keizersnede en borstvoeding?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Annina, 6 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    In het ziekenhuis waar ik ben bevallen hadden ze een dubbelzijdige, elektrische kolf. Bij mij was het al voldoende om een keer te kolven om de borstvoeding op gang te krijgen.

2. LianneE

LianneE Niet meer actief

Ze hebben een hele sterke kolf juist voor op gang brengen. Ze noemden het "mercedes onder de kolven" ;)
    Had geen flesjes mee, dochter heeft 1x uit zo'n spuitje gehad en ik heb 1x gekolfd. Toen alles aan de borst :)

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.173
    35.838
    113
    Hier 3 keizersnedes en 2 keer 2,5 jaar gevoed. Bij de eerste keizersnede was ik meer dood dan levend (veel fout), toen heb ik de borstvoeding snel opgegeven.

Flesjes zijn niet nodig, een kolf kun je daar gebruiken indien nodig. Mocht je bij moeten voeden zou ik fingerfeeding of met een cupje aanraden.

4. Logan

Logan Niet meer actief

Hier een keizersnee gehad, niet gepland maar ook niet echt spoed. Op de verloskamer hebben ze m'n zoontje aangelegd en dat ging gewoon.

De zak van de katheter zie je hangen, maar die eerste dag had ik zelf alleen echt familie dus dat kon me niet schelen ;)

5. Leniemienie

19 dec 2014
    81
    5
    8
    België
    Ik had een geplande keizersnede. Toen ze uit mijn buik is gehaald en na zo het basisonderzoek, lag ze bij mijn man die naast me zat. Op den duur was ze wel beginnen wenen, waarschijnlijk van de honger. Van zodra ik uit de operatiezaal was, hebben ze haar aangelegd. Het ging even moeilijk omdat ze wat over haar toeren was na al dat geween. Ervaren vroedvrouw is dan een mini lepeltje of cupje ofzo gaan halen. Ik heb dan manueel wat druppels borstmelk afgekolfd en toen ze dat binnen had, was ze rustig genoeg om aan te leggen en is het vanzelf gegaan.
    Ik heb nooit problemen gehad met mijn productie ofzo ondanks dat ik ook had gehoord dat dat soms moeilijker op gang komt na een keizersnede.

6. Annina

Annina Lid

6 jul 2016
    32
    0
    6
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties. Ik kan ondertussen mijn eigen ervaring geven.
    Een dag voor de ks braken in de nacht mijn vliezen. Er wss niet genoeg personeel om in de nacht een gentle sectio te doen, dus heb ik het - lang leve de morfine! - met weeën uitgezongen tot 7uur om toch de gentle te kunnen krijgen.

De ruggeprik was niet erg, alleen niet zo handig met weeën tussendoor. Dat hele stilzitten nam m'n lichaam niet serieus; trilde als een gek heel de sectio.

Katheter inbrengen was prima, alleen zat hij niet goed en had er pijn van tijdens de sectio, waardoor ze me meer pijnstilling moesten geven. Uiteindelijk wel ideaal zo'n ding! Eruit halen was ook prima te doen, beetje branderig voor een paar seconde.

Ze hadden het een klein beetje onderschat waardoor ze de snede te klein gemaakt hadden. Hierdoor is ze beetje bij beetje "zoals bij een vaginale bevalling" door een langzaam groter wordende opening gehaald. Heb daar zelf niet veel van gemerkt, dat zei de gynaecoloog.

Ik kreeg haar meteen even te zien, zodat ik eindelijk wist dat ze een meisje is:). De dokters hebben haar daarna in dezelfde kamer onderzocht, mijn man mocht erbij zijn en mocht haar naar mij brengen. Ik kreeg haar toen op mijn borst. Super fijn.

Pas aangelegd in de best luxe kamer. Ik kreeg een morfinepompje, de volgende dag naproxen en uiteindelijk paracetamol, dat ben ik nu aan het afbouwen.

Borstvoeding geven is blijkbaar super leuk. Ik moest wel een beetje kolven en voeden met pink en spuitje om het wat meer op gang te brengen. Had alleen wel binnen een paar dagen kloven. Tepelhoedjes en pure-lan plus een geweldige kraamhulp hebben wonderen gedaan. Thuis heb ik ook nog even gekolfd en gevoed met pink en spuitje. Ondertussen gebruik ik alleen nog regelmatig het tepelhoedje.

Borstvoeding is goed op gang in ieder geval, de zoogcompressen zijn bijna niet aan te slepen😂

Herstellen van de ks gaat gestaag, elke dag een beetje beter. Ik kan steeds een beetje meer doen voor mijn dochter. Dat vond ik het grootste nadeel; door de operatie niet zelf in staat zijn om zelfs maar een luier te verschonen.

Nu ligt ze gezellig na de eerste voeding op mijn borst uit te rusten. De regeldagen zijn begonnen.

7. Roose79

Roose79 Bekend lid

9 sep 2016
    511
    1
    16
    Ahh wat lief! Gefeliciteerd met de baby! Fijn dat het toch allemaal goed is gegaan!!

Deel Deze Pagina