Ik heb net gekeken, wat heftig zeg. Ik moest twee keer naar haar kijken, ze lijkt sprekend op een geadopteerd meisje van rond de zelfde leeftijd van wie haar broer in mijn klas zat. Waren geen echte broer en zus overigs maar beiden geadopteerd uit India.
Niet gezien. Ik ga het terug kijken. Gek genoeg houdt het me altijd al bezig. Ik ken vanuit mij jeugd veel kinderen die zijn geadopteerd. Misschien was het een gouden periode waarin het misschie snel en makkelijk ging ( jaren 70/80) Mijn beste vriend van vroeger is geadopteerd en met hem gaat het goed. Ik ken alleen ook veel verhalen van kinderen waar het minder goed mee gaat. Zelfs met een meisje die zichzelf van het leven beroofde op haar 16e ( ik was toen 12 of 13...greep me erg aan)
Ja ik heb gekeken. Jij ook @Iertje81? En wat vond je er dan van? Ik kan me voorstellen dat het voor jou wellicht confronterend was? Ik vond het vooral bizar dat die vrouw informatie willens en wetens achterhoudt. Verschrikkelijk om daar uberhaupt geld voor te vragen, laat staan dat ze na vele betalingen nog geen niets hebben.
Ja ik heb het gezien. Wat vond jij er van @Iertje81 Dit is precies de reden waarom ik vind dat adoptie uit het buitenland afgeschaft moet worden. Er zullen altijd mensen zijn met verkeerde bedoelingen. Denk dat in deze zaak er ook sprake is van mensenhandel… heel verdrietig voor de kinderen. Ik heb ook moeite met donatie van ei- en zaadcellen uit het buitenland. Ik begrijp de wensouders maar de kinderen hebben geen idee waar ze biologisch gezien vandaan komen, dat gaat 9 van de 10 keer echt vreten aan je.
Zaadcellen is niet anoniem, dat mag niet. Ook buitenlandse donoren komen in het register donorgegevens. Cryos, esb etc moeten zich aan de nederlandse wet -en regelgeving houden. Met 16 jaar kan het kind deze gegevens op vragen. In België is het wel anders. Ik snap oprecht dat het beste is dat kind opgroeid in zijn/haar thuisland. Maar aan de andere kant is het ook niet goed dat een kind misschien daar jaren in een tehuis zit. Ik ken ook een verhaal dat een kind uit tehuis wordt gehaald en vervolgens assepoester mag zijn. En wat dacht je van special needs kinderen.
Ik ben nooit zo met m’n adoptie bezig geweest dus dat stukje deed het me niet zo veel. Maar mijn vriendin wel en die heeft ook meerdere keren contact gehad en geld gegeven en dat raakt me dan wel heel erg. Ik had dat dossier van die Sulu ook echt zo uit haar handen willen trekken…
Bij mij is het wel wat anders. Ik heb alle papieren hier thuis liggen, ben naar mijn geboortehuis geweest, ken de namen. Er is niet zoveel geheimzinnigs aan bij mij. Namen zijn ook bekend. Maar het zoeken naar je roots is voor mij ook een ver van mijn bed show, dus ik vind het aan de ene kant schandalig wat er gebeurt en aan de andere kant, tja die ken ik niet dus dat maakt zoveel verschil.
Sorry ik bedoelde als de terugplaatsing ook plaats vindt in het buitenland, dan kan het wel anoniem. Wat betreft adoptie uit het buitenland: Dat een kind daar jaren in een tehuis zit kan natuurlijk gebeuren en is vreselijk. Maar ik denk dat het mensenhandel in de hand werkt. Dat is ook 1 vd redenen waarom het al een paar jaar verboden was. Sinds twee weken is het opeens weer toegestaan om te adopteren vanuit een aantal landen maar die beslissing staat ook lang niet iedereen achter. Ik ben van mening dat je beter in het land van herkomst kunt helpen door betere omstandigheden te creëren voor kinderen die dat nodig hebben. Maar misschien is dat veel te idealistisch gedacht.
Ik heb ook gekeken. Wij hebben zelf een geadopteerde dochter uit Kenia. Gelukkig allemaal heel transparant. Wij weten wie haar moeder is, en sturen haar 1x per jaar een foto van onze dochter. Niet omdat het moet, maar om het contact te houden en het voor onze dochter later allemaal makkelijker te maken, hopen we...
Ik ben het daarmee eens. Er is zoveel te doen over adoptie maar anonieme embryodonatie in Spanje wordt door mensen min of meer gepromoot. Ik volg zo'n stel uit 'Niets liever dan een kind' op Insta. Zij hebben nu een tweeling uit anonieme embryodonatie. Ze hebben er één keer aandacht aan besteed, dat zij open zijn en hun dochters alles zullen vertellen. Dat geheimhouding hetgeen is waardoor mensen later problemen kunnen hebben. Maar ik denk dan: hoe is dat anders dan een adoptie uit een buitenland met andere huidskleur? Daar is het ook vrij duidelijk dat het geen biologische ouders zijn en dat mag nu allemaal niet meer...
Daar refereerde ik ook min of meer naar, maar wilde het niet heel erg op de persoon spelen. Ik vind het moeilijk dat deze kinderen nooit zullen weten waar ze genetisch gezien vandaan komen. En dat er in dit geval dan ook nog zo gerefereerd wordt naar Spanje vind ik helemaal niet om aan te zien maar goed dat is mijn mening.
Tsja, ze posten zelf alles open op social media en dan kun je verwachten dat mensen daar een mening over hebben... helemaal na alle ophef over adoptie!