Begin december kunnen wij eindelijk een huis kopen. Wij hebben dan voldoende gespaard. Maar nu vraag ik mij af (ik ben echt zo onwetend op dit gebied), stel.... wij vinden begin december direct ons droomhuis, in wat voor tijdsbestek vind de sleutel overdracht plaats? Waar moet ik aan denken? Wat gebeurt er allemaal vanaf het moment dat je ja zegt tegen de makelaar en je uiteindelijk de sleutel ontvangt? Ik ga er niet vanuit dat we direct ons droomhuis vinden en we willen ons eerst goed oriënteren en meerdere bezichtigingen plannen. Ik ben 2 maart uitgerekend en nu gaat mijn voorkeur niet uit naar hoogzwanger verhuizen, maar als het zo is dan is het zo. Ik ben begin december 27 weken, zou het haalbaar zijn om alles rond te krijgen voor de 40 weken? Het is een optie om later te kopen hoor! Al gaat onze voorkeur hier niet naar uit. Nogmaals.. ik ben echt heel onwetend op dit gebied uitlachen mag!
Vaak moet er nog een bouwkundige keuring gedaan worden en heeft de bank ook wel een paar weken de tijd nodig om alles te regeln. Het gaat een heel stuk sneller als je de hele papierwinkel in 1x goed aanlevert. Ik schat in dat 6 weken zo'n beetje het snelste is, mits de verkoper er dan al uit wil. Vaak moeten zij nog wat anders zoeken en hebben liever een late oplevering. Je kan er dan voor kiezen om een wat hogere prijs te bieden, dan kunnen de oude bewoners een tijdelijk (huur) woning zoeken voor ze hun droomhuis vinden. Tenzij het nieuwbouw is natuurlijk. Als het af is kan de overdracht heel snel gaan, maar dan is er wel meer tijd nodig voor het afmaken van het huis. Neem aan dat je niet tussen betonnen wanden en vloeren wilt wonen Succes met de huizenjacht!
Het rond krijgen van een hypotheek duurt ongeveer 6 weken. In theorie kan een overdracht na 6 weken kunnen plaatsvinden. Veel mensen verkopen alleen hun huis en gaan dan zelf pas opzoek naar wat anders. Wij krijgen over twee weken de sleutel en hebben ons huis in juni al gekocht. Maar dat zijn voorwaardes die je zelf kan stellen. Let er wel op dat je vanaf 1-1-2018 zelf de volledige kk moet betalen. In 2017 kun je nog een beetje mee financieren.
Jaa precies, dat vroeg ik mij dus ook af. Hoelang "mag" de verkopende partij nog in zijn huis blijven wonen? Is hier een bepaalde termijn voor of is dit vrij te bepalen? Ik begrijp dat als zij nog een andere woning moeten zoeken dat er dan wat langer over heen gaat, maar ik heb dus niet een idee hoelang dit kan zijn? Haha nee, het wordt geen nieuwbouw huis. Het zal een bestaand huis worden. Fijn je reactie! Schept gelijk al wat meer duidelijkheid!
Wat fijn dat jullie bijna kunnen kopen! Wat voor termijn ligt echt aan zoveel factoren.. In onze situatie is onze woning half maart verkocht, omdat chinezen onze woning kochten wist onze makelaar dat er meer tijd overheen zou gaan dus is de datum van overdracht op 1 augustus gezet. Hij heeft dat gelukkig heel goed ingeschat want die tijd om de hypotheek rond te krijgen waren ze ook echt nodig. Zelf begin april woning gekocht en half juli de overdracht gehad. Hun konden er ook niet eerder uit, hun nieuwe huis was nog lang niet klaar. Maar het kan echt veel sneller, inprincipe binnen een aantal weken.
Jaa en ook dat vraag ik mij af (Haha komen steeds meer vragen bij ) Mocht het dus zo zijn dat wij begin december direct hét huis vinden en naar de bank gaan voor een hypotheek (hebben al wel met een hypotheekadviseur gepraat en weten hoeveel we kunnen lenen) gelden diezelfde voorwaarden betreft k.k? Of stel het duurt 6 weken, dan is het dus januari 2018, dat we dan de k.k. niet meer 1% kunnen mee financieren?
Hier is geen wet voor. Het kan zo kort of lang zijn als de twee partijen samen overeenkomen. Als het huis al leeg staat zou je er theoretisch de volgende dag in kunnen. De enige bottleneck is dan de bank.
Oh jeetje, dat is wel een lange tijd. Dat hoor je veel "of ze de financiering rond kunnen krijgen". Waar ligt dat aan? Bedoel, als je naar de hypotheekadviseur ben geweest en je weet hoeveel je kunt lenen en je hebt eigen geld, dan krijg je toch "gewoon" een hypotheek. Dan valt er toch niet veel rond te krijgen? Of heb ik hier nu een vertekend beeld van? O, zo fijn jullie reacties! Ik word met de reactie wijzer
En stel ze zouden ze ook nog 8 maanden willen blijven wonen, maar wij zijn het daar niet mee eens. Hoe gaat dit dan verder? En vanaf wanneer begin je met hypotheek betalen? Vanaf het moment van tekenen of vanaf de sleuteloverdracht? Sorry voor de vele vragen maar elke reactie roept weer een vraag op
Haha ja dat was voor ons ook echt een raadsel. Voor ons in het heel erg vanzelfsprekend om te informeren wat wel/niet kan. Wij weten dus niet of ze wel hebben geïnformeerd maar dat ze de verkeerde informatie hebben gekregen of dat ze überhaupt niet langs een adviseur zijn geweest voor de tijd. Maar feit is nu dat alles klaar is en wij in onze nieuwe thuis wonen. Maar het was wel spannend. De 4e bank wilde pas financieren voor ze. Heeeeel erg veel succes met jullie zoektocht straks, heel erg spannend!
Jullie zullen er dan toch samen uit moeten komen. Geld helpt vaak in deze discussie. Of jullie gaan akkoord met late oplevering maar bieden minder, of zij gaan akkoord met vroege oplevering en jullie betalen meer. Een ander smeermiddel in deze discussie is zekerheid. Voor een verkoper is niets zo irritant als de koop op het allerlaatste moment afblazen doordat je de financiering niet rond krijgt. Als je durft te kopen zonder voorbehoud van financiering (maar dan moet je wel héél erg zeker van je zaak zijn) dan kan dat ze ook over halen. Vanaf de sleutel overdracht. Vaak ga je dan samen met de makelaar bij het huis langs om te zien of het in de tussentijd niet is afgebrand, of er waterschade is oid. In ieder geval om te checken dat alles is zoals je het hebt afgesproken.
Wij hadden in 6 weken de sleutel van ons nieuwe huis maar dat stond al leeg dus dat scheelde. En wij hadden ons dossier bij de bank al compleet dus dat acheelde ook veel tijd. Vwb of je de hypotheek krijgt hangt ook af van meerdere factoren waaronder het huis wat je koopt. Je kunt wel voldoende verdienen voor 3 ton hypotheek maar als je huis maar 2 ton waard is krijg je maar 2 ton hypotheek. De rest moet je dan zelf bij betalen. En de bank moet zeker weten dat je je baan houd anders krijg je hogere rente waardoor je minder kan lenen dan je eerst had gedacht. Succes met de huizenjacht!
volgens mij gelden de regels van datum van overdracht. Dus stel de overdracht vindt plaats na 1 januari dan zullen de kk volledig voor jullie rekening zijn. Je gaat pas hypotheek betalen na sleutel overdracht en voor de overdracht maak je nog een rondje door het huis met de makelaar. Wij zijn de datum van overdracht samen overeen gekomen. De verkopers moesten nog een hoop verbouwen in hun nieuwe woning. Omdat er veel mensen waren die interesse in dit huis hadden hebben we aangegeven dat het oms niet uitmaakte wanneer de overdacht zou zijn, wij huren nu. Er waren nl ook kijkers die het huis zsm wilde hebben en dat was voor verkopers een van de redenen om voor ons te kiezen.
Het moment van tekenen van de offerte voor de hypotheek is bepalend. (Zie nu dat de reactie boven mij zegt dat het moment van overdracht is maar ik weet heel zeker dat dit niet zo is. Twee keer een huis gekocht in december met overdracht in het jaar erna ) Is dat voor 31-12-17 dan gelden de regels van 2017 en kun je die 1% nog mee financieren. Is dat erna dan niet meer. Houd er rekening mee dat veel mensen nog die 1% mee willen pakken en dat de hypotheekverstrekkers het dus druk hebben aan het eind van het jaar. Als je op 28 december een offerte opvraagt zul je waarschijnlijk niet meer in 2017 kunnen tekenen. Verstandig om vast te informeren wat ze nu aangeven als uiterste datum wil 2017 nog haalbaar zijn. Of die 1% moet je niet boeien
Dit klopt niet helemaal. Bij sommige hypotheekverstrekkers gelden nl de regels van overdracht. Onze hypotheekverstrekker behoudt nl het rentepercentage bij overdracht. Terwijl sommige de rentestand van overdracht aanhouden bijv. Weet niet precies hoe het zit met de kk maar wel iets om goed in de gaten houden.
Denk er aan dat je zelf een onderzoeksplicht hebt. Wij hebben het zelf een keer meegemaakt bij een huis waar we interesse in hadden. Je keek aan de achterkant uit op een weiland met paardjes, hartstikke leuk! Alleen was dat stukje reeds grond verkocht aan projectontwikkelaar en waren de plannen voor nieuwbouw al ingediend. Nog niet goedgekeurd of iets, maar uiteraard werd er door de verkopende makelaar niets over gezegd. Hij was dit kennelijk niet verplicht. Raadpleeg dus o.a. bij de gemeente het bestemmingsplan bij aankoop van een woning, of misschien nog beter, een aankoopmakelaar kan dit ook voor je doen. Kost wel iets, maar kan je ook een hoop ellende besparen.
Wij hebben toevallig zelf net een huis gekocht en ons eigen huis staat te koop.. hoop dat ik je vragen kan beantwoorden. - Een huis kopen ziet er grofweg zo uit: huis zoeken, bezichtigen, nadenken, 2e keer kijken, een bod uitbrengen en je voorwaarden zoals opleverdatum en in onderhandeling, bod wordt geaccepteerd, start ontbindende voorwaarden zoals financiering, koopcontract tekenen bij de makelaar, tussentijds ben je al bezig met financiën/ adviseur, aanvraag hypotheek voorstel, voorstel tekenen, papieren aanleveren, 1e acceptant checkt, 2e acceptant checkt en dan krijg je een definitief voorstel van de hypotheek verstrekker, vervolgens waarborgsom storten OF een bankgarantie, verlopen ontbindende voorwaarden en daarna is het "wachten" op de overdracht. Houd er wel rekening mee dan je je hypotheekofferte vaak maar maximaal 1 keer 3 maanden kan verlengen dus dat het aanbod 6 maanden geldig is. - De 101% geldt als je het koopcontract dit jaar hebt getekend. Dus als je op 28 dec tekent bij de makelaar kun je er nog gebruik van maken. - Dit jaar is erg populair bij hypotheekverstrekkers vanwege de 101 % regel en het feit dat doorstromers de restschuld nog fiscaal kunnen aftrekken. De huizenmarkt is dan ook bizar. Ons huis staat morgen 2 weken online en we hebben al 10 bezichtigen gehad waarvan afgelopen week 2 keer een 2e bezichtiging. - Waar zoek je een huis? Als het om randstad gaat zou ik niet te lang meer wachten..
Maar er is een groot verschil tussen de hypotheekrente, die bepaalt de verstrekker namelijk zelf en is variabel, en de regels van ons belastingstelsel . Daar heeft een ieder zich gewoon aan te houden en die staan vast en geldt toch echt niet het moment van overdracht. Ik zei moment van tekenen hypotheekofferte maar zag zelfs iemand die zei tekenen koopovereenkomst. Dat kan ook kloppen en geeft nog meer speelruimte. Maar moment van overdracht is het sowieso niet ten aanzien van de 101%.
Ik ga straks even op jullie reageren, iets met een dreumes die aandacht wil In ieder geval wel alvast bedankt voor jullie reacties, echt super super fijn!!!
Wij zijn bezig met de aankoop van een nieuwe woning en krijgen in januari de sleutel. Wij kunnen 101% lenen omdat wij de in oktober voor t huis tekenen en de hypotheek dan ook afsluiten, dat de overdracht in januari is maakt niet uit.