Keiharde borst en vraag over combineren bv en kv

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Krullie10, 20 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Krullie10

Krullie10 Niet meer actief

Ik heb een vraag..

Mijn dochter is nu vier weken en krijgt borstvoeding. Ik heb alleen een erg snel toeschietreflex en voornamelijk aan mijn rechterborst. Nu kolf ik savonds 1 keer af ipv aan de borst te geven omdat ze savonds nogal last heeft van krampjes en ze op die manier wat rustiger kan drinken.
    Nu is mijn rechterborst opeens keihard (net af gekolfd en nu wel wat zachter) en het lijkt er op alsof ik nog meer melk heb (in 3 minuten 150 cc gekolfd :( ) Hoe kan ik dit verminderen? of kan dit überhaupt wel?

En hoe kan ik borstvoeding en kunstvoeding gaan combineren? Ik ben bang dat ik dan helemaal keiharde borsten krijg?

alvast bedankt voor de hulp! :)

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Nou, jouw borsten hebben echt het gaspedaal gevonden he.

Wat je kunt doen is een keer helemaal leeg kolven. In de ochtend bijvoorbeeld. Kolf zoveel mogelijk, tot er niets meer komt en leg dan pas aan. Je kindje kan nu rustig drinken en zoveel als ze zelf wil en nodig heeft. Nu kijk je of je de hele dag door kunt zonder extra kolven. Stuw je erg, dan de spanning er af. (eerste toeschieten, en dan voelen of borst wat soepeler voelt)
    Voor wat betreft het toeschieten: laat dit gerust weglopen wanneer je aan legt. Mogelijk schiet het al makkelijk toe voor je je kindje aan de borst legt, anders haal je haar af op het moment dat het toeschiet en kan ze rustiger drinken.

In de avond zijn kindjes vaak onrustiger: dit hoort bij normaal gedrag, ongeacht of ze last hebben van krampjes of niet. Kolf je op dit moment liever dan aan de borst voeden, dan heb je ws langer nodig dan 3 min. om de borst goed te legen, zeker wanneer je de nacht in gaat. Kolf zolang als nodig is dat je borsten soepel voelen.

Je rekent op een week of 4-6 voor je lichaam vraag en aanbod heeft afgestemd op je kindje. Wanneer je zo makkelijk produceert zoals jij kun je op een iets langere periode rekenen. Dat is dus niets ongewoons!

Wanneer je kunst en borstvoeding wilt combineren, wil je dat dan af en toe of bepaalde voedingen afbouwen en een aantal voedingen in stand houden. Geef even door wat je zou willen en hoe je het in de praktijk voor je ziet, dan kan ik beter advies geven.

Succes, blijf alert en bij te veel spanning wat weglaten lopen

3. Krullie10

Krullie10 Niet meer actief

Heel hartelijk bedankt voor de uitgebreide uitleg en hulp!
    Ik ben het nu aan het afbouwen en ik moet zeggen dat mijn borsten er steeds meer aan wennen.. Ik vervang nu twee voedingen per dag voor de flesvoeding. Helaas pakt ze alleen opeens de fles niet ? ze krijgt er niets uit en dan moet ik toch maar weer de borst aanbieden.... Heel vervelend want het afbouwen loopt op deze manier in het honderd.
    Ik heb de difrax fles gebruikt (kersspeen) en de dr brown's speen die gewoon goed ging steeds.
    Wat nu? de dental speen van difrax lijkt mij een goede oplossing? ik heb nu al zoveel flessen gekocht dat ik het een beetje zonde begin te vinden :(

4. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland

Deel Deze Pagina