Het kostte bij mij wat meer moeite om het op gang te brengen, dus deed dat inderdaad met een kolf. Na 3 dagen kwam het goed op gang en dronk mijn dochter uit de borst. Eerst werd ze trouwens gewogen, daarna aan de borst gelegd, weer gewogen en aan de hand daarvan konden we zien of ze wat gedronken had en ging ik kolven.
Ik heb twee of drie dagen even goed moeten kolven (elke twee uur) maar toen kwam het ook echt goed op gang. Meestal moet je er iets meer moeite voor doen, maar door veel te kolven komt het vast goed.
Bij mij koste het ook meer moeite om de borstvoeding op gang te brengen. Uiteindelijk ook maar weer gestopt omdat het echt niet ging. En daarna moest het weer afgebouwd worden. Gelukkig kon dit heel snel.
Borstvoeding: hier kwam het wel heel goed op gang. Heb veel huid op huidcontact gehad en veel aangelegd. 2e dag na de keizersnee was het op gang. Op de 6e of 7e dag zat meneer boven zijn geboortegewicht. Dus hier wat dat betreft geen problemen. Verder heb ik hier echt 6 weken niet getild.
Hier 2 weken geleden door middel van een keizersnee bevallen. na een lange dag ellende. Ik had me dus niet voorbereid. Ik had boxershorts van vriendlief aan die zitten wat hoger. Na 1 dag dacht ik ook ik loop nooit weer normaal, maar nu 2 weken verder geen last meer van de wond of iets dergelijks. Ik heb nog wel een bed in de kamer laten zetten met een electrische lattenbodem, dit is wel prettig om je bed uit te komen. Nu mag ik idd nog niet autorijden en huishoudelijke taken. Hier is dochterlief gelukkig zindelijk en kan ze veel zelf.
Ik heb een spoedkeizersnede gehad en herstelde ook erg snel. Maandagochtend KS en woensdagavond op eigen verzoek weer thuis. Ik kreeg namelijk vreselijke pijn in mijn rug en nek van het zh bed. Do's Pijnmedicatie nemen Veel rust Zorg dat je wat voorraad aan eten in de vriezer hebt. Ik had een bakje pastasaus, wat bakjes soep van te voren gemaakt. Laat je verwennen door je kraamverzorgster en man. Luister naar je lichaam Don't Zware huishoudelijke taken zoals stofzuigen, emmers tillen etc Autorijden. Ik heb het 4 weken niet gedaan.
Hier ook al volop in de voorbereidingen.... Over ongeveer 8 weken (als ik het haal) wordt onze 2e gehaald met een ks en dan is onze eerste precies 2 jaar. Naast 'alle hulp aanvaarden die je krijgt' vooral: - om hulp (durven) vragen zodat je je rust kunt nemen - evt. oudere kindjes zoveel mogelijk zelf laten doen Vooral dat laatste is een leuk leerproces voor ze, en een mooie voorbereiding op het worden van een 'echte stoere grote broer of zus'. Zo is onze stoere dreumes helemaal blij met zijn mooie nieuwe trap! Ziet het echt als een klimrek om zelf de commode mee op de klimmen... En wat scheelt dat heerlijk in tillen voor mama!
Dat ziet er heel handig uit, Croissantje!!! Inmiddels is het twee weken geleden dat ik ben bevallen en ik zal daarom ook even wat do's en don'ts plaatsen. Do's: - Luisteren naar je lichaam = héél belangrijk! - De eerste dagen na de keizersnede zijn erg wazig, veel is langs me heen gegaan. Ik ben vanaf het moment dat ik weer terug op mijn kamer was na de ingreep begonnen met het opschrijven van dingen en daar ben ik nu ontzettend blij mee! - Voel je je goed genoeg om naar buiten te gaan, laat je dan niet tegenhouden door goedbedoelde adviezen van anderen. Ik werd op de bank en in mijn bed gepraat (in de achtertuin zitten mocht ook), terwijl ik er stiekem eigenlijk liever eventjes uit wou. Even vijf minuutjes met de baby wandelen, achter de kinderwagen. Uiteindelijk heb ik dat ook gedaan, ik voelde me goed en ik had zoiets van: Lukt het niet, dan lukt het niet, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. Het ging prima en man man man, wat voelde ik me daarna goed! - Inderdaad om hulp vragen. Dit is iets wat zeker niet in mijn aard zit, maar wat ben ik blij dat ik het wel heb gedaan! Ik kreeg zelfs complimenten over het feit dat ik om hulp héb gevraagd - Let heel goed op hoe de baby wordt aangelegd direct na de geboorte! Door verkeerd aanleggen op de verkoeverkamer had ik de eerste dag al twee hele fikse kloven te pakken - Wees assertief in het ziekenhuis!!!!!!!!!! Je wordt geleefd (is mijn ervaring) en je bent gauw geneigd om toe te geven. Daar krijg je later spijt van. Sta op je strepen! - Mijn man mocht bij ons slapen in het ziekenhuis en daar was ik ontzettend blij mee! Vraag of het mogelijk is. Don'ts: - Blijf niet op de bank hangen of op bed liggen, maar probeer iedere dag ietsje meer te bewegen. Indien mogelijk, uiteraard! - Kraamvisite... Ik had, en heb, er helemaal geen zin in. Alleen de directe familie is welkom. We zijn nu twee weken verder en misschien dat we over een week de eerste bezoekjes gaan inplannen. - Blijf niet te lang rondlopen met buikpijn/vreemd gevoel bij het plassen. Het kan heel goed zijn dat je een blaasontsteking hebt opgelopen na de katheter. Laat, bij twijfel, je urine controleren in de dagen na de keizersnede.
Ik had destijds een vrouw tegenover me liggen en zij was fysiotherapeute. Die tip kreeg ik van haar ook. En daar was ik blij mee, want zo kwam ik veel makkelijker en met veel minder pijn omhoog. Dat had de verpleging me ook wel even uit mogen leggen!