zomaar wijzigen werkdagen?

Discussie in 'De lounge' gestart door lovewinnie, 10 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    hoi allemaal, misschien heeft iemand hier verstand van

al 3,5 jaar werk ik van maandag tot vrijdag van 9 tot 1 uur. soms wat langer soms wat korter (hotel dus ligt aan hoe bezet hij is). ik heb een vast weekcontract.

tot nu toe niks aan de hand maar dan komt het. vandaag kregen we te horen dat we vanaf volgende maand verplicht om de 3weken op zaterdag en zondag moeten werken en dan 2dg door de weeks gaan vrij krijgen die week dat we in het weekend ingeroosterd staan. dit omdat er in het weekend mensen te kort zijn en ze het zo willen opvullen. dat door de weeks vrij zal ook moeilijk worden omdat we ook voor de week precies genoeg man hebben en dus bij ziekte al een groot probleem hebben en dus overwerk.

mijn partner werkt 3 ploegen en dit houdt in dat hij om de 3 weekenden vrij heeft. dit zou betekenen dat dit het enige weekend is dat ik kan werken (vanwegen de kids) en wij als gezin dus nooit meer leuke dingen kunnen doen

nu de vraag, kunnen ze dit verplichten? als dit zo is dan ga ik ander werk zoeken. ik werk graag maar niet ten koste van me gezin en zal dan dus een ander baantje moeten zoeken

2. luckey

luckey VIP lid

16 feb 2010
    5.129
    0
    0
    Zou niet weten of ze het kunnen verplichten.
    Heb je CAO, staat daar niks in???

Zou anders gewoon eens met je baas gaan praten.....

3. nessa88

nessa88 Bekend lid

3 sep 2010
    891
    57
    28
    Den Haag
    Als je werkdagen en uren vast staan in je contract kunnen ze je niet verplichten opeens een andere dienst te gaan draaien lijkt mij. Je bent aangenomen voor die dagen en dat zij een probleem hebben moeten ze dan niet op jou afschuiven. Echter staat er in je contract alleen een aantal uren en dat je in overleg word ingeroosterd kan het wel eens zo zijn dat ze het gewoon kunnen maken.... Ik heb er officieel geen verstand van hoor dus pin me er niet op vast:) Ieder geval veel succes!

4. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    ligt er geloof ik aan op welke voorwaarden je aangenomen bent. als het alleen op doordeweekse dagen is mogen ze het volgens mijn niet zonder overleg doen.

en volgens mij moet je ook een vergoeding extra krijgen (onregelmatigheidstoeslag) omdat je in een weekend werkt.

heb je geen rechtsbijstand waar je wat info kan inwinnen. (dus niet op je baas afsturen, maar gewoon wat info vragen)

5. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Sowieso kan je baas je niet verplichten op zondag te werken, toch? Kun je je beroepen op zondagsrust? Daar hebben werknemers recht op. Voor die zaterdag weet ik het niet.

6. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Balen is dat zeg.
    Maar als in je contract niet beschreven staat dat jij altijd van ma-vr van 9-13 uur werkt, dan kan je niets beginnen.
    Je hebt wel zoiets als een verworvenrecht, maar daar is makkelijker van af te wijken in vergelijking met vroeger.
    Misschien kan je langs zo'n juridischloket gaan om advies te vragen, zij weten precies wat ze wel of niet kunnen maken.
    En misschien een gesprek aangaan met je baas, kan ook al verheldering geven, maar eigenlijk kan hij het niet maken om uitzonderingen te maken vind ik dan weer.

Succes ermee.

7. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Zondagsrust?
    Bestaat dat echt, dat je je daarop kunt beroepen?
    Ben blij dat bij mij niemand dat doet dan.(werk in de zorg).

8. keizerin

keizerin Niet meer actief

Volgens mij mag dat niet zomaar tenminste bij mij op werk niet.
    Als je al jaren deze diensten draait kunnen ze dat niet zomaar van je afpakken maar zou het even goed uitzoeken.
    Ik werk bijv al 8 jaar ochtend diensten en dat kunnen ze niet zomaar van mij afnemen ook al staat dat niet in mijn contract(ik heb alleen het aantal uur staan)

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb een weekcontract van 8 uur per maand. werk er al jaren meer maar goed heb dus een 8 uren contract. volgens mijn en nog 2 collegas mogen ze ons niks verplichten. ook omdat we maar een 8 uren contract hebben en als we dus 2 ochtende ingedeelt staan zitten we hier al aan.

of dit waar is weet ik niet, we hebben volgende week overleg

10. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Qua weekeinde, je werkt in de horeca, dus dan is het weekeinde van minder "gewicht" ook als het gaat qua hoger uurloon, ook de avonduren etc worden niet veel hoger (als het al hoger is) betaald.

Wat het qua vaste werkdagen is, je hebt een plicht als werknemer om je als "goed werknemer" te gedragen, en daar valt dus deze situatie onder als ze geen personeel kunnen vinden en je werkgever kan het wel op deze manier oplossen dan is dat wel een reeele oplossing.

Maar je werkgever moet zich ook gedragen als goed werkgever, en een maand van te voren aankondigen dat je bijvoorbeeld oppas moet regelen op regelmatige basis in het weekeinde... dat is gewoon kort dag (en kinderdagverblijf kan niet in het weekeinde)

11. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Zondagsrust mag je je op beroepen, maar dat zijn wel vaak de "zwaar" gelovigen onder ons die dat doen. In een groot aantal sectoren is het zelfs "normaal" dat je in het weekend werkt. (horeca zorg etc)

Zoals al gezegd het ligt aan je contract en aan je CAO.

12. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij staat dat zelfs in de grondwet... Is in ieder geval iets waar we niet vanaf komen, zolang het CDA nog zo groot is ;)

13. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Volgens mij staat dat zelfs in de grondwet... Is in ieder geval iets waar we niet vanaf komen, zolang het CDA nog zo groot is ;)

Heeft TS hier wat aan?
    rechten werknemer bij wijzigen werktijden - Google zoeken

14. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Ik vind dit echt zo'n vraag voor een juridisch loket of jurofoon oid. Daar zou ik naar toebellen als ik jou was. Of een vakbond als je daar lid van bent?

Je hebt nu al een paar (goedbedoelde) verschillende antwoorden gehad en ik denk dat ze bij zo'n instantie je kunnen vertellen hoe of wat...

Succes!!

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    vandaag mijn rechtbijstand ingeschakkeld voor advies

ik heb een 8 uren weekcontract volgens cao schoonmaak en glazzenwasserbedrijf.
    ze hebben bij ons apparte weekendcontracten voor personeel wat in het weekend werkt omdat dit goedkoper is.

nu maken ze et namelijk wel erg bond. dit weekend moet een van ons door de wekers ingeplant worden. dit weekend is het enige weekend van de 3 die ik kan werken dus oke doe maar. nu hebben ze me dus 7dg ingeroosterd. ik zeg dan wil ik minimaal 1 dag door de weeks vrij en zeggen ze ineens maar ja misschien wordt je het weekend wel afgebelt. nou sorry hoor misschien. ik kan heel het weekend geen afspraken maken want misschien moet ik wel werken. ik sta ingeroosterd klaar en wil gewoon 1 dag vrij anders werk ik er 7 (met volgende week erbij 12) achter elkaar. zeggen ze dat ik volgende week dan wel een dag vrij krijg als het niet druk is. dus weer misschien.

dan zeg ik dan laat me zowiezo maar zaterdag en zondag komen (dit weekend kon ik toevallig) en geef me 1 dag door de weeks vrij want ik kan weekend toch niks plannen omdat ik misschien wordt afgebeld tussen 10 en 11. zeggen ze ja maar dan moeten we misschien wel een weekender afbellen terwijl die goedkoper zijn. tja ik snap echt niet meer wat ze willen. ik moet heel me weekend vrij houden voor mijn werk, krijgt door de weeks geen dag vrij want het is niet zeker dat ik moet werken maar sta wel ingeroosterd en als ik moet werken (dus 7dg) dan is het niet eens zeker dat ik volgende week alsnog een dag vrij krijg.

ik vind weekend werken in overleg, wordt je ingeroosterd dan door de weeks minimaal 1 dag vrij om te compenseren. niet achteraf misschien een dag vrij geven als je ook daadwerkelijk gewerkt hebt

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je zegt zelf dat je een WEEK contract hebt en dat er aparte contracten zijn voor mensen die in het WEEKEND werken. Volgens mij hoef je dan ook niet in het weekend te werken... Heb je al antwoord van de jurofoon en rechtsbijstand?

17. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    wordt zojuist gebelt door leidinggevende dat ik morgen vrij ben. ze hebben vast contact gehad met met rechtbijstand.

ik heb aangegeven best zo nu en dan in te vallen in het weekend als dit nodig is maar wel als ik kan en in overleg en niet als het moet. als ik in het weekend ingeroosterd sta ik 1 dag vrij wil door de weeks en niet achteraf. werk liever misschien 4dg dan misschien 12 dg achter elkaar. ik heb zowiezo nog 50 vakantieuren die ik kan gebruiken om die ene dag vrij te compenseren als dit nodig is.

ze was trouwens ineens heel vriendelijk aan te telefoon :) en weet volgens mijn ok dat ze moeten blij zijn dat ik zo nu en dan wil werken in het weekend

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    1+1=2 :)

Deel Deze Pagina