Mag ik schepijs in Frankrijk?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Spikkeltje, 31 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

M'n man en ik gaan binnenkort naar Bretagne, heeeeel erg veel zin in! Heb nu ik zwanger ben ook vaak trek in lekkere dingetjes, ik moet echt elke paar uur iets kleins eten anders word ik chago en wabberig. Een wijntje mag natuurlijk niet, maar ik zag mezelf al aan de eclairs, crêpes en ijsjes :D zegt m'n moeder dat zij denkt dat ik geen schepijs mag :$. Ik dacht dat het ijsverbod alleen gold voor softijs en milkshakes. Natuurlijk wil ik geen risico lopen voor m'n kleintje, dus vraag ik hier maar even na of ik schepijs mag op vakantie. Uiteraard wil ik in dat geval alleen iets kopen bij de zaken waar redelijk wat omloop is, maar volgens mij is dat in de zomer in Frankrijk sowieso wel het geval met al die toeristen.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je mag geen ijs dat gemaakt is met rauwe eieren. Dat moet je dus even navragen als je artisanaal ijs koopt.

3. Klavrtje4

Klavrtje4 Bekend lid

15 mrt 2016
    756
    1
    0
    Ik dacht dat het ook met de bewaartemperatuur te maken had en de hygiene. Ik heb op vakantie op straat alleen verpakt ijs gegeten, maar in nette restaurants heb ik wel roomijs in toetjes gegeten.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Rauwe eieren valt wel mee, je moet meer letten op rauwe melk. In Nederland mag ijs alleen met gepasteuriseerde melk gemaakt worden, in Frankrijk zou ik het ter plekke even vragen.

5. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Oh da's wel een goeie, ga ik even opzoeken hoe je dat vraagt!

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Au lait pasteurisé is gepasteuriseerd en au lait cru niet.

7. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Dank je wel Snoopy!

8. voor zover ik weet wordt ijs gewoon met gepasteuriseerde melk gemaakt. Ik ben banketbakker in Frankrijk en heb er nog nooit van gehoord dat ijs met rauwe melk werd gemaakt (is ook verboden ivm de hygiene wetten hier en de machines die gebruikt worden). Alleen met sommige kazen oppassen, rest kan gewoon :)

9. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Oh dat is helemaal een geruststelling Luca :) Wat leuk dat jij in Frankrijk woont trouwens, het is zo'n prachtig land!

10. Heb het even voor je opgezocht voor de zekerheid, volgens de hygienenormen (die trouwens in Frankrijk een stuk strenger zijn dan in de meeste andere landen!) wordt alle roomijs inderdaad gemaakt van gepasteuriseerde crème en melk;

DGCCRF - Glaces, crèmes glacées, sorbets | Le portail des ministères économiques et financiers

Geen enkel risico dus zolang je het gewoon bij een ijskraam koopt en niet in de thuiskeuken van de boer :p Bovendien is rauwe melk veel duurder en lastiger te bewaren dus het zou me verbaasd hebben dat ze een duurder product gebruiken voor de hoeveelheid ijs die de ijskraampjes moeten produceren :p
    In sorbets zit helemaal geen melk of room overigens.
    Fijne vakantie en sla je slag :D

Ja het is zeker prachtig, nog geen seconde spijt van gehad :D!

Deel Deze Pagina