Precies.... Bij mij is het nu een jaar geleden, en achteraf ben ik er toch wel zo'n maand of 2 zoet mee geweest. Ik bleef heel moe. Maar ik heb een volledige bevalling incl persweeen en vacuumpomp gehad, met aansluitend de keizerlijke snede. Dit scheelt denk ik ook. Ik was gewoon helemaal op. Hoe graag ik dingen heel snel wilde doen, het kon gewoon niet. Maar doe wel rustig aan hoor, het wordt niet voor niets gezegd. Door je lijf gieren nog je hormonen, neem alsjeblieft de tijd om je lijf en je geest weer 1 te laten worden. Het gevaar van een depressie kan op te loer liggen. Hier heb ik helaas ervaring mee. Doe het lekker rustigaan en laat je lekker vertroetelen, want nu kan het! Liefs Kari
Jep hier ook volledig 2 uur persween ed en toen nog ks en veel transfusie gehad dat is ook anders dan een geplande waar alles goed verloopt. Edit Elmo: Ik heb je post aangepast
Ja hier ook wel.. 18 uur weeën en vervolgens nog een ks.. was de eerste paar dagen ook wel echt doodmoe maar toch vind ik het al met al meevallen (gelukkig!)
Na 14 uur is het bij mij ook een KS geworden. Ik heb er de eerste 2 weken echt veel pijn aan gehad. De kraamweek kon ik echt helemaal niks, ik kon mike nog niet eens uit bed halen. Week 3 kon ik al wat meer. (gelukkig want mannetje moest weer werken) En met 4 weken kon ik echt wat langere stukken lopen ( lees boodschappen doen bijvoorbeeld). Al met al is het me echt tegen gevallen Ik had niet verwacht zo lang "uitgeschakeld" te zijn.
Ja deze keer ging het vlekkeloos in de zwangerschap wat betreft de bloeddruk. Niks aan het handje. Wel vanaf 30 weken ernstige bekkenklachten, maar met rust en oefeningen doen ging het redelijk goed. Ik ben 6 dagen overtijd gegaan. De bevalling duurde erg lang, 34,5 uur. Ik had wel erg pijnlijke weeén, maar ze deden praktisch niets. Er werd al gedacht over weer een ks, maar ineens had ik 10 cm en kon ik persen. Ze was erg zwaar bij de geboorte, bijna 9 pond. Dat heeft me de genadeklap gegeven, ik zit nu thuis met BI. Erg balen, want het gaat lang duren voor ik volledig hersteld ben. Maar ach, het is het me meer dan waard geweest, dit tien keer liever dan al die toestanden met Tymen. Geniet lekker van je kids meid! Succes met de "naweeén" van de ks!
Ik heb nog steeds korsten aan de linker kant van mijn wond en ik denk dat dat komt omdat ik gewoon veel te veel getild heb waardoor er natuurlijk spanning op komt te staan! Mijn man ging 3 weken na de keizersnede voor 2 weken naar Amerika dus moest ik alles alleen doen en dat heeft geen goed gedaan ben ik bang! Ikheb nog steeds goed last van het litteken in ieder geval!
na 4 weken draaide je het huishouden zelf weer zeg je. nou dan heb je mooi de tijd gehad een maand lang. na mijn kraamdagen 10 stuks ben ik ook gewoon alles weer gaan doen en volgens mij de meeste hier wel. dat is juist t eigenwijse van ons allemaal.
ja een beetje eigenwijs toch wel he! het is bij mij inmiddels 3 weken terug, voor min gevoel gaat het redelijk, ik doe nu ook wat meer in het huishouden, maar stofzuigen en dweilen doe ik echt nog niet. strijken doe ik op een krukje. mijn vriend is deze week weer aan het werk, maar die gaat echt niet de badkamer doen en strijken....mkijn zus is gelukkig wel zo lief om mij de komende maandag bij te staan door boodschappen te halen, te stofzuigen en te dweilen en onze oudste in en uit bed te halen. want ik wil idd wel die 6 weken proberen vol te maken om niet te tillen.... straks heb je wel te zwaar gedaan, en dan heb je je een behoorlijke poos echt last van je buik en of wond...daar heb ik weinig zin in. vandaag wel voor het eerst rondje naar de winkel gelopen met onze baby in wagen (zoon zit vandaag op het kdv), en wat lichte dingen gekocht. hoe doen anderen dat met nog een ouder kind thuis? daar lees ik eigenlijk niemand over? hoe hebben jullie dat bv gedaan met in bed doen en eruit halen. Onze oudste is nl net twee, en ligt nog in zijn ledikant, dus erin en eruit halen snappen jullie ook wel, lukt niet. dus wij hebben het dan opgelost door mantelzorg en doordat vriend hem op di en do uit bed haalt en naar het kdv of mijn moeder brengt. vriend werkt vrijdags thuis, kan hij het doen, en woensdags komt mijn moeder of schoonmoeder onze zoon in en uit bed doen. hoe doen jullie dat? want onze zoon is echt geen lichtgewicht.. en met de nachtvoedingen als je fles geeft? ben jer dan zelf uitgegaan, of deed je hubs dat de eerste tijd? aangezien ik erg veel moeite had om omhoog te komen en uit bed te komen s'nachts en s'ochtends. Nu ben ik er sinds deze week wel uitgegaan s'nachts omdat het ook wel weer ging, maar ook om hubs tegemoet te komen, aangezien die weer vroeg moet werken... en vannacht heeft onze dame voor het eerst van 23:00 tot 5:00uur geslapen...joepie!
Ik heb niet alles gelezen maar wel vergelijkingen tussen een ks en andere operatie zoals blindedarm. Een groot verschil tussen die twee is dat je na een ks ook net moeder bent geworden. Dus terwijl je nog moet herstellen van een operatie, is ook je verdere leven volledig op zijn kop gezet. Van een andere operatie kun je over het algemeen rustig herstellen. Dat is wat het wat mij betreft zwaar maakt. De hormonen, vermoeidheid en dan nog eens herstellen van de ks. Ik heb een blindedarmoperatie gehad toen ik 10 was (tijdje geleden inmiddels!). Dat was idd ook best pittig. Maar heb wel begrepen dat ze die operaties inmiddels vaak als 'kijkoperatie' uitvoeren, met 2 hele kleine sneetjes in je buik. Dat scheelt misschien wel tegenwoordig. Ach het blijft gewoon persoonlijk. De een ervaart het als heel zwaar, de ander vindt het een eitje. En ik zat daar ergens tussenin, geloof ik!
Ik heb die blinde darm 6 maanden terug ofzo gehad middels zon kijkoperatie.. 3 inie minie sneetjes inderdaad, maar heb er onwijs veel last van gehad! En dan voornamelijk omdat z je buik dan opblazen zodat ze goed bij kunnen.. hierdoor wordt je middenrif onwijs geprikkeld wat echt heel pijn doet
ik vond het herstel ook wel meevallen alleen is na 2 weken mij wond gaan onsteken en open gegaan toen moest ik echt rustig aan doen! maar na 4 weken deed ik alles weer en ree ik weer auto!
wat de een al kan en doet wil niet zeggen dat een ander dat ook al moet kunnen hoor! het is ook een stukje hoe je zelf in elkaar zit. iemand die zich nooit stoort aan vuile ramen zal dat nu ook zeker niet doen. terwijl ik ze gisteren al gelapt heb en ook pas 3 weken terug keizersnee heb gehad. maar dan erger ik me dood met die zon op t raam. en daarbij kan de een zich veel fitter dan een ander voelen. mijn vriendin reed na 1 week al zelf weer auto tja ik vond dat niet verstandig maar zei oelde zich er wel goed bij nou prima dan. mijn schoonzusje kon na 8 weken nog niet eens haar baby verschonen haar moeder is 8 weken in huis geweest en heeft alles en dan ook alles voor haar gedaan.(ik zou gek worden maar in hun cultuur heel normaal) maar laten we alles op onze eigen manier doen. het belangrijkste is dat je goed herstelt. sterkte allemaal
Ik ben heel blij deze reacties te lezen want ik krijg in feb. 2009 een geplande ks. Dit ivm eerdere operaties, een bevalling via de natuurlijke weg is geen optie. Maar als ik het zo lees zijn de meesten na een week of 2 weer redelijk hersteld, dat hoop ik ook mee te maken tegen die tijd! Gefeliciteerd met jullie kindjes allemaal!
Mijn ks is nu 2 weken geleden en het is me alles mee gevallen. Helaas is eergisteren mijn baarmoeder gaan ontsteken en dat zorgt voor helse pijnen kan ik nu vertellen...Maar dat hoort er normaal niet bij natuurlijk! Ik vond de eerste 4 dagen wel pittig maar daarna ging het snel beter. Ik ga ook nog niet stofzuigen (nu helemaal niet) maar even wat eten maken lukte me wel al. Het belangrijkste vind ik dat ik mijn dochter kan verschonen enzo. En dat lukt!
ik denk dat de meeste na 2 weken gewoon wel weer moeten. leefde we 30 jaar geleden lag je gewoon 14 dagen in t ziekenhuis tja dan moest je wel rust nemen. ik vind dat ik best wel al weer veel kan.maar er zit een maar aan vast. vanmiddag naar de winkel toe gelopen en ff wat spullen gekocht dan ben ik daarna wel echt bekaf hoor!maar na een uurtje op bed met die kleine meid op mijn buik is dat ook zo weer vergeten
Hallo allemaal, Ik zal mijn ervaring ook even neerpennen. Heb inmiddels 3 keizersnedes gehad (2203, 2005 en 2007) waaruit 2 supermeiden en een lekker jochie zijn gekomen. Wij wonen in Italië waar ze ook alledrie geboren zijn en dat is echt supergoed gegaan. Stond eigenlijk bij alledrie alweer de volgende dag naast m'n bed en liep over de gang met rolbedje voor de baby. eenmaal thuis heb ik eerlijk gezegd niet heel rustig aan gedaan omdat ik me steeds wel fit en sterk voelde. Mijn omgeving zei ook steeds dat ik dingen niet moest doen, maar we hebben werk in het toerisme (eigen reisorganisatie) en daar kun je niet te lang weg blijven. Er is altijd veel te doen en ook veel huishoudelijk werk. Heb er helemaal niks aan over gehouden en voel me nog steeds prima. Ben nu weer op deze site omdat we graag nog een vierde willen (2009 zou erg mooi zijn voor het rijtje...) en ik me afvroeg of anderen ervaring hadden met 4 ks. Ga denk ik toch maar even naar m'n arts om m'n baarmoeder te laten scannen op dunne plekken, waar daar zit volgens mij het gevaar bij meerdere ks. ik hou jullie op de hoogte en vind het weer erg gezellig om terug te zijn en weer mee te kletsen. Wel een lang verhaal meteen...sorry. Groetjes!
* zo querciabella, das een heel verhaal...maar wel een mooi verhaal om te lezen, vooral dat je er niks aan "overgehouden" hebt met zo weinig rust.. ik denk ook wel dat het per persoon verschilt ja. Ik kan niet meepraten over meerdere ks en een evt volgend kindje en kans op scheuren van oude littekens, aangezien ik bij onze 1e "normaal' ben bevallen, en bij onze 2e met een ks, en er volgen er als het goed is niet meer... maar wil je wel succes wensen, en hopen dat je snel weer zwanger mag zijn van een 4e wondertje! verloskundige en gyn hadden bij nacheck week na de ks gezien dat ze bij mij flink diep hadden gesneden, en ook ver in de wond, hij ws nl iets groter dan de "gemiddelde" 10 a 15 cm..zeg maar gerust 5 cm erbij.dus dat ik het pittig voelde was niet zo gek. alhoewel ik alleen op dag 1 maar paracetamol heb gebruikt. dagen erna vond ik de pijn wel te harden, en er zelf ook niet meer om gevraagd. Nou moet ik er bij zeggen...dat de 1e paar dagen je het wel standaard om de 3 a 4 uur krijgt, maar ze waren mij zeker wel 6 keer! vergeten...heb er toen wel navraag naar gedaan, maar heb geen paracetamol gebruikt omdat ik niet veel pijn had. Ben sowieso niet zo'n pillen slikker. Alleen die darmkrampen na de ks vond ik hels....als je net een ks hebt gehad en je die 1e dagen zulke zere buiken hebt door de darmen, en ik verzeker je ik kan een hoop pijn hebben, maar dit was echt ff niet leuk! Ik lag echt krom van de pijn....maar ja paracetamollen hielpen daar niet voor. ze hadden wel een middeltje waardoor de ontlasting soepeler zou worden en daardoor minder last van darmen had, maar haha....ik had dus nou net de diarree..dus die middeltjes mochten niet... Maar goed...idd heb ik ook na 2 weken zelf weer auto gereden, heb zelfs al wat laatste sint cadeau's gehaald(noodgedwongen) en enige vervelende was dat ik bij de drogist heel lang moest wachtten op de verkoopster....en dat voelde ik wel..... gister weer eve stukje verder gewandeld...en wel blij dat ik weer thuis was... je moet het gewoon langzaam opbouwen.. maar hier wat tips voor diegenen die nog "moeten"...schakel wel hulp in zo na je bevalling, zeker als de kraamhulp weg is, en zorg wel dat je genoeg rust krijgt, dan is je herstel ook korter...veel liggen die eerste dagen! schakel ook hulp in voor je vt. andere (jonge kids,die zo jong zijn dat ze getild moeten worden)f breng je andere kids onder bij het kdv als die er normaal ook heen gingen!
Oe die darmkrampen vond ik ook hel, dat was t ergste van de hele keizersnee hihi. Verder stond ik de dag na de keizersnee ook weer naast mijn bed. Dinsdagmorgen keizersnee gehad en vrijdag was ik weer thuis. Het weekend erna ben ik meegeweest naar de AH om de week boodschappen te doen, maar ik moet zeggen dat dat echt teveel was, bij de kassa werd ik helemaal duizelig en was blij toen ik weer in de auto zat. Maargoed verder is alles wel supergoed gegaan qua herstel. Na 2 weken had ik zogoed als nergens meer last van, alleen nog wat sneller moe.