Mn vriendin is 31 weken zwanger en 1 ding is ons niet duidelijk. Ze werkt nu al 3,5 jaar bij dezelfde baas en helaas word haar contract niet verlengt. Eigenlijk zou ze vanaf 1 juli WW moeten krijgen maar omdat ze dan 35 weken zwanger is vraagt ze verlof aan bij het UWV. Weten iemand hoe hoog de uitkering zal zijn? Het gemiddelde van de laatste 4/5 weken? Geld dit ook als je eigenlijk niet meer in dienst bent? Kan het dus zijn dat ze gedurende haar verlof gewoon 100% loon krijgt en daarna pas zakt naar 2 maanden 75% en daarna 70% ? Ik ben de enige man hier op het forum maar hoop toch dat jullie me willen helpen
ze heeft recht op het gemiddelde van de laatste 6 weken en dan 100%. Dit krijgt ze 16 weken, daarna moet ze WW aanvragen.
Dat klinkt een stuk positiever dan we dachten. De aanleiding van deze vraag is omdat onze situatie niet duidelijk vermeld staat op de UWV site. Een quote: Omdat mn vriendin dus tot het verlof werkt geld die meestal van hierboven dus niet?
je vriendin krijgt gewoon 100% van haar gemiddeld verdiende inkomen.. maar nooit meer dan het maximum dagloon. die regel die je quote.. is als je vriendin inmiddels een uitkering zou hebben.. dan word het geld dat je ontvangt gebasseerd op de uitkering voorafgaande aan verlof.
Overigens, ik zou er even naar laten kijken of je vriendin niet van rechtswege een vast contract heeft, aangezien je aangeeft dat ze al 3 1/2 jaar bij dezelfde baas werkt. Je mag slechts drie keer een tijdelijk contract krijgen, én de tijdelijke contracten mogen de duur van 36 maanden niet overschrijden.
Wat zo79 schrijft klopt en is bijna volledig. Meerdere tijdelijke contracten samen mogen de duur van 36 maanden niet overschrijden. Eén tijdelijk contract van meer dan 3 jaar mag wel, maar zodra er een keer is verlengd wordt het van rechtswege een contract voor onbepaalde tijd. En er zijn volgens mij een paar CAO's (in elk geval die voor uitzendkrachten) waarin deze regels niet gelden, daar mag je meer en langere tijdelijke contracten hebben.