Stuwing tegengaan bij flesvoeding

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door josephinevh, 15 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Hebben jullie tips om stuwing tegen te gaan bij flesvoeding?

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Koolbladeren erop en "uitzieken"

3. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Denk dat je er gewoon ff doorheen moet. Wel of geen borstvoeding, stuwing krijg je altijd wel. Lekker koelen, bij mij was het na 1,5 dag klaar. Ik gaf wel bv, dus misschien is het als je het niet geeft wel korter of juist iets langer

4. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    En goede pijnstilling slikken, zeker als je geen borstvoeding geeft, het voor jezelf zo comfortabel mogelijk maken ;)

5. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    418
    419
    63
    Vrouw
    Zodra de stuwing bij mij begon kreeg ik als tip van de kraamverzorgster om 24/7 een strakke bh aan te trekken, dus ook s'nachts.

Dit heeft bij mij goed geholpen, heb er 1 dag echt 'last' van gehad. Verder wel een dag of 2/3 dat mijn borsten harder waren maar geen pijn.

Ik heb voor alle zekerheid 4 nachten met bh geslapen en nergens meer last van gehad.

6. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Volgensmij is er ook medicatie tegen.

Maar idd kool bladeren :)

7. nlovesn

nlovesn Actief lid

10 okt 2011
    437
    0
    16
    Medicatie stelt de stuwing in de meeste gevallen alleen maar uit, zeiden ze bij mij

8. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Medicatie geven ze in principe ook niet (behalve in de uitzonderlijke gevallen) Koolbladeren, compressen, paracetemol en doorbikkelen. Gaat ook weer voorbij :)

9. Drieka

Drieka Niet meer actief

Bij de intake van de kraamzorg is me geadviseerd om de huisarts te bellen, er is een tablet om de stuwing tegen te gaan na de bevalling en zodra ik bevallen ben moet ik die tablet innemen en dan schijnt er geen stuwing te komen maar moet er nog voor bellen :)

10. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.570
    3.507
    113
    Ik heb er ongeveer 2 dagen last van gehad, maar het was uit te houden zonder paracetamol. Ik droeg een strakke bh. Advies van de kraamverzorgster was ook om tijdens het douchen met de rug onder de straal te gaan staan. Warmte en een harde straal zorgt er alleen maar voor dat de productie op gang komt.

11. Dyson

Dyson Fanatiek lid

8 mrt 2013
    1.404
    551
    113
    BH aanhouden, geen warm water erop laten komen bij het douchen. En alvast op voorhand een kraamverband in tweeën knippen, nat maken, in een zakje doen en invriezen. Als je dan last krijgt van stuwing kun je de boel goed koelen.

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    De medicatie tegen stuwing is enorme troep, en zal in principe alleen gegeven worden in uitzonderlijke gevallen. De bijwerkingen zijn niet al te gezellig, vandaar.
    Voor de rest, stuwing is een natuurlijk proces, je borsten doen wat ze moeten doen. Je kan proberen de stuwing wat minder te laten worden,maar uiteindelijk moet je er toch doorheen.
    Koopbladeren, een paar kopjes saliethee drinken.
    Een stevige bh dragen. Niet TE strak.Wél opletten, krijg je last van hele harde plekken en koorts, dan aan de bel trekken.
    Wat ibuprofen slikken.

13. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Enorme troep, niet doen!
    Is echt voor uitzonderingen, niet zozeer voor vrouwen die
    geen borstvoeding willen geven.

14. taartje

taartje Bekend lid

6 mei 2012
    625
    0
    0
    Kapster en mama
    Overijssel
    Ik heb het advies gekregen van de kraamzorg om gelijk vanaf de bevalling een strakke bh te dragen, dus dat heb ik gedaan,kreeg rond dag drie heel erge stuwing, toen paracetamol gaan slikken,aangezien ik ook wat koorts had, en steeds gekoeld met van die koud compressen erop ik vond dat erg prettig,een dag of drie later was het aardig weggezakt!

15. Drieka

Drieka Niet meer actief

Dat is dan toch wel erg bijzonder dat die mevrouw me dat zei die de intake deed van de kraamzorg.
    Ik had er namelijk nog nooit van gehoord.

16. winky

winky Bekend lid

12 mei 2013
    665
    0
    0
    Ik kreeg van mijn kraamhulp de tip om er groene zeep( die uit een pot geen vloeibare) op te smeren, even in laten trekken en daarna afspoelen met lauw water. En echt het hielp super.

17. lies276

lies276 Niet meer actief

Klopt hoor, wat jij zegt.
    De ene of de andere arts is wat makkelijker met het uitschrijven van die pilletjes, dan de andere.
    jaren terug kreeg elke vrouw standaard zo'n tabletje na de bevalling als ze geen bv wilde gaan geven.
    Daar zijn ze mee gestopt, omdat het soms ernstige bijwerkingen geeft.
    Daarna schreven ze het alleen voor bij uitzonderlijke situaties.
    Meer en meer merk ik dat het tegenwoordig weer meer in zwang is en artsen het toch weer vaker voorschrijven.

18. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Wat niet betekent dat het minder naar spul is geworden.
    Google maar eens...
    Apart dat artsen weigeren om domperidon voor te schrijven, maar ze schrijven
    zonder reden wél dostinex voor.
    Stuwing is echt zó niet leuk,maar om dan een hormoonpil (want dat is het)
    te slikken...

19. josephinevh

josephinevh Fanatiek lid

17 jun 2014
    1.316
    0
    0
    Hier hebben ze ook het beleid dat er geen medicatie wordt voorgeschreven om stuwing tegen te gaan. Enkel uitzonderingsgevallen (vroeggeboorte). Inmiddels alweer 36 uur verder met stuwing. Nu onwijze kou aanvallen en in bed zweetaanvallen... Gatsie!!!

20. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Ik heb er wel 2 weken last van gehad en heb ik mijn zoon toen aangelegd, toen was het binnen 2 dagen over!
    Wel gewoon verder met de fles!

Deel Deze Pagina