Marin groeit niet voldoende

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by senna1979, Oct 19, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. senna1979

senna1979 Fanatiek lid

Feb 3, 2006
    1,496
    0
    0
    verpleegkundige op een woongroep voor mensen met e
    Zuid Holland
    Hallo,

Ik heb een vraag; ik geef mijn dochter Marin nu 4 1/2 maand borstvoeding.
    Marin wilde eerst de tepel niet naar het achterste in haar mond zuigen (nam de tepel alleen tussen haar lippen) dus na vaak aanleggen, bijvoeden, overleg met huisarts en lactatiekundige ben ik gaan voeden met een tepelhoed.
    Hier ben ik eigenlijk ook niet meer afgekomen (af en toe lukt een voeding nu wel maar ik vind het voeden zonder tepelhoed best pijnlijk).
    Dit is eigenlijk niet mijn probleem maar het probleem is dat Marin te weinig groeit (geboortegewicht; 2900, 9 weken; 4000, 3 1/2 maand; 4380 en 4 1/2 maand; 4620). Marin kreeg zelfs haar derde inentingen niet omdat ze niet voldoende gegroeid was.
    Ik gaf 5 voedingen per dag (nachten slaapt ze goed door), ik moet nu 6 voedingen gaan geven en hiervan 1 voeding afkolven en hier 1 x per dag 6 eetlepels rijstebloem indoen.
    Als Marin over twee weken niet voldoende gegroeid is dan moet ik twee voedingen gaan vervangen door flesvoeding.

Mijn vraag is eigenlijk, zou mijn voeding te weinig voedingsstoffen kunnen bevatten?
    Zou dit onderzocht kunnen worden?
    Zou het er ook mee te maken kunnen hebben dat ik 6 weken geleden begonnen ben met werken?
    Heeft u misschien nog andere ideeen of tips (bent u het eens met het advies van het consultatiebureau)?

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is.
    Alvast bedankt voor het meedenken (ik maak mij toch best een beetje zorgen maar wil ook graag borstvoeding blijven geven).

Senna

2. Verhoeven546

Verhoeven546 Actief lid

Sep 17, 2007
    167
    0
    0
    je hebt kinderen die goed groeien op borstvoeding en kinderen die minder goed groeien op borstvoeding. Dat kinderen niet goed groeien op borstvoeding kan meerdere reden bevatten, maar het komt bijna niet voor dat je melk niet voldoende voedingsstoffen bevat. en onderzoeken van moedermelk word al helemaal niet gedaan.

jou kindje komt inderdaad de laatste paar maanden te weinig aan maar dit is nog niet dramatisch. de eerste 9 weken groeide ze echter erg goed. Je moet uitgaan van het laagste gewicht wat ze na de geboorte heeft gehad.
    een kind groeit de eerste drie a vier maanden ongeveer 100 - 200 gram per week. tussen de vier en zes maanden is de gemiddelde gewichtstoename ongeveer 85 - 100 gram per week. tussen de zes en twaalf maanden is dit 40 - 85 gram per week.

oorzaken die er kunnen zijn:
    - u kind heeft de borst niet goed in haar mond waardoor het lijkt dat ze goed en lang drinkt maar niet voldoende melk binnen krijgt. met het tepelhoedje gaat dit niet helemaal op maar wel zonder. je geeft dan ook pijn aan. dit is vaak een teken dat het kind de tepel niet goed in de mond heeft.
    - de melkproductie is niet goed op peil en het kind krijgt dus te weinig melk. wanneer je net weer bent gaan werken, en daar bent gaan kolven kan het altijd dat de voeding iets terug loopt.
    - u kind krijgt niet voldoende vette melk binnen waardoor het wel genoeg drinkt maar niet goed groeit.

om dit pobleem op te lossen:
    - Het beste zou natuurlijk zijn om te gaan voeden zonder tepelhoedje. echter je beschrijft al dat je hier alles voor geprobeerd hebt. dus waarschijnlijk zal dit niet mogelijk zijn.
    - ga na of het tepelhoedje groot genoeg is voor je tepel. de tepel moet goed in het hoedje gezogen kunnen worden.
    - let erop dat het tepelhoedje goed blijft zitten wanneer ze aan de borst gaat.
    - zorg dat je baby goed ligt voordat ze aan de borst gaat. met neusje tegenover de tepel, en wanneer ze haar mondje opent breng je je kind naar de borst toe zodat ze aan kan happen.
    - ga een paar dagen meer voeden dan normaal, als het kan om de twee a drie uur. door vaker te drinken stimuleer je tot aanmaak van meer melk.
    - laat je dochter aan de eerste borst drinken tot ze vanzelf los laat. ( dit kan varieeren van 10 - 30 minuten). bied daarna altijd nog de tweede borst aan.
    - wanneer een kind maar kort ( niet langer dan 10 minuten) aan iedere borst drinkt dan leg je ze na de tweede borst gewoon weer aan de eerste borst als ze wil.
    - wil ze dit niet dan voed je ze 3 uur lang maar aan 1 borst. leg ze dan echt regelmatig aan. telkens aan dezelfde borst. na 3 uur wissel je van kant en laat je ze gedurende 3 uur steeds aan die kant drinken. ( hierdoor is de kans groter dat ze ook de vette melk binnen krijgt.

Ik ben zelf nog niet zo'n voorstander van het flesje met rijstebloem. Of het moet zijn dat je hetgeen hierboven allemaal al goed hebt geprobeerd.
    wanneer dit alles niet helpt zou ik je adviseren om nogmaals een lactatiekundige bij je in de buurt te raadplegen om je persoonlijk te helpen.
    succes

Share This Page