Ik wist niet goed of ik dit bericht hier of gewoon bij zwangerschap moest plaatsen.... afgelopen vrijdag hebben we te horen gekregen dat ons kleintje over 2 weekjes gehaald zal worden met een keizersnede, dwz als ik t zolang red. (moet elke dag voor controles naar het ziekenhuis) ons kleintje groeit niet goed omdat de placenta niet goed functioneert, heeft n behoorlijke achterstand en zal dus wrs ook ff in een couveuse moeten. ik vraag me af of er meiden zijn die ervaring hebben met t geven van borstvoeding na een keizersnede? ik begrijp dat dat normaal gewoon moet kunnen maar lukt dat wel als je kindje idd erg klein is?
Hoi Vervelende vooruitzicht heb je meis. Hoop dat je kleintje het gaat volhouden de twee weken die j enog moet. Voor wat borstvoeding betrefd zeker bij kleintjes die nog in de couveuse komen. Dit kan heel goed gaan. De dag NA de keizersnee heb ik een kolf gekregen, en ben toen aan de slag gegaan met kolven. Mijn meisje was dan jonger dan jou kleintje. En had ook nog geen zuigreflex. Maar de eerste dagen ben ik dus flink aan het kolven geweest. Wat zeg ik .... Nee ik heb het 12 weken vol gehouden het kolven. En toen was het voor mij op... (persoonlijke omstandigheden) maar ook groeide ze niet voldoende meer. Geef heel duidelijk aan dat je wil gaan borstvoeden. En vraag de dag NA of desnoods de zelfde dag om een kolf aparaat. En begin hier gelijk mee. Gooi niets weg, als je denkt tis maar 1ml... dit kan voldoende zijn. Gewoon elke 3 uur kolven en volhouden. Sterkte de komende dagen. Hoop dat je het gaat redden tot 37 weken.
Onze Tymen is 4 weken te vroeg geboren en was ook veel te klein. Ik ben binnen drie uur na de keizersnede begonnen met kolven en heb dit 6 weken volgehouden. In het begin had hij nog weinig kracht om te drinken en ging de melk grotendeels door de sonde. Ik mocht het wel steeds zelf proberen en af en toe dronk hij aan de borst. Dit ging steeds beter, totdat hij alles uit de borst en de fles kon drinken. Dat heeft 1,5 week geduurd, toen mocht de sonde eruit. Bij mij in het ziekenhuis hamerden ze trouwens ook echt op het geven van borstvoeding, dat scheelt ook. Overigens voedde ik met een tepelhoedje oomdat mijn mannetje mijn tepel niet goed kon pakken (grote borsten, ha ha)
Hoi Petra en Setteke, bedankt voor jullie reacties! Ik zal zeker aangeven dat ik graag borstvoeding wil geven, is maar de vraag of t lukt (heb bij mn 1e na 14 dg flinke ontstekingen gehad) maar mss dat t nu wel gewoon lukt.... lijkt me dat zo'n hele kleine kindjes juist gebaat zijn bij bv, en als t drinken aan de borst (nog) niet kan dan idd met kolven. en Petra jammer dat t na 12 wk niet meer ging maargoed je hebt je best gedaan daar gaat t toch om! hoop ook dat we die 2 wkjes nu nog halen, hoe korter je bij die 37e week zit hoop ik dat ons kleintje straks niet lang in de couveuse hoeft. ik las hier de berichtjes en moet zeggen t valt me reuze mee dat de meeste kleintjes toch binnen vrij korte tijd naar huis mogen.... dat gaf me wel n geruster gevoel. liefs bo
Ted was wel op tijd, maar erg klein, zijn mondje dus ook. Zo lukte bv toch niet, ik ben meteen gaan kolven en dat krijgt hij met een flesje.
Hallo! Ik heb zelf ook een keizersnee gehad en over 7 dagen wordt ook mijn 2e gehaald.... Bij de eerste "sebastiaan" heb ik 14 maanden borstvoeding gegeven.....ik had genoeg....ik heb veel geluk gehad. Ik heb ook geen ontstekking gehad behalve de eerste 2 dagen. mijn tip is: leer je baby goed happen! Zorg dat hij zijn mond goed open doet en duw hem in je borst als hij hapt zodat hij ook veel tepelhof pakt. Je voelt zelf het pijnlijke verschil van goed en slecht pakken. Pakt hij niet goed....maak hem dan meteen los, via een vinger in zn mondhoek en laat hem nogmaals happen tot het goed is.....doe dit een paar dagen en je baby heeft het geleerd! Ze leren heel snel. Ik heb er 14 maanden profijt van gehad.... ik hoop dat je er wat aan hebt groetjes Floor