Vitamines etc

Discussion in 'Stel je vraag aan de verloskundige' started by LastminuteMama, Jan 1, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LastminuteMama

LastminuteMama Bekend lid

Jun 20, 2007
    632
    0
    0
    Naast Etos Zwanger worden slik ik ook nog extra tabletten vitamine B. In de Zwanger worden tabletten zit 400 mcg foliumzuur, in de losse B pillen zit nog eens 300 mcg. Totaal is dit dus 700 mcg floiumzuur per dag. Kan dit kwaad? Ik las ergens dat het met name voor wat "oudere" vrouwen best goed kan zijn om wat meer te slikken omdat het mogelijk ook helpt tegen andere afwijkingen (zie tekst hieronder).

Heel af en toe neem ik een Temazepan 20mg om te slapen. Mocht ik zwanger zijn dan stop ik er meteen mee of kan het niet zoveel kwaad. Ik las al ergens in dit topic dat iemand ook een vraag over Temazepan stelde maar die was wat verder zwanger.

Kan extra foliumzuur Down syndroom voorkomen? Deze tekst is afkomstig van het Nederlands Vitaminebureau

Ongeveer een op de zeshonderd kinderen wordt geboren met het syndroom van Down. Recent Amerikaans onderzoek toont aan dat vrouwen met een genetisch bepaalde afwijkende foliumzuur stofwisseling een bijna driemaal grotere kans hebben op het krijgen van een kind met Down syndroom dan vrouwen zonder deze afwijking. Dit is de eerste aanwijzing dat de foliumzuur stofwisseling misschien een rol speelt bij het ontstaan van het Down syndroom.

Het syndroom van Down is een complexe genetische aandoening die het gevolg is van een drievoudige, in plaats van een tweevoudige, aanwezigheid van chromosoom 21 in de eicel. De achtergrond van het ontstaan van deze afwijking is nog niet duidelijk. Foliumzuur is een vitamine dat betrokken is bij de aanmaak van DNA, het erfelijk materiaal dat in de celkern aanwezig is. Een gestoorde foliumzuur stofwisseling kan mogelijk bijdragen aan het ontstaan van afwijkingen in de structuur van het DNA, afwijkingen die vervolgens de normale gang van zaken tijdens de celdeling kunnen verstoren.

Een van de oorzaken van een gestoorde foliumzuur stofwisseling is een genetische mutatie in het gen dat verantwoordelijk is voor de aanmaak van een enzym (MTHFR) dat een rol speelt bij de omzetting van homocysteïne in methionine in het lichaam. Onderzoekers in de Verenigde Staten bekeken verschillende aspecten van de foliumzuur stofwisseling van vrouwen die voor de leeftijd van 40 jaar een kind met Down syndroom kregen en van vrouwen met een gezond kind. Ze ontdekten dat bij vrouwen met een kind met Down syndroom vaker een bepaalde mutatie in het MTHFR gen voorkwam. De kans op een kind met Down syndroom was bij vrouwen met deze mutatie 2,6 hoger dan bij vrouwen zonder deze mutatie.

Dit is een belangrijke bevinding omdat het kan betekenen dat een gestoorde foliumzuur stofwisseling, die gecorrigeerd kan worden met de inneming van extra foliumzuur, een rol speelt bij het ontstaan van het syndroom van Down. Als dat zo is kan een verhoging van de foliumzuur inneming door vrouwen in de vruchtbare leeftijd misschien het aantal kinderen beperken dat met dit syndroom wordt geboren. In Nederland zou dit onderzocht kunnen worden bij vrouwen die een foliumzuursupplement hebben gebruikt ter voorkoming van een baby met een 'open ruggetje'. Ook de foliumzuurverrijking van voedingsmiddelen die nu verplicht is in de Verenigde Staten kan aanwijzingen opleveren voor een mogelijke bijdrage van foliumzuur aan het voorkomen van het syndroom van Down.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

extra foliumzuur kan geen kwaad, de meeste vrouwen hebben echt een tekort en voor dat aangevuld is ben je wel even bezig. Mocht je te veel krijgen dan plas je het weer uit want het is een wateroplosbaar vitamine.
    Met de temazepam zou ik stoppen, eigenlijk nu al. De vraag die laatst werd gesteld ging over een heel bijzondere situatie, soms heb je het echt nodig maar als het niet hoeft, liever niet. Het is verstandiger om nu te stoppen dan wanneer je al zwanger bent, er zit toch een licht verslavend effect aan en je kunt dus beter nu al "afkicken", eventueel mbv de huisarts.

Wat betreft het artikel over foliumzuur, het is bekend dat het aantal open ruggetjes afneemt en men vermoedt dat ook de kans op een miskraam afneemt. Er zijn veel andere onderzoeken bezig en mogelijk heeft het dus meer positieve effecten!

Mirjam

3. LastminuteMama

LastminuteMama Bekend lid

Jun 20, 2007
    632
    0
    0
    Hi Mirjam,

Bedankt voor je antwoord, ik ga voorlopig rustig door met de vitaminepillen. Op het potje van de B-vitamine staat overigens wel dat ze niet tijdens zwangerschap gebruikt mogen worden. Mocht het raak zijn, moet ik er dan meteen mee stoppen?

Echt afkicken van Temazepam hoeft niet, neem er nog niet eens eentje per maand in, echt heel af en toe maar zal het vanaf nu maar helemaal laten.

Vanmorgen overigens 1 drupje bloed (heb ik nooit)en al de hele dag ongikramp + een setje gespannen borsten...Klinkt hoopvol voor een kerstei toch?

LMM

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

Dec 2, 2005
    11,590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

je mag B vitamines gewoon gebruiken in de zwangerschap, een eventueel overschot plas je weer uit.
    Op symptomen kun je nooit afgaan, je zult moeten wachten tot je kunt testen.

Mirjam

Share This Page