Borstontsteking/verstopt melkkanaal tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door miepje1983, 12 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Help, zoals de titel al zegt heb ik een verstopt melkkanaal of beginnende borstontsteking tijdens mijn zwangerschap (tenminste dat denk ik).

Ik heb een harde, pijnlijke en roodgloeiende plek in 1 van mijn borsten. Ik heb geen koorts trouwens, een echte borstontsteking zal het dus niet zijn. Ik heb nog geen last van lekkage dus ik weet niet hoe ik van die plek/pijn kan afkomen. Ik heb steeds het gevoel een soort van stuwing te hebben en zou het liefst kloven. Ik heb verder geen kolfapparaat, dus dat wordt sowieso moeilijk, daarbij weet ik niet of dat überhaupt wel mag. Ik heb al geprobeerd om te masseren onder een warme straal in de douche, maar er komt niets uit :).

Iemand een idee wat ik nog kan doen om van de pijn af te komen? (ik ga anders naar de huisarts)

2. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Ik zou toch echt nog even onder de douche masseren.
    In kringetjes van de plek naar de tepel toe. Je kunt ook met de hand proberen te kolven.
    Je duim en wijs/middelvinger in een c op de randen van het tepelhof( duim boven) dan een beetje je borst optillen en dan met de duim richting tepel schuiven. Niet te stevig. Probeer het anders eerst te googelen of youtuben.
    Belangrijk is dat je ontspant en warmte van de douche. Dus ga er lekker onder zitten.
    Veel sterkte!

3. miepje1983

miepje1983 Fanatiek lid

13 feb 2008
    1.089
    1
    38
    Nederland
    Hilly, bedankt voor de tips! Ga ik morgenvroeg meteen uitproberen (lig al in bed)

4. snoes79

snoes79 Fanatiek lid

9 jun 2014
    1.312
    1.192
    113
    Hoe is het nu?

5. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Toen wij bij de borstvoedingscursus waren zei die vrouw dat dit inderdaad mogelijk was. Je moest inderdaad masseren en met de hand kolven. Die ontsteking komt omdat je dan de melk ophoopt. Door het masseren en kolven zorg je dat er stroming komt in de melkkanalen waardoor die ontsteking minder wordt.

Deel Deze Pagina