Net zwanger - wat mag wel, wat mag niet?

Discussion in 'Gezondheid' started by Thauma, Feb 12, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Thauma

Thauma Fanatiek lid

Sep 14, 2011
    2,127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben via een omweggetje eindelijk zwanger en krijg van diverse kanten te horen dat ik nu net zo zwanger ben als iedere andere zwangere en dus ook dezelfde dingen wel en niet mag.

Hartstikke mooi natuuurlijk. Maar wat is dat dan allemaal?
    Je hoort en leest zoveel... ik zie door de bomen het bos niet meer!!!

Wat zijn de regeltjes waar jullie je aan houden?

NIET:
    rauw vlees
    rauwmelkse kaas
    rauw ei (dus ook geen zachte dooier)
    alcohol
    roken
    cafeine (pas op met koffie, thee, cola etc)
    vitamine A (teveel is slecht!)

en verder lees ik vanalles over kruiden en specerijen, etherische olien etc. ...?

WEL
    - bewegen
    - gezond eten
    - vitaminepreparaten voor zwangeren
    - foliumzuur
    ...

2. Kaala

Kaala Fanatiek lid

Oct 10, 2012
    2,672
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nou..Je lijstje klopt aardig hoor, hoewel ik van de vk wel een zacht eitje mag en ook gewoon thee enzo. Wel kreeg ik te horen dat teveel fruit slecht is (dus echt niet meer dan 2 stuks per dag?) Qua specerijen weet ik eigenlijk niet. Knoflook kan geen kwaad en een beetje pittig eten volgens mij ook niet.

Qua rauw, sushi is ook geen probleem (mits het vers is)
    Oh, en kijk uit met rauwe kazen, hoewel dit in NL niet zo'n probleem is. Ik mag gewoon brie eten

3. Myrthe

Myrthe Niet meer actief

Topic verplaatst van zwangerschap naar gezondheid.

Met vriendelijke groet,

Myrthe

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Je rijtje is prima! Wanneer je je daar aan houdt is het gewoon goed. Cafeïne enzo mag je ook wel hebben, hetzelfde geldt voor de kruiden. Het gaat erom dat alles met "mate" gaat.... Bijv kaneel (pepernoten, speculaas etc) dat mag je best hebben, het wordt pas schadelijk wanneer je het met kruiwagens tegelijkertijd zou gaan eten.... dus gewoon lekker je speculaasjes etc eten.

5. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Je rijtje is prima zo hoor!:)

En voor de rest kan je alles eten, ook de kruiden en apecerijen e.d dat is pas schadelijk als je er heeeeeeeeeel veel van eet, denk aan kilo's
    En denk niet dat jij een paar kilo's kaneel gaat opeten :p

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

gefeliciteerd! Ik ben ook net weer zwanger en moest weer even nadenken over wat wel en wat niet. Maar je rijtje klopt wel aardig..

caffeïne: mag wel maar beperken (in thee zit erg weinig hoor en er bestaat caffeine vrije cola light)
    vitamine A: mag wel maar beperken
    rauwe vis mag wel maar mits zeer vers (oftewel alleen bij een rete goeie Japanner ;))
    rauw ei: de kans op salmonella is niet groter of kleiner wanneer je zwanger bent. Ook is dit niet zozeer schadelijk voor je kindje maar het is wel erg vervelend als jij er ziek van wordt (en moeilijker te behandelen)

niet: vaccuüm verpakte vis (zalm e.d.)

niet: roofvissen (tonijn, makreel) beperken ivm de hoeveelheid kwik (in blikjes tonijn schijnt dit niet te zitten)

niet: de kattenbak schoonmaken en in de tuin spitten (of met goeie handschoenen aan)

geen rauwvlees of niet goed doorgebakken vlees (carpaccio, filet americain, biefstuk, fricandeau etc)

rauwmelke kazen zijn in Nederland te verkrijgen maar alleen met een duidelijke aanduiding erop. Staat het er niet op: dan mag je het gewoon eten (gepasteuriseerde melk). Brie van de AH e.d. kun je dus gewoon eten

Kruiden. Er zijn bepaalde kruiden waarvan je als je er erg veel van eet / drinkt dit niet goed is. Maar de hoeveelheden zijn wel zo groot dat de meeste mensen hier niet aan komen. Voor meer info kun je kijken op www.voedingscentrum.nl

Niet: ibuprofen slikken! Goed de bijsluiters lezen van medicijnen ed.
    Niet: roken en alcohol gebruiken

WEL DOEN:
    -sporten (alles en zolang je je er goed bij voelt)
    - foliumzuur slikken
    - multivitamine voor zwangeren (zit meestal ook foliumzuur in dus dat scheelt weer een tablet)
    - gewoon eten. Je hebt maar 300 extra calorieën nodig en dat betekent dat je dus niet voor twee hoeft te eten. Een extra boterhammetje en je bent er al.
    - lekker fruit en groenten eten
    - veel water drinken

Zo.. meer kan ik niet bedenken.. oja, drugs natuurlijk laten voor wat het is maar dat lijkt me voorzich spreken :D

Share This Page