Dit verhaal moet ik ff kwijt. Ik schaam me er voor dat ik dit heb gedaan. Maar het is me nu de laatste 2 weken toch een paar keer overkomen. Mijn meisje is bijna 16 maanden. En krijgt nog steeds bv. In de ochtend en avond. Op mijn werk, en gewoon om me heen krijg ik steeds vaker het gevoel dat mensen vinden dat het nu wel mooi is geweest. Ik denk daar heel anders over en ga voorlopig nog lekker ff door. Maar omdat ik die opmerkingen zat ben, en geen zin heb om bekritiseerd te worden, heb ik nu dus al een paar keer, als mensen er om vroegen, of ik het nou nog steeds deed, van het onderwerp gedraaid. Niet duidelijk antwoord gegeven etc. En eigenlijk vind ik het wel laf van me dat ik dit heb gedaan. Zijn er nou dames die dit ook wel es gedaan hebben? Ik lees hier zo vaak van iedereen dat ze zo trots zijn er op. Dat ben ik ook. Maar ik zeg het liever niet meer tegen andere. Snap je? Herkennen jullie dit? Groetjes
Ligt eraan... Ik doe het soms ook wel.. Zoals inderdaad ook op mijn werk, ik draai er omheen of ik zeg wat anders. Vind het dan niet nodig om het daarover te hebben. Alleen soms word je wel eens in een hoekje gedreven met vragen ofzoiets dat je het wel moet zeggen, beetje ongemakkelijk En bij mijn ouders, mijn ma vindt het maar raar en is er soort van 'op tegen'. Soms vragen mensen het gewoon als ze erbij zijn: Geef je nog bv? Kijkend naar ouders: Uhh ja. Maar ik ben er wel nog steeds supertrots op dat ik het gewoon heb doorgezet in het begin en dat het gewoon zo goed gaat!
Tja voor mij is het zelfs een beetje herkenbaar! Hoewel het toch ook heel anders is. Ik heb namelijk afgelopen tijd een tijdje een keer per dag extra gekolfd om aan de twee oudste te drinken te geven, gewoon omdat ze het lekker vinden en het toch eigenlijk best goed is voor ze vind ik. Maar oke, mijn vriend weet het, hier op het forum heb ik het weleens geschreven denk ik en ook nu ik weer gestopt ben daarme geschreven. Maar de opa's en oma's weten het echt niet en andere heb ik dit ook niet verteld en ga dat ook niet doen ook! Hoewel ik laatst twee bekers mee had gegeven toen ze naar mijn schoonouders gingen, en die vonden de melk die ze bij hadden er wel erg raar uit zien maar heb er niks over gezegd, alleen dat het misschien kwam omdat ie al even in de bekers zat en niet gezegd dat het mijn gekolfde melk was.
Ik heb dat hier niet zo, maar heb gewoon meer mensen in mijn omgeving die langer voeden, komt misschien omdat ik christelijk ben en men daar toch meer voor borstvoeding kiest dan voor flesvoeding, (de meerderheid van de moeders die ik ken, geeft namelijk borstvoeding, en als ik dat naast landelijke cijfers neerzet, is dat toch andersom). Maar ik denk als mensen echt heel afwijzend zouden reageren, dat ik ook niet altijd zin zou hebben om dat uit te leggen of me zelfs te moeten verdedigen. Belangrijke mensen in mijn omgeving vinden het prima zoas we het doen. Ik krijg wel eens de vraag of ik niet zou willen stoppen, (vooral van mijn moeder die zich wel eens zorgen maakt of ik het allemaal blijf trekken), maar vooral ook door Thirza's koemelkallergie en haar weerstand tegen de fles heb ik dan altijd zo'n onweerlegbare reden om door te gaan en krijg ik dus meestal de reactie: Ja, dat is ook zo... (ze wil dus geen KV, en soja krijgt ze ook eczeem van). Niet voor schamen hoor, alhoewel een taboe natuurlijk pas doorbroken wordt als je onomstoten zegt hoe het ervoor staat. Maar he: dat hoeft niet in 1 keer doorbroken te worden toch?
wat ik vooral zo raar vind is dat mensen hun mening niet voor zich houden. als je het raar vind kun je toch gewoon denken 'goh, dat zou niets voor mij zijn' en het daarbij laten? Waarom moeten mensen daar voor iemand anders wat van vinden? En het dan ook nog eens zeggen. Het is toch iets persoonlijks? Het is niet alsof ze er last van hebben. En je kind heeft er alleen maar profijt van zelfs. In die zin hoef je het natuurlijk niet te vertellen, maar verbergen lijkt me ook onzin. Ik heb er gelukkig geen last van, ik ga nu iedere dag 1 keer naar de creche toe om zelf te voeden, maar krijg alleen positieve reacties op mijn werk. maar goed, mijn dochter is wel iets jonger, dat scheelt wel. en in mijn omgeving wordt veel bv gegeven gelukkig. ik zit op de creche altijd samen op de bank te voeden met een andere moeder, en haar kindje is ook een stuk ouder. echt knap dat ze dat volhoudt! ik zou het gewoon lekker wel zeggen. en dan juist met een houding van 'goed van mij he, dat ik dat doe', dan kunnen mensen haast alleen maar positief reageren... trouwens, als je een 'excuus' zoekt (niet dat je dat moet hebben natuurlijk, integendeel) kun je zeggen dat je het doet voor haar weerstand, met die mexicaanse griep nu heeft ze dan wat extra bescherming. Ik betrap mezelf er wel op dat ik dat als reden geef dat ik de moeite doe naar de creche te gaan om te voeden als mensen dat raar vinden op mijn werk. maar eigenlijk reageert iedereen heel positief. ik had verwacht dat mensen het overdreven zouden vinden, maar heel veel collega's blijken hetzelfde te hebben gedaan!
Toen mijn meisje nog 7 maanden was kreeg ik ook alleen maar positieve reacties, maar hoe meer ik nu over dat jaar ga, des te negatiever mensen worden erover.
ik en mij zus geven allebij bv mijn zus doet dit nu 7 maanden. nu had haar schoonmoeder gezegt van zou je er nu es niet mee stoppen. nou toen ik t hoorde dacht ik echt van jezus wa belachelijk waar moeit zij zich mee ik vind dat je dat zelf wel bepaald , als ze nou een jaar of 2 zijn dan vind ik t ook wel raar maargoed je moet toch doen wat jij wilt
Waar bemoeien mensen zich mee zeg.. bij mij op t werk kijken ze al raar als je nog steeds bv geeft wanneer je verlof voorbij is.. das lastig.. kost tijd en een fls kan dan best.. NOU MOOI NIET!!..ik ben nu zoooo blij dat t allemaal eindelijk een keer goed gaat dt ik er echt voorlopig niet mee ga stoppen hoor.... ik ga vanaf januari kolven zodat ze kan wennen aan een flesje voor als ik weer moet werken, maar dan wel met mijn melk...ik werk maar 2 dagen per week dus tis goed te overzien..de rest voed ik gewoon zelf.. en al wil ik dat 2 jaar doen.. dan heeft toch niemand daar iets mee te maken.... de eerste2 weken vond ik zwaar, maar nu vind ik het zowaar makkelijk.. ideaal...dat wil ik echt niet missen.. en ze groeit er goed van natuurlijk en ik val er vanaf...handig....whhahha... Hoef ook niet een negatif woordt erover te horen, want dan kunnen ze een snauw terug krijgen... *sorry voor de typefouten. toetsenbord doet raar*
Mijn dochtertje is nu 16 maanden en tot een week geleden heb ik haar overdag op het KDV gevoedt. Ik werk er schuin tegenover en als baby was ze een flessenweigeraartje, dus prima oplossing zo. Nadat ze 9 maanden was heb ik de voedtijd altijd ingehaald door aan het eind van de middag wat langer te blijven. In het begin werd dat prima geaccepteerd, geen probleem. Maar de laatste maandjes merkte ik weerstand. Idd steeds meer vragen "geef je nu nog BV??" en "moet je nog steeds heen en waar naar het KDV???", en dat met opgetrokken wenkbrauwen en verbaasde blikken. Dus ook ik heb het excuus Mex.griep erin gegooid, dat ik daarom nog even wilde blijven voeden. Werd zo moe van mezelf moeten verdedigen, geen trek in hoor. Maar ja, nu is de griepgolf minimaal en heeft Danique al 1 vaccinatie erop zitten. Dus mijn 'reden' is een beetje komen te vervallen en heb ik de middagslok net geschrapt. Ze weten bij mij dus wel dat ik thuis nog BV geef, daar wordt ook vaak schamper op gereageerd. Maar daar hebben ze op mijn werk niets mee te maken, dus ze doen maar. Waar ik wel een probleempje mee heb is dat we in maart misschien met het hele bedrijf een 6-daagse reis gaan maken. Ik hoor nu al dat ik het dan toch wel es tijd is om te stoppen met dat BV gedoe hoor......
Jij bent de enige die daar over kan beslissen hoor! En ook zonder borst...niet iedere moeder ziet het zitten om ZES dagen van haar jonge kind gescheiden te zijn, da's toch echt VEEL meer dan een nachtje of een weekeindje!
ben het eens met dirksmama, daar kun jij alleen over beslissen! ik zou zelf niet zo'n probleem hebben om 6 dagen weg te gaan (wederom moet je dat natuurlijk zelf beslissen), en dan gewoon de kolf mee! misschien kun je iemand een kopje aanbieden, haha!
Hahaha, en dan achteraf pas zeggen dat het mijn BV was Ik weet wel dat ik kan zeggen dat ik niet mee ga, maar dat zal mij niet in dank worden afgenomen door mijn werkgever en al mijn collega's zullen het niet begrijpen. Dat is de keerzijde.
is het een leuke reis die jullie gaan doen? ik vind het zelf voor mijn werk altijd wel waardevol om toch mee te gaan met dat soort dingen. dus niet omdat mijn werkgever anders afknapt maar voor mezelf... ik kan me voorstellen dat het lastig is. ik zou in ieder geval het bv verhaal niet te zwaar laten wegen, daar kun je wel een oplossing voor verzinnen meestal als je het echt wilt.
Op zich is het wel een leuke reis, maar ik zit er niet echt om te springen. Maar idd, met de BV kijk ik wel even hoe ik het ga doen. Danique kan nu wel een weekje zonder, dan moet ik daar kolven. Kijken hoe dat gaat, met 2 op éen kamer.
dat zal gezellig zijn op die kamer, haha. ik was laatst met een groep vriendinnen weg (mijn oude studentenhuis, dus we kennen elkaar door en door, 6 jaar lief en leed gedeeld). en toen moest ik natuurlijk ook kolven. zaten we allemaal te borrelen, drankje erbij (ik ook, ik gooide de melk weg). Nou vonden de meesten het wel grappig, maar eentje vond het echt maar heel erg raar. maar ik had echt geen zin in een andere kamer te zitten! we konden er erg om lachen gelukkig. zat ik daar met de kolf in de ene hand, cocktail in de andere! ik ben erg voor bv, maar geniet wel van de flexibiliteit! hopelijk kan je, als je besluit te gaan, een roommate vinden die dat normaal vind. je zou denken dat die er moeten zijn??
En hier ben ik het helemaal mee eens!! Mooi gezegd!! Eerst lopen mensen te adviseren en te dwingen dat je bv moet geven, en dan vragen ze zich af wanneer je nou is gaat stoppen en overgaat op de fles. Ik ben nog niet heel lang bezig, maar moet wel zeggen dat de eerste 3 maanden het zwaarst waren, nu hij er wat meer tijd tussen laat en ik in het openbaar durf te voeden is het wat makkelijker geworden. En mensen zijn trots op mij en ik op mezelf En mochten er mensen zijn die zich afvragen waarom ik na een jaar in hemelsnaam nog steeds bv geef: omdat het gezond is! Klaar, geen verdedigingen nodig.
Ik zou het woord bv niet eens in mijn mond nemen! Hebben ze op het werk helemaal niets mee te maken. En het is ook helemaal aan jou om te beslissen of je er aan toe bent 6 nachten van je kind gescheiden te zijn. Ik ken zat vrouwen die het niet eens aankunnen zo lang van hun MAN gescheiden te zijn, laat staan van hun kind (en daarbij speelt bij mijn weten borstvoeding helemaal geen rol). Ik vond contact op mijn werk ook heel belangrijk, ik werkte ook altijd 4 dagen. Maar uit logeren gaan met mijn werk, daar heb ik nooit zo de toegevoegde waarde van gezien. Ben in het verleden wel geweest, maar ben niet van plan dat in de toekomst nog te gaan doen. Mijn avonden en nachten zijn van MIJ (en mijn familie) en never nooit niet meer van mijn werkgever.