Ik ga proberen het zo duidelijk en kort mogelijk uit te leggen. Komt ie. Ik werk 5 dagen in de week de ochtenden bij 2 verschillende klanten, heb een contract van 20 uur, daar zit ik elke week zo'n 5 uur overheen. Nu valt er binnenkort 1 klant weg en mis ik elke dag 2 uur werk. Omdat er nog niks anders is moet ik invalwerk gaan doen. Maar dit kan dus op elk tijdstip en elke plek zijn waar ik dus niet blij mee ben. Ik word dan van hot naar her gestuurd en het ergste vind ik nog, meestal weet ik het pas op de dag zelf of 1 dag van te voren! Dan word ik 's ochtends opgebeld, of ik niet van de ene klant daarna meteen naar de andere kan. Dit vind ik dus echt niet handig aangezien ik dan al heel m'n dag ingepland heb en dan dus alles weer om moet gooien. Dus.. mijn vraag, ben ik verplicht om al dat invalwerk te doen?
ik weet niet wat jou functie is, maar ik ik zit in de beveiliging. en als ik niet op mijn contract uren kom dan kan ik inderdaad inval werk doen. als er dan op het laatst nog beveiliging nodig is dan word ik gebeld en kan ik daar heen t4e beveiligen. en ik hoor het vaak ook een dag van te voren maar soms ook wel dat ik over 1 uur daar en daar moet wezen. maar ja het kan niet altijd natuurlijk en dan vertel ik hun ook dat ik niet kan. dat ik ook mijn eigen prive leven heb. dat niet mijn hele leven om werk draait. als ik bijv geen oppas meer kan regelen ofzo. ik geloof dat ze je 1 dag in de maand kunnen verplichten om aan het werk te gaan tenminste in de beveiliging he. ander even bij de arbo horen!
lees je contract na en de overige arbeidsvoorwaarden, CAO of bedrijfsreglement. Als er geen vaste tijden staan in je contract dan zou je waarschijnlijk wel de invalwerkzaamheden moeten doen. En je zal 20 uur moeten werken om 20 uur te worden uitbetaald. En over de extra 5 uur per week, dat wordt een lastige. Want als je al meer als 3 maanden deze uren draait heb je "recht" op die uren.
Ik werk in de schoonmaakbranche. Ik vind invallen geen probleem, doe het erg vaak maar ik vind het gewoon niet prettig als het op zo'n korte termijn is. Ik dacht dus ook, aangezien ik elke week 5 uur meer dan mijn contracturen werk (en dat is al erg lang het geval) dat ik dan maar 5 uurtjes per week invalwerk hoef te doen om dan aan die 20 uur te komen. Klinkt misschien erg onlogisch.. weet niet hoe ik het uit moet leggen
een werkgever kan je inderdaad verplichten om vervangende werkzaamheden te doen als je niet aan je contract uren komt met de overige werkzaamheden die je doet. Alleen kan een werkgever je NIET verplichten om MEER uren te maken dan je contract uren. Dat je die meeruren maakte was namelijk in een andere situatie, namelijk waarin je 2 vaste klanten had en het waarschijnlijk daardoor nodig was om die extra uren te maken.