Hoi dames, Ik weet het ff niet meer met onze 5-jarige. In 2018 waren we op vakantie en werd hij daar in frankrijk ineens nachtzindelijk. 2 volle weken op vakantie geen enkel ongelukje. Luiers weggegeven en thuis doorgezet. Helaas bleek het thuis niet (meer) te lukken. Dus geen probleem, hij was toen pas 3 jaar en weer luiers gaan dragen in de nacht. Af en toe eens weer geprobeerd maar elke keer lukte het niet. December 2020 was onze knul inmiddels 5,5 en gaf zelf aan geen luiers meer te willen dragen. Prima, dan proberen we het zonder. En jahoor dat ging prima. We maakten hem wakker als wij naar bed gingen en op een enkel ongelukje na was hij elke nacht droog. Supertrots waren we. 2 weken terug was hij zo'n 2 maanden nachtzindelijk en hebben we de luiers die we nog hadden in overleg weggegeven aan het zoontje van mijn vriendin. Sinds die dag is het drama. Nu al 2 weken bijna elke nacht een nat bed en met regelmaat 2x een nat bed in 1 nacht. Ik was me suf. Terwijl hij dus 2 maanden nagenoeg elke nacht droog was. Er is verder niks veranderd, ik maak hem nog steeds om dezelfde tijd wakker als hiervoor. Eerder heeft niet altijd zin omdat hij vaak nog lang wakker ligt in bed. Hij gaat plassen voor hij naar bed gaat (19.15u), rond 20.30u gaat hij zelf nog uit bed om te plassen (hij ligt dan vaak nog wakker en kijkt op zijn wekker voor de tijd). Daarna gaat hij slapen. Tussen 21.30 en 22.00u laat ik hem weer plassen. Laatste 2 weken is hij dan helemaal nat! Gaat dan wel ook nog op de wc plassen. En in de ochtend wordt hij meestal nat wakker... Na het avondeten drinkt hij niks meer. Overdag gaat het plassen altijd goed. Ik vind het heus niet erg als hij niet nachtzindelijk zou zijn maar vind dit na 2 droge maanden wel gek. Ook vind ik het bijzonder dat hij blijkbaar zooooveel plast in de avond/nacht. Is dit herkenbaar? Is er iets wat we kunnen doen? Is voor het ventje ook zo vervelend elke keer in een nat bed wakker worden en hij wil het zo graag zonder luier kunnen dus het liefst zou ik daar niet meer aan beginnen maar elke dag 2x beddengoed wassen word ik ook wel zat.....
Hier gaat het in fases. De oudste is 7 en sinds een jaar nachtzindelijk, maar ze heeft periodes waarin het ineens elke nacht weer mis is. Er is dan niks veranderd, maar ineens wordt ze dan elke nacht wakker in een nat bed. Net weer zo'n periode van een paar weken gehad en nu is het ook ineens weer over, terwijl we niks veranderd hebben. Ik leg op haar hoeslaken zo'n DryNites matrasbeschermer en daarover heen een grote badhanddoek. Met een beetje geluk hoeven we alleen die weg te halen en droge kleding aan, maar kan ze (na het plassen op de wc) gelijk haar bed weer in. Alleen altijd balen als haar dekbed ook nat is. Er ligt standaard een schoon dekbed klaar op haar kamer, maar dat wassen he..
Ja oh dat wassen inderdaad...een handdoek heeft weinig nut ben ik bang. Het liefst wikkelt hij zich helemaal in zijn deken. Arme kind zei vanmorgen dat hij maar op de grond zou gaan slapen zodat zn bed niet meer nat wordt... Mijn man heeft hem vannacht om 00.30u nog even naar de wc gebracht en vanmorgen was hij dan wel droog dus maar 1 nat bed dit keer gelukkig...
Maar als jullie hem wakker maken om naar de wc te gaan en hij daardoor droog is, dan is hij toch niet zindelijk in de nacht. En dat is niet erg want het is tot een jaar of 7 helemaal niet zo gek dat hij snachts niet zindelijk is. Maar hij moet nog leren om wakker te worden van een volle blaas. Een plaswekker zou kunnen helpen, maar even afwachten ook.
Lees ik goed dat het tweemaal mis ging nadat je de luiers had weggedaan? Zou hij daar de zenuwen van hebben gekregen misschien? Je zou nog eens een pak in huis kunnen halen, tegen je zoon zeggen dat ze er zijn als hij ze wil/nodig heeft, en kijken wat er gebeurt. Je kunt ze altijd nog weer weggeven als het niks uithaalt.
Dit dacht ik ook inderdaad. Of misschien heeft het ook te maken met weer naar school moeten? Geeft dat wat spanning misschien? En anders voorlopig maar weer met luier, want voor jullie beide is dit niet leuk. Of een plaswekker, ik heb dat ook gehad vroeger omdat ik met 7 jaar nog niet nacht zindelijk was.
Gewoon weer luiers gaan gebruiken, en hem sowieso niet wakker maken om te gaan plassen, dat moet hij zelf gaan doen. Ik snap eerlijk gezegd niet dat jullie al 2 weken zo aansukkelen met bed verschonen.
je kan evt het bed dubbel opmaken dus waterdichte molton, hoeslaken, waterdichte molton, hoeslaken. Dan hoef je s nachts alleen t hoeslaken en 1 molton eraf te halen en kan hij zo z'n bed weer in. Maar ik zou weer starten met een luier hoor, arm kind word er ook niet vrolijker op zo toch? Het is niet iets wat moet toch? Het geeft nu alleen maar stress als ik t zo lees voor jullie allemaal. De tijd dat t wel goed gaat komt dan wel weer, geef het de tijd