Hey dames, Ik heb weer eens iets waar ik niet uit kom met werk. Dus ik dacht misschien weet iemand dit. In april ben ik bij een bedrijf gaan werken en in augustus is dit bedrijf samen gevoegd met een ander bedrijf. Dat allemaal goed gegaan contractueel gezien. Maar nu hebben de 2 eigenaren ruzie gehad en heeft de ene eigenaar de andere eruit gezet (zit wat ingewikkelder maar het komt hier op neer) en wil nu verder als een nieuwe bv. Wat ook betekend een nieuw contract. Allemaal prima maar nu wil hij mij in mijn nieuwe contract een lager salaris bieden dan ik hiervoor had met mijn oude contract. Mag dit zomaar? Het gaat ook niet om centen maar echt om 2 euro per uur. Ik ga volgende week ook even naar het juridisch loket maar ik dacht misschien is iemand hier bekend met dit soort dingen? Alvast bedankt!
Kan je helaas niet helpen, maar 2 euro per uur minder Dat is 80 euro per week als je fulltime werkt en 320 per maand Denk dat dat bedrijf veel werknemers gaat verliezen als dat echt zo gaat
met een nieuwe bv denk ik wel. Je gaat dan zelf akkoord met nieuwe voorwaarden, dus ik vrees dat ze dat kunnen.
Ligt echt aan de afspraken die zijn gemaakt. Meestal wordt er bij een "overname" afgesproken dat mensen gewoon hun oude salaris behouden.... maar ja als er ruzie is geweest, kan het zijn dat er andere "afspraken" liggen. Wacht dinsdag het juridisch loket gewoon even af.... en niet te snel tekenen voor je nieuwe contract.
Wachten met tekenen en eerst het juridisch loket raadplegen. Voor het zelfde geld kan de baas idd doordat hij een nieuwe bv start jou ontslaan als je niet meegaat in de nieuwe voorwaarden. Maar dat is van een flink aantal factoren afhankelijk, voor hetzelfde geld gebruikt hij de nieuwe bv als pressiemiddel en komt die er helemaal niet. Mijn man had mazzel bij een bedrijfssplitsing, beide bedrijven wilde hem hebben en hij is naar het bedrijf gegaan waarvan hij sowieso wist dat het vele malen beter zou zijn. Ook heeft hij er een leukere functie en salaris aan over gehouden.
Volgens mij valt dit onder 'overgang van onderneming', en dan mag de eigenaar de arbeidscontracten niet wijzigen. Goed idee dus, om naar het juridisch loket te gaan.
Klopt, bij een overgang van onderneming mag je contract niet zomaar ten nadele van jou worden gewijzigd zonder jouw toestemming.
Dat dacht ik ook. Als het bedrijf wordt overgenomen is dat meestal met lusten en lasten. Als er een nieuwe BV wordt opgestart kan dat op eigen voorwaarden. Eerst goed inlaten lichten en weten of het om een nieuwe bv gaat of een overname. Dan pas tekenen. Succes
En ook het opstarten van een nieuwe BV (of andere rechtspersoon) waarin min of meer dezelfde activiteiten worden uitgevoerd voor min of meer dezelfde klanten, geldt als overgang van onderneming. Ook in deze situatie mogen contracten dus niet zomaar worden gewijzigd. Lijkt een handige truc om van (dure) contracten af te komen, maar werkt niet.
Bedankt voor de reacties meiden. Dacht zelf ook al dat het niet zomaar kon hoor. Lijkt me beetje rare actie dan kan iedereen die van te dure contracten af wil even zijn bedrijfsnaam veranderen en huppa.. maar ga dinsdag even langs het juridisch loket om het precies uit te laten zoeken. Ben wel blond maar niet achterlijk!