Kolven en bv geven samen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door cherry blossom, 6 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cherry blossom

cherry blossom Niet meer actief

Hoiii Ilse

Even 'n vraagje over bv en kolven..

Mijn zoontje is 1maand en 2dagen oud.

Om 9.30 -10.00 heb ik mijn zoontje gevoed.Nu heb ik net om 11.00 - 11.30 120cc afgekolfd. Nu 11.35 heeft hij dus weer dorst.. ik moet er 3uur tussen laten zitten van de arts van het consultatiebureau om regelmaat te krijgen zodat hij niet elk uur komt voor een klein beetje. Dus rond 12.30 mag hij pas wat. Ik vind het zo moeilijk hem dan maar laten huilen! maar als goed is zijn mn borsten nu ook leeg van het kolven net. Ik heb het melk net in de diepvries zitten want ik wil n voorraadje opbouwen. Heb ik dan om 12.30 wel weer genoeg melk om hem van te voeden? want ik wil natuurlijk niet dat hij tekort krijgt..

Wat denk jij? ik heb hem nu met moeite in slaap gewiegd ben benieuwd voor hoelang.. En trouwens is het goed om je baby een paar keer daags n lepeltje water te geven met dit warme weer?

alvast bedankt voor t antw!
    groetjes cb

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik heb wat vraagjes bij jouw vraag.
    Ik begrijp dat je tussen de voeding af en toe kolft om een voorraadje op te bouwen, klopt dat?

Ik begrijp dat het CB je adviseert om 3 uur tussen de voedingen te laten voor een betere regelmaat. Dat kan kloppen maar ik vind het kort door de bocht om dat direct te beamen. Ik wil daarvoor eerst weten waarom hij zo vaak drinkt. Misschien heeft hij gewoon honger, en tja, dan kan je wel een ritme willen maar niet ten koste van zijn behoefte aan eten. Daarom vraag ik je of je gewicht gegevens wilt mailen (zoveel mogelijk). Ook wil ik graag weten hoe het voeden nu gaat. Geef je 1 of 2 borsten per keer. Krijg je makkelijk een teoschietreflex? Heb je het idee veel melk te hebben?

Hoeveel voedingen geef je nu?

Even terugkomend op je vraag.
    Als je hebt gekolfd kan je na korte tijd al weer aanleggen. Je borsten zijn nooit helemaal leeg. Er wordt tijdens het drinken/kolven direct ook weer nieuwe melk aangemaakt. wat je wel kan merken is dat hij het niet snel genoeg vind gaan omdat de kracht waarmee de melk toeschiet bij een legere borst wat minder krachtig is.

Je vraagt of je water bij moet geven, NEE. Dat moet je niet doen. Water vertoort alleen het vraag en aanbod systeem. BV is een goede dorstlesser. Je voeding past zich ook aan aan de behoefte.

Water geeft vulling in de maag, de volgende voeding wordt wat uitgesteld. Maar water voedt niet. Voor jouw lichaam is er minder vraag met uiteindelijk minder productie.

Dus, niet bijvoeden met water. Bij dorst gewoon aanleggen. Wilde hij niet eten/drinken dan hapt hij ook niet.

BV kan je niet teveel geven. Alles wat niet gebruikt wordt gaat overteerd weer naar buiten.

Ik hoop op je gegevens zodat ik je nog beter kan begeleiden.

Ilse

3. cherry blossom

hoi
    ja ik ben vandaag begonnen met kolven om n voorraadje op te bouwen idd.. en ja ik moet van het cb er proberen 3uur tussen te laten omdat hij erg vaak drinken wou en maar kort want hij dronk veel in n korte tijd waardoor hij telkens de hik had of in slaap viel en daardoor na soms n half uur/uur alweer wat wou. Hij woog met zn geboorte 4mei 3580gram en was 51cm lang. Van de week woog hij 4650gram en was 57cm lang. Hij is nu 1maand en 2dagen oud. Ik geef 2 borsten per keer, en nu dus om de 3uur probeer ik het te rekken, wat ik erg moeilijk vind als hij huilt en smakbewegingen maakt, n speen hebben we geprobeerd, meerdere zelfs ma die spuugt hij telkens uit.Als het toch zuigbehoefte is kan ik er moeilijk constant met mn pink bij gaan staan...
    Ik krijg volgens mij wel makkelijk n toeschietrefles, hoe merk je dat?

Ik kom nu op ong 7 voedingen maar als ik me eraan toegeef telkens wat te geven als hij huilt dan dus op meer..

verder heb je duidelijk antw gegeven op mn vragen, ik dacht ook wel eigenlijk dat je bv op aanvraag zo vaak mag geven maar zo vaak als hij erom vraagt is gewoon zeer onhandig ik kan dan maar niet verder met mn eigen dingen.

bedankt voor je antw. ik hoop dat k je vragen duidelijk heb beantwoord en dat je dr wat aan hebt.

groetjes cb

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo CB,

als ik het gewicht even bereken dan is hij globaal gezien 235 gram per week aangekomen. Dat is heel netjes (iets boven gemiddeld)

Ik lees ook wat kenmerken die passen bij een krachtig toeschietreflex.

Misschien kan je met de volgende tips nog wat verbetering krijgen. Ook zal ik je prive nog een leuk stukje sturen waar je wellicht nog wat herkenning in vind.

Probeer voor de voeding zelf het TSR op te wekken. Laat de eerste voeding wegstromen totdat de krachtigste straal voorbij is.

Leg hem dan aan. Als het goed ismerk je dat de voeding rustiger verloopt en dat hij waarschijnlijk langer kan drinken.

Overigens is het met zijn leeftijd gebruikelijk dat hij met 5-7minuten vol kan zitten.

Het is goed dat je beide borsten geeft. Probeer hem `1 kant helemaal leeg te laten drinken en pas na evt verschonen de andere als toetje.

Als hij binnen de 3 uur weer komt, dan kan jehem gewoon aanleggen maar dan geef je hem steeds dezelfde borst. Zo wordt de melk steeds vetter.

Het klinkt nu alsof hij snel vol zit, maar na 1-2 uur al weer honger heeft. Dat kan wanneer je relatief veel melk hebt (Het gewicht is niet 100% overtuigend maar je zit wel boven het gemiddelde)
    Wanneer dat zo is dan kan het goed zijn dat hij op een bepaald moment al vol zit maar nog niet voldoende vette melk heeft gedronken. Hij groeit wel maar is niet lang genoeg verzadigd (De relatief vet arme voormelk is licht verteerbaar)

Heeft hij ook last van darmkrampjes, onrustig tijdens /na de voeding?

Wanneer hij rustiger kan drinken/meer vette melk krijgt zal hij vanzelf meer tijd tussen de voedingen laten (waarschijnlijk red hij de 3 uur dan wel)

Succes

Ilse

5. cherry blossom

Bedankt voor je duidelijke antwoord! ik heb het geprobeerd, en het gaat redelijk goed! Ik start bijv. met rechts, luier verschonen dan het toetje links. De keer erop begin in weer met rechts, luier dan toetje links. Tussendoor kolf ik af. Ik heb verder besloten om tot eind juli bv te geven en te kolven. Daarna ga ik afbouwen en combineren met flesvoeding. Omdat ik eind aug. moet beginnen met werken. En ik zie het niet zo zitten om te voeden, te kolven en te werken... kvind het nu al zo'n enorme opgave telkens.. Maar is begin aug. afbouwen dan vroeg genoeg als ik 25 aug. geheel over wil zijn op flesvoeding?
    En hoe gaat dat ong. in zijn werk dat afbouwen?

Verder had ik nog een vraagje over gekolfde melk uit de diepvries. Als je dit wilt geven, moet je dan de melkklontjes die bevroren zijn in de koelkast laten ontdooien? of mag het ook in de magnetron? of in heet water? wat is de beste manier? En hoe moet je het opwarmen? en hoe warm moet het dan zijn?

Heel vriendelijk bedankt voor je antwoorden alvast weer!

groetjes CB

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Als je wilt afbouwen kan je er mee beginnen om de voedingen overdag af te bouwen. Dan hoef je op je werk niet te kolven. Als je het dan nog wilt kan je 's morgens en 's avonds zelf nog voeden.

Reken op ongeveer 5 dagen om 1 voeding af te bouwen, zodanig dat je geen last meer hebt van die afgebouwde voeding.

Begin met de minst lopende voeding (meestal eind vna de middag). Sla die gewoon over en kijk hoe je lichaam reageert. Na een paar dagen kan je zonder problemen die periode overbruggen. Dat ishet moment om de volgende voeding af te bouwen. Doe dat altijd om en om. Dus je laat een BV voor en na de afgebouwde in stand.

Bewaren kan in de koelkast (max 5 dagen) of in de vriezer. Ontdooien kan jein de koelkast doen. De avond van te voren in de KK zetten. Of onder een warm stromende kraan laten opwarmen.

Niet in de magnetron.

Je kunt op www.borstvoedingnatuurlijk.nl de folder downloaden (folder8) waarin alles over kolven, bewaren en opwarmen van MM staat.

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina