Keizersnede en borstvoeding

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lov23, 3 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Bij mij kwam de verpleegster ook gewoon mee hoor....kreeg op de verkoever dochter meteen aan de borst.

@Lov23: Om even bij te komen van de ruggeprik. Even op adem komen. Je lichaamsfuncties worden even gemeten. Vaak heb je ook enorme dorst na de ruggeprik en bij mij kwam er een stoot adrenaline vrij en had ik het gigantisch koud. Dus lekkere kan water, warmtepomp onder de dekens en even "uit klapper tanden".
    Het is echt om even bij te komen.

2. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Maar was dat niet toevallig een verpleegster van de kraamafdeling? Want dat doen ze bij mn man op de recovery ook nog wel eens, dat ze een verpleegkundige van de kraam vragen om begeleiding, mede ook omdat ze zelf totaal geen verstand van borstvoeding en aanleggen hebben :);) Maar het kan ook best per ziekenhuis verschillen he!

3. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ah oké thx meiden,... Nog nooit een operatie gehad.:D gelukkig...

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    In het martiniziekenhuis mag dit wel gewoon hoor. 2 keer al gehad. Wel een ruggeprik gehad en niet onder gehele narcose geweest, misschien dat dat verschil maakt? Er was geen verpleegkundige bij aanwezig.

5. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    @maja nou ik heb vanaf het begin een gevoel gehad en vaak geroepen dat deze zwschap anders zou gaan. En ik ben helemaal niet zweverig :D maar dat gevoel was altijd aanwezig.
    Hij heeft ook iedere echo in een stuit gelegen behalve een keer met de groeiecho. Ik heb het idee dat hij zo het fijnste ligt.
    Vandaag kreeg ik ook weer vieze trappen in mijn kruis :( kan zo'n pijn doen he.

Op dit moment weet ik het nog niet .... Hij kan nog draaien natuurlijk. Al wordt het steeds moeilijker. Ergens hoop ik dat hij draait maar heel stiekum denk ik ook wel eens..... Kzsnede is ook goed. Aangezien mijn bevallingen altijd met een hoop complicaties verlopen. Al onderschat ik een kzsnede niet hoor. En het zelf op de wereld zetten van je kind blijft toch het mooiste wat er is.

Maar als het een kzsnede zou worden leg ik me daarbij neer. Misschien wel makkelijker ivm mijn eerdere bevallingen en ik heb het al 2x vaginaal mogen doen gelukkig.

Hetgeen wat ik zelf wel verlenend vindt is dat je tot op de dag van een kzsnede niet weet hoe je gaat bevallen. Je krijgt dan eerst een echo en als hij dan gedraaid is mag je weer naar huis. Klinkt natuurlijk fantastisch dat je het dan normaal mag proberen maar met 2 kids gaat er een hoop planning en voorbereiding aan vooraf en dan kun je weer naar huis.

Maaaaaaaaaar laten we eerst eens donderdag afwachten, voor nu ligt hij iig nog in stuit.[/QUOTE]

Ja afwachten is sowieso het enige wat je doen staat.. :p ik hoop voor je dat ie nog draait, zelf je kind op de wereld zetten is toch het mooiste. Een ks is helaas garantie voor minder complicaties/bloedverlies maar daar ga ik je nu niet mee vervelen :)
    Die voeten daar beneden zijn heeeel oncomfortabel!
    Verstandig uitgangspunt om je erbij neer te leggen, tenslotte gaat het uiteindelijk zoals het gaat nietwaar..

6. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Ik heb een ks gehad bij de eerste, na de operatie heb ik denk ik zo'n uurtje apart gelegen, ik heb nadien zonder enig probleem borstvoeding gegeven, ik had zelfs een overvloed aan melk.
    Ik zou me niet te druk maken zolang je nog niet zover bent.

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Maja idd we doen er verder niks aan.... We wachten maar af.

Mano altijd makkelijk gezegd zoiets... Is ook niet erg om hier van te voren over na te denken toch;) Zou het gewoon erg jammer vinden...

Maar we zien het wel ;) komt allemaal goed ik wil absoluut bv geven.

8. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Hier spoedkeizersnede. M'n zoontje naar de couveuse-afdeling.
    Uren later kon ik naar hem toe en mocht hij aan de borst.
    Ik werd gewaarschuwd dat de borstvoeding niet zo makkelijk op gang zou komen :(.
    Anyway, na 2 dagen kreeg m'n zoontje volledige borstvoeding :D.

9. Asherah

Asherah Bekend lid

22 mei 2012
    807
    0
    0
    Istanbul
    Hier een keizersnede onder volledige narcose gehad, na ongeveer 45 minuten/60 minuten werd ik wakker en gaven ze me mijn zoontje. Ik heb hem echt constant bij me gehad, ik sliep ook echt helemaal niet in het ziekenhuis, dus lag hij altijd bij me, zo is de borstvoeding goed op gang gekomen. Het is wel zwaar geweest die eerste weken, maar ik ben blij doorgezet te hebben. Ik geef nu nog steeds borstvoeding!

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja van de kraamafdeling :D
    Snap dat de verpleegkundigen van de verkouver geen verstand van borstvoeding hebben, haha!
    Moet zeggen, we hebben wel heel veel lol op de verkouver gehad, die mensen daar hebben echt wel gevoel voor humor :D

11. pinkelientje

pinkelientje Bekend lid

22 dec 2011
    514
    0
    16
    begeleidster gehandicaptenzorg/psychiatrie
    Mooi huisje
    Ik kreeg een onverwachtse keizersnede, kreeg na 2,5 uur mijn zoontje bij me maar was zo beroerd door de bevalling en alle medicijnen dat mijn hoofd niet stond naar voeden.
    volgende dag ben ik pas begonnen met kolven en na anderhalve dag mocht ik pas zelf gaan voeden ivm medicatie die ik via infuus kreeg.
    op de 4e dag is mijn borstvoeding op gang gekomen door hulp van mijn kraamverzorgende!
    tot de 4e dag kreeg mijn zoontje bijvoeding via een spuitje!
    Dus meid, vertrouw er op dat het kan!!

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Ik heb het nagevraagd, en het heeft te maken met feit dat ze op de verkoever (dus IC personeel) niet verantwoordelijk willen en kunnen zijn voor een pasgeboren baby. Dus er moet iemand van de kraam of de neon bij aanwezig zijn op de verkoever. Dus het is een personeelsbezetting issue.

13. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ah oké... Snap het wel maar toch jammer:(

14. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Nou, bij mij is er 2x iemand bij geweest van de kraamverpleging. Dus helemaal bij een geplande keizersnee zal dat zo zijn. Helemaal als je aangeeft bv te willen geven.

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja hoop het.... Maar eerst morgen de echo hoe hij nu ligt. Laten we hopen dat het allemaal niet nodig is

16. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik zou me er echt niet druk om maken...:)
    Als het een keizersnee wordt, dan komt het echt wel goed met de borstvoeding. Gewoon je wensen bespreken, meestal is er meer mogelijk dan je denkt.

Maar ik snap alle beren op de weg heel goed!
    Toen ik er achter kwam dat ik zwanger was, zag ik die ook al! Heb ze meteen besproken met de gyn en voor ons is heel veel -nu al- duidelijk.

Ik heb 2 keizersnedes achter de rug, dus ben wel enigszins ervaren :p
    3de staat gepland, en weet nu, door ervaring, hoe ik het niet wil hebben.
    En ik weet ook, dat zij dat alleen kunnen weten, door het te bespreken.

17. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nou ja heb liever geen kzsnede als het even kan:D
    En lees toch wel dat veel vrouwen pas dagen later bv gingen geven en dat zou ik wel jammer vinden. Al is het gewoon top als het weer lukt, wat ook gaat gebeurden hoor ;)

Word het het een kzsnede dan is het zo ... Maar het liefst heb ik die niet natuurlijk;)

Maar fijn om te lezen dat er ook veel goede ervaringen zijn;)

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Onze jongste is op woensdag avond geboren en zaterdag had ik de eerste stuwing. Tussendoor moest ik aanleggen en kolven.

De oudste weet ik niet zo goed meer, maar toen liep ik in het ziekenhuis te zoeken naar een grotere voedingsbh. Ik heb toen 5 dagen in het ziekenhuis gelegen, dus dat kwam zeker ook binnen die dagen. Ik kolfde toen ook en werd ook midden in de nacht wakker gemaakt om te kolven.
    Dochter lag op de kinderafdeling en ik heb daar ook zeker zitten voeden.
    Ze dronk toen ook al heel goed.

Dus het is zeker niet onmogelijk ;)

Maar mocht het wel een keizersnee worden, zorg dan in ieder geval voor een goed netwerk thuis voor na de tijd. Die tijd wordt namelijk vaak onderschat. Ik zou dan zeker uitzoeken hoe je verzekerd bent tegen extra kraamhulp, want geloof me, met meerdere kindjes rondlopen is dat zeker een aanrader.

EN.....laat vastleggen dat je niet wil dat het kindje gewassen wordt. Dit is namelijk wel standaard na de geboorte!!! Maak hele duidelijke afspraken met je man...hij moet dan echt voor jullie opkomen, want jij bent er niet bij.

19. Jenala

Jenala Fanatiek lid

16 apr 2010
    1.906
    60
    48
    Ik heb geen ks gehad, maar gelijk na de bevalling een ok ivm bloed verlies. Mijn dochter en mijn man mochten bij me op de verkoever, dus dat beleid verschilt echt per ziekenhuis.
    Bij mij kwam de bv niet op gang door het bloed verlies. Ondanks veel kolven en aanleggen.

20. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Hier ook een (ongeplande) ks waarbij de borstvoeding wel 'gewoon' op gang kwam. Kreeg m'n meisje na controle door de kinderarts direct op de borst met een warmtedeken om ons heen. Op de verkoever voor het eerst aangelegd.

Had overigens niet het idee dat dit 'normaal' was. Zusters en artsen vonden het erg bijzonder dat dit gebeurde. Ieder ziekenhuis zal wel andere regelgeving hebben op dat gebied.

Succes!

Deel Deze Pagina