Hij wil geen warm eten (hij is 2 en een 1/2 jr), we bieden het wel elke dag aan, laten hem ook van tevoren kiezen (2 of 3 optie's), maar dan eet hij 2 mini-hapjes en hoeft het niet meer. Hoe pak je dit aan? Soms geef ik hem erna niks meer, dan weer wel (d.w.z. een droge boterham die hij dan soms wel opeet). Ook de rest van de dag kost het veel moeite. Koek en snoep is al uitgebannen, hij drinkt nog wel veel (melk, thee ed.) Maar als hij op een dag 1 boterham binnenkrijgt en een paar stukjes fruit en een paar happen warm eten, is dat veel. Hij valt er (nog) niet van af, maar ik ondertussen wel... Hoe moet je dit aanpakken? Wanneer wordt eten weer makkelijker...? -zucht-
Ik zou echt niet laten kiezen hoor, hij moet maar eten wat hij voorgeschoteld krijgt. Maar goed, misschien ben ik daar dan weer wat streng in... Over het algemeen krijgen ze meer binnen dan je denkt. Die van mij had op een gegeven moment ook door dat mama te strikken was voor alles en nog wat. Maar voet bij stuk houden werkt echt beter! Wil hij eten dan eet hij, als hij meteen weigerd dan krijgt hij ook geen toetje en nix anders, tja even een half uurtje later een beker melk (maar die krijgt hij ook nog vaak als hij wel gegeten heeft, dorstig typje...) Hij heeft het twee dagen achter elkaar volgehouden (was gewoon uitproberen van hem hoor) en de derde dag had meneer toch wel honger dus heeft hij keurig alles opgegegeten. Nu kiest hij wel eieren voor zijn geld als hij merkt dat hij echt geen toetje krijgt voordat hij wat gegeten heeft, die kleintjes hebben het echt heel snel door hoor!
hier nu hetzelfde probleem. ik wordt er gek van. meneer wil alleen vlees eten. ik heb me sinds gisteren voorgenomen dat ik hem hajes eten geef en dus niet alleen vlees. nou, hij heeft al 2 dgn geen avondeten op. na een paar keer proberen (20 keer ofzo) en als ik klaar ben met eten gooi ik het gewoon weg. ik hoop dat dat werkt?
mijn dochter is 3 1/2 ze krijgt geen keuzes ja voordat ik ga koken mag ze bijvoorbeeld kiezen tussen 2 soepen eet ze maar 2 hapjes en wil ze niet meer dan zeg ik dan eet je maar niks vaak als wij klaar zijn begint ze te eten ze krijgt nog wel een toetje maar ze eet steeds meer
Hier ook eentje die nog zeg maar gerust jaren niet heeft gegeten. En zij viel wel af, ze waren al aan het overwegen om bijvoeding te geven. Maar dat wilde ik niet, want ik dacht dat leert ze het nooit. Nu na 3.5 jaar is het kwartje eindelijk gevallen. Heeel heeel veel geduld, en je er niet al te druk over maken. Niet eten oke dan niet, zo dacht ik op een gegeven moment echt. Maar ben nu wel super blij dat ze eindelijk eet. Heel veel succes
als aanvulling op wat hierboven staat nog iets over het toetje. Als je van het toetje een "machtstrijd" maakt...(eet je niet, dan ook geen toetje) dan kan je kind dat ook immiteren bij zijn warme eten en iets willen winnen. Ik vind dat als je altijd een toetje eet aan het einde van de maaltijd je dat ook zou moeten doen als ie niet eet. Gesteggel over het toetje heeft hier nooit gewerkt. Mijn zoontje is ook erg gek op vlees, ik geef hem gelijk altijd een deel van het vlees op zijn bordje met het andere eten ernaast en dan in het zicht nog een paar stukje vlees die hij dan krijgt als hij de rest ook goed eet. (het hoeft niet allemaal op hoor ; ) Wat je mss nog kan proberen als je dat wilt, is -dat je kind helpt met het klaarmaken (aardappels wassen, of groenten snijden met een kindermesje of een broodmes, groenten wassen, sla in kleine stukjes scheuren, boontjes doorbreken enz) - Hier werkt t zo dat als ie heeft meegeholpen hij vol trots is als ik dat dan aan tafel benoem, en dan zit ie er lekker van te smullen. -geef je prakjes of geef je het eten "los"? Apart groenten is hier een succes geworden. - zelf laten eten. euhm, het is toch meer geworden dan ik dacht maar ik hoop dat je hier wat aan hebt sterkte!
Jesse at altijd met veel smaak alle warme maaltijden die ik maar kookte, maakte niet uit wat, hij at het. Tot een maandje of vier geleden, toen wilde hij opeens niet meer happen. Van alles geprobeerd: voeren, zelf eten, met vork, lepel, plastic lepel, door elkaar gemuisd, apart, lauw, koud, warm, in een kommetje, op een bordje, een ander bordje. Géén resultaat. Al maanden krijgt hij niks tussendoor (behalve fruit) en dan nog presteert hij het om 's avonds niet of nauwelijks warm te eten. Als hij ziet dat ik de borden op tafel zet, begint hij al nee te schudden. Heel soms heeft hij een lor en eet hij zo z'n bordje leeg. Da's ongeveer 1x per 14 dagen ofzoiets. Vorige week hadden we boerenkool, at hij zo binnen een minuut z'n bordje leeg! Dus dacht ik: heey, dat vindt hij lekker! Toen er nog een kliekje over was, bewaarde ik dat voor de volgende dag, maar mooi dat hij het toen niet eten wou! Gek toch? Hij lust het wel, maar wil gewoon niet happen, ook niet een hapje proeven zelfs. Hoezo eigenwijs?
Oja, nog vergeten te schrijven: Onze oudste jongens hebben het ook wel gehad, zij het niet zoveel maanden achter elkaar. Maar het is in elk geval wel weer overgegaan (zoals alles). Dus ik maak me er niet echt druk over.