Ik ben hard op zoek naar tips. Zowel onze dochter van 6 als onze zoon van 4 praten ONTZETTEND hard. Ze kunnen wel normaal praten, en voor zover bekend mankeert er niets aan hun oren. Maar vooral als ze tegen elkaar praten, als ze (buiten) spelen, ons roepen et cetera gaat dat echt snoeihard. Het werkt mij enorm op m'n zenuwen omdat de buurvrouw nogal snel klaagt, en hierover dus ook al meerdere keren aan de bel getrokken heeft. Ik loop dus de hele dag "sssst", "zachtjes!" etc te zeggen, maar omdat ik het zo vaak zeg heeft het nog maar zeer minimaal effect. Ik draai me om en het is weer hetzelfde. Ik leg ze ook uit waarom dit zo vervelend is voor de buurvrouw, ze snappen het helemaal, maar kennelijk maakt het toch niet genoeg indruk. Ik ga bewust regelmatig naar de speeltuin, bos et cetera waar ze even ongeremd kunnen spelen, maar er zijn natuurlijk toch nog veel uren thuis, zeker nu in de vakantie. Consequenties eraan hangen (zoals bijv alleen op hun kamer moeten spelen) heb ik ook al zo vaak moeten doen dat het niet meer echt helpt. En ik kan ze ook niet de hele dag op hun kamer opsluiten... Een paar jaar terug zijn we met onze dochter bij logopedie geweest, onder andere hiervoor. Die legde ons toen uit dat hard praten i.c.m. een akelige "snauwerige" stem vaak voorkomt na het knippen van de keelamandelen. En ja, dat is bij onze kids inderdaad gebeurd. We hebben toen een heel aantal sessies gehad, en het leek iets te verbeteren. Voor een paar maanden, daarna was het effect weer weg, ondanks thuis oefenen en benoemen et cetera. Met zoon zijn we nog niet geweest, we wonen nu ook 600 km verderop in een ander taalgebied dus logopedie is even wat minder makkelijk te regelen. En gezien het beperkte effect bij dochter heb ik hier ook weinig hoop op eerlijk gezegd. Het is bij hem echt puur het harde praten wat zo vervelend is. Zijn hier nog mensen met praktische tips? Misschien simpele dingetjes die ik over het hoofd zie? Manieren om goed gedrag te belonen? (het is zo lastig meetbaar wanneer ze "zachtjes genoeg" hebben gespeeld...) Alvast heeeeel hartelijk dank...
Ik zou de oren nog een keer laten nakijken om dat uit te sluiten en verder zachtjes tegen hen praten in de hoop dat ze het overnemen en evt belonen? Vb klein cadeautje als het een paar dagen goed is gegaan?
Lastig hoor. Ik zou ook zeker de oren (nogmaals) laten controleren door een audioloog. Onze oudste kan ook erg hard praten en daar zeg ik altijd tegen: ik zit dichtbij he, je hoeft niet zo hard te praten. En dat helpt wel. Maar uit enthousiasme kan hij weer hard praten. Vooral zelf het goede voorbeeld geven en ook eens letten op de wijdere omgeving (school, familie).
Hier ook een kleuter met een stem die zo op de markt kan gaan staan. Hij kan zachtjes praten, maar doet dat zelden. Hij is enig kind, maar ook in zijn eentje roept hij hard. Vooral in winkels en in de auto kan hij er wat van, en hij heeft het zelf niet in de gaten. Hij is sowieso erg druk en enthousiast, en hoe blijer hij is hoe harder hij spreekt. Oren zitten weliswaar al zijn hele leven deels verstopt (was al toen hij 3wk oud was) maar dit harde praten is pas si een paar maanden. En zijn gehoor is gecheckt. Daar had ik ook niks van verwacht, want als ik vanuit de keuken heel zachtjes "wil je een ijsje?" fluister dan is hij er in een nanoseconde bij Wat zeggen ze er bij jou op school van ts? Ik hoop namelijk een beetje dat het daar minder gaat worden. En laten je kinderen elkaar uitspreken of praten ze door elkaar heen? Dat kan ook een oorzaak zijn, dat ze hard praten om niet "afgekapt" te worden door de ander.
Al mijn kinderen kunnen straks prima voor de klas gaan staan, ze hebben er het volume voor zonder last van hun stem te krijgen. Helaas kom ik ook niet verder dan constant herhalen en duidelijk uitleggen hoe of wat. Maar het valt niet mee. Gelukkig klagen mijn buren minder, ze hebben respectievelijk 4 en 5 kinderen opgevoed en zijn wel wat gewend.
Herkenbaar. Maar goed mijn schoonfamilie is net een luidruchtige Italiaanse familie die op een dorpsfeest met elkaar staan te praten/schreeuwen/lachen. Ze zijn wel heel heel erg gezellig trouwens. Ik blijf herhalen.. je kan gewoon praten, ik sta naast je, je zus staat vlak bij je, doe dat maar even opnieuw. En voor het grootste gedeelte accepteer ik het gewoon. Buitensporig lawaai buiten accepteer ik niet, dan ga je naar binnen. En dat weten ze.