecht gelezen wordt... ik vraag nu toch om advies... en juffie denegrerend.... ik zelf werd ook altijd zo genoemd... op de psz.. en ik had er geen probleem mee... dus waar gaat dit over. Als je niet kan reageren op de vraag zelf... wat je nu dus niet doet... reageer dan niet. Ik heb geen zin in waardeloze discussies... daar schieten we niks mee op!
Eerlijk gezegd dacht ik hetzelfde over het woord juffie. Ik krijg dan toch het idee dat je haar niet als volwaardig ziet. Ik vind het eerlijk gezegd een beetje gek, dat ze alleen groep 0 mag doen. Is je kind dan al wel 4? Misschien heeft ze andere ideeën over aanpakken dan jij hebt. Ze moet natuurlijk wel eenduidig zijn in haar aanpak, en kan niet bij het ene kind dit doen en bij het andere dat.
Vervelende met de 0-groep is dat de jongste net 4 zijn geworden, en mandy gewoon gestart is in groep 1 Doordat die te vol werd, is Mandy in de 0-groep geplaast. Probleem was al langer bekend, dat Mandy wel degelijk de disipline nodig heeft... is ook contact geweest met juf van groep 1. Zij weet idd wat bij Mandy nodig is. Ik snap best dat je niet alle kinderen anders kunt behandelen.... Maar een treiterkopje moet toch strenger aangepakt worden lijkt me! Niet dat ik Mandy een treiterkop il noemen... maar gewoon erg negatief aanwezig is. Ik wil het zowel voor haarzelf als voor haar klasgenootjes graag wat gezelliger hebben, en vraag me gewoon af hoe dat dan aangepakt kan worden. Op dit moment wordt ze toch al anders behandeld, zij krijgt werkjes, de net 4 jarigen niet, zij krijgt stikkers voor goed gedrag, anderen niet. Dat is gewoon zo besproken, en duidelijk. Ik wil juf ook niet te kakken zetten, ze vraagt mij ook om hoe dit aan te pakken... ze durft nog niet echt streng te zijn. Snap ik wel...maar straks in groep 1 zal het ook weer strenger zijn als nu, en dat ging toen ze er zat, super goed. Ik zie het probleem niet zo, als ik vraag hoe we dit positief kunnen afremmen, dat ik wil gedrag. Opdat ze dus leert samen te spelen... en daar is idd soms wel wat strengen worden van juf bij nodig! En nogmaals juffie... is echt niet lelijk of negatief bedoelt. Dat is gewoon spreektaal,.. ik zal er in het vervolg op letten! Voor de gene die me straks weer aan willen vallen, heb ik bij deze aangegeven daar rekening mee te houden! Zijn er ook nog mama's die wel nuttige tips hebben? Want ik wil het alleen maar helpen... thats all!
Ik wil er niet op die manier over beginnen en het kan best dat je dat hier hebt aangegeven, maar ik weet natuurlijk niet of je dat ook op school had gedaan.. Juffie is verder al besproken en verder zou ik zeggen.. volgens mij hebben alle scholen bijna vakantie toch? nog 1 of 2 weken, zou dan gewoon weer fris beginnen volgend jaar. Lijkt me niet dat jouw dochter de enige 'kattenkop' is (tenminste, ik zie hier aardig wat kattenkoppen voorbij komen op school), veel kinderen zijn nu aan het einde van het jaar sowieso nogal tegendraads. Zou het gewoon even laten en volgend jaar weer fris beginnen in groep 1.
JA daar heb ik meer aan... ik vraag me alleen heel erg af of dit gedrag in de weg staat bij hetmaken van vriendjes.... Is mijn vraag zo dan duidelijker gesteld? En ja... ik heb idd excuses aangeboden voor het voorgaande... meer kan ik daar niet aan doen!
ik denk van wel. tenminste toen ik jong was wel. we wilden echt niet met die kinderen spelen die bekend stonden met slagen.je wilt natuurlijk niet geslagen worden en het is niet zo leuk dat iemand je zomaar slaat. en die types waren ook veel te bazig om de regels van n speeltje te kunnen volgen, of iets om de buurt te doen. dan is het niet leuk meer.
Op de psz heeft ze het in het begin gehad.... losse handjes, tot dat ze zich kon verwoorden, toen ging het super goed! Tis echt iets van deze groep. Ik denk eigenlijk echt dat het aan school ligt... ze toch niet genoeg aanbod krijgt. Want de afgelopen weekend had ze een lang weekend, want ik heb haar vrijdag thuis gehouden.... en toen ging het eigenlijk wel redelijk.. ik heb gewoon echt spijt van die 0 groep. Ze is daar gewoon te slim voor denk ik. En als ik naar groep 1 kijk, maken ze allemaal leuke en moeilijkere knutseldingetjes... met wc rollen en zo... en nu doet ze niks van dit. Op de psz was ze ook altijd aan het knutselen, verfen etc. Dus ik denk gewoon dat het aanbod veel te weinig is. Maar goed, nog 2 weekjes... en dan is die ellende weer voorbij! Vanmorgen hadden we het er nog over dat we naar school liepen. Dat ze na de vakantie weer naar de grote klas kon, en weer lekker kon knutselen, timmeren, verfel, gymen met meester Fred... en ze laat heeeeeeeel duidelijk weten dat ze dat erg graag wilt! Ik hoop gewoon dat dit het is, en dat het kattekopperige gewoon komt omdat er geen uitdaging is. Ik wacht af, meer als praten kan ik niet doen, want ik ben er niet bij... thuis doet ze het ook wel.... maar dan corrigeer ik het, en is het ok. Ik hoop dat in de vakantie een beetje rust komt voor haar.... en ook voor ons, want ik mis het wel hoor, dat gezellige gebabbel. Hopelijk is het verhaal nu iets duidelijker?
oke ik denk dat alle kindjes op dit moment kattekopperig zijn, tenminste als ik zo op school rond kijk en de andere moeders erover hoor. De kinderen zijn gewoon moe, de tijd tussen de vorige vakantie en deze is gewoon te lang (hier en ik vermoed ook bij jou is dat 9 weken terwijl ze het rest van het jaar zo om de 7 weken vakantie hadden). Wat betreft vriendjes maken, het zijn vaak de moeders die zich daar zorgen over maken dan de kinderen zelf. In mijn geval is mijn zoon autistisch en is vrienden maken voor hem iets van een andere planeet. Heel af en toe komt er iemand spelen, hij is nog nooit uitgenodigd voor een verjaardagsfeestje en loopt vaak alleen op het schoolplein. Mij deed dat pijn omdat ik weet hoe het anders "moet". Nu kijk ik naar mijn kind en zie een kind dat volkomen gelukkig is al rondjes lopend op het schoolplein, ik moet dus mijn verwachtingen bij stellen.
@ Pluk.... ben bang dat je helemaal gelijkt hebt... die onzekere mama's ook hè, tis wat! Vind het gewoon een beetje lastig, en heb geen moeder of schoonmoeder bij wie ik me onzekerheden kwijt kan. Tis gewoon een feit dat manlief en ik alles zelf doen... en afentoe zoek ik gewoon wat steun en advies hier, ivm nergens anders kunnen vragen
ik zou me niet te hard focussen op het idee dat die knutsels moeilijker zijn eerlijk gezegd bji ons op kdv waren ze duidelijk creatiever dan op de kleuterschool (en dat is nog wel een kunstzinnige school!) meeste knutsels in groep 1 gaan om te leren hoe je je potlood vasthoudt, hoe je knipt, tellen, sorteren, kleuren..
Hey Sas... ik verbaas me vooral dat ze alleen maar met tekeningen thuis komt. Op de psz kwam ze met bouwpakketten thuis (opelkaar geplakte dozen) borduurwerkjes, zandtekeningen, bloemstukjes.... echte projectjes... Die zie ik nu echt niet voorbij komen hoor.... en dat vind ze juist zo leuk. Vandaar dat ik thuis ook een groot knutsel hoek heb, maar ja, ik mis die dingen wel. Ook de verhalen er om heen, wat ze gemaakt heeft en zo.... das allemaal foetsie. En ja de 0 groep is niet groep 1, maar ze is en blijft wel een kleuter.... daar heb ik moeite mee... het lijkt wel een achterstand groep ipv een extra groep! Ik had toch liever gehad, dat ze in de groep van 30 leerlingen zat waar ze meer kan doen, dan dit groepje van 10 kids, waar ze het verste en oudste is. Als ik puur op mijn gevoel mag afgaan... leerde ze veeeel meer op de psz dan in de 0 groep, en daar heb ik gruwlijk de balen van. Maar goed, nog maar 2 weken, dan is dat klaar! En mocht er ooit nog wel een 2de komen, dan geen 0 groep meer... ammenooitniet!
mja heel stiekempjes.. hebben wij dat gevoel ook gewoon in groep 1 maarja.. je weet inmiddels wat onze dochter interessant vindt.. en daar is op een kdv gewoon veel meer ruimte voor blijkbaar? (in ieder geval meer tijd en minder doelen die voor alle kinderen gehaald moeten worden plus minder kinderen per leidster dan per juf.. dus meer tijd voor dingen naar keuze)
JA dat zal het wel zijn.... ik was zelf ook juffie op de psz en echt we deden elke dag wel wat! En ze moesten niet, maar mochten wel! En het was zoooooo leuk. (ok.. we waren met 4 vrijwillgsters en er waren ongeveer 14 peuters.. maar oow zo leuk om te zien. Allemaal tongetjes uit hun mond van concentratie...damn... ik wil terug.