Hoi, Ik zat net naar een aflevering van het kinderziekenhuis te kijken. Daar werd een meisje getransplanteerd met stamcellen van een navelstreng die na de geboorte is gedoneerd. Ik vond dit zo'n mooi gegeven, dat wil ik ook! Zijn er hier mensen met ervaring? Ik heb wel een linkje gevonden voor mensen die interesse hebben: Zwanger? Doneer het navelstrengbloed van jouw kindje en red levens. | Sanquin Bloedvoorziening Bij thuisbevalling is het helaas niet mogelijk maar mijn voorkeur gaat uit naar poliklinisch bevallen (op dit moment ) Helaas is er geen ziekenhuis in de buurt die dit doet maar wie weet zijn er toch mogelijk heden voor mij.
Je kan ook de navelstreng uit laten kloppen. zo krijgt je eigen kindje alle extra bescherming van deze belangrijke cellen mee en extra ijzer en bloedcellen die antistoffen bevatten. Ik zal daar in ieder geval ook goed over nadenken want dit heeft zeker veer voordelen voor je kindje zijn of haar gezondheid. Wanneer je de mogelijkheid niet hebt bij je in de buurt voor het afgeven van de stamcellen.
Van dat uit laten kloppen heb ik ook nooit gehoord. Wat houdt dat in? Zelf ben ik 2 keer in Gent (België) in het ziekenhuis bevallen en 2 keer had ik opgegeven te willen doneren. De eerste keer zijn ze het vergeten in alle gedoe rondom de bevalling, de tweede keer is het wel gelukt. Ik moest dan wat papieren ondertekenen enzo (niet meteen na de bevalling hoor, een paar dagen later). Het is wel zo dat de stamcellen werden opgeslagen en dat die niet noodzakelijk bewaard zouden worden tot je ze zelf eens nodig zou hebben. Stel dat ze nog niet gebruikt zijn en je eigen kind wordt ziek, kun je er wel altijd naar vragen natuurlijk.
Ahh Interessant Juni, bedankt voor je ervaring Ik heb info gezocht over het uitkloppen, simpel gezegd laten ze de navelstreng wat langer intact, (zo'n 15-20 minuten) zodat het laatste bloed wat naar de placenta ging alsnog de tijd krijgt om terug naar de baby te lopen waardoor er extra rode bloedcellen en ijzer bij beeb komt wat een gunstige uitwerking heeft op de weerstand. Er zijn ook vrouwen die kiezen ervoor om de placenta vast te laten totdat hij vanzelf los laat (3 a 5 dagen) Dat noemen ze een lotus geboorte. Tja ik zie van het uitkloppen ook wel de voordelen.. Maar ergens denk ik dan ook, het kan wel een mensen leven redden.....
Het kan ook lang niet overal... Helaas... Zijn maar een handjevol centrums/ziekenhuizen waar dit kan. Het AZM staat er niet tussen maar ik weet dat sanquin er naast ligt dus wie weet kan dat toch geregeld worden? Hopelijk komt er iig wat bewustzijn op dit punt, dat er mogelijkheden zijn als men er behoeft aan heeft. Ik wist ook niet dat het kon tot ik vanochtend die aflevering zag en dacht he, dat is wel een mooi gebaar.
Ik heb inderdaad ook de aflevering gezien en heb gelijk aan mijn man aangegeven dat als wij de mogelijk hebben ik dit best wil doen. Mijn man heeft aangegeven hier nog even zelf overna te willen denken en nog wat meer informatie er over te willen lezen. Maar ik denk dat het wel gaat gebeuren. Het ziekenhuis waar ik hoogstwaarschijnlijk poliklinisch ga bevallen zit er wel tussen.
Laat ie goed informeren! Alleen ziekenhuizen die dit in samenwerking doen met sanquin (en dat zijn er maar een paar. Echt alleen die in de lijst staan)) gebruiken de stamcellen echt hoofdzakelijk voor donatie. Andere ziekenhuizen, of bv de stamcelbloedbank promoten het wel, maar gebruiken het hoofdzakelijk voor onderzoek. Bovendien is opslag via Nederlandse normen zo duur dat het niet uit kan. Alles wordt internationaal gedaan. Bivendien... Zijn er geen tekorten! Sommigen doen het overkomen alsof er heel veel mensen (kindjes) overlijden omdat er geen geschikte donor beschikbaar is. Dit is echt onzin!!! Kortom, ik weet dat het iets heel nobels lijkt (en dat is het initieel ook), maar laat je goed informeren.
Sorry hoor had even niet gekeken. Als je de navelstreng uit laat kloppen krijgt je kind 30% bloed mee die normaliter achterblijft want je kindje heeft maar 70% bloed, de rest blijft in de navelstreng en placenta achter... Daarnaast krijgt je kind extra ijzer en witte bloedcellen mee die voor meer en beter anti stoffen zorgen tegen ziekte opwekkers, daarnaast krijgt je kind een extra dosis vitamine K. Ik zal zoiets wat belangrijk kan zijn voor mijn eigen kindje zijn of haar gezondheid niet afstaan Ik heb het bij mijn eerste wel gedaan want dat is de normale gang van zaken in het ziekenhuis hier wanneer die mogelijkheid er is kwa lengte van de navelstreng en gezondheid van de baby. Dus hoef er niet speciaal naar te vragen bij de komende bevalling. Dat wat je verteld over de placenta weet ik niet hoor maar die is bij mij gewoon spontaan los gekomen na de bevalling met 1 keer persen was die weg dus ik zou er zelf niet voor kiezen de placenta te laten zitten maar zo heeft ieder zijn ding
De placenta pers je ook gewoon uit maar blijft verbonden met de baby tot dat die vanzelf afsterft. Het is een beetje een vies verhaal, was het zelf ook absoluut niet van plan maar ook die info kwam ik tegen bij het zoeken naar het uitkloppen van de navelstreng Verder tja ik weet het niet goed nu ik de reactie van Merah lees... Ik zou het best willen doen als het er daadwerkelijk voor wordt ingevroren, maar wordt het voor studies gebruikt dan niet. Dan zou ik ook liever voor het uitkloppen kiezen.
Bedankt voor de informatie! Hangt er natuurlijk vanaf voor welk onderzoek. Stel het is onderzoek dat uiteindelijk weer tot nieuwe remedies tegen bepaalde ziekten leidt...
En daar heb je dus geen zeggenschap over (voor welk onderzoek het wordt gebruikt). Ik sta echt niet achter elk soort onderzoek dat met stamcellen wordt gedaan... Nogmaals, ieder z'n eigen keuze, maar ik vind dat de informatievoorziening op dit vlak soms erg misleidend is. Er wordt voorgespiegeld dat het idd is voor donatie aan kinderen met bv leukemie, maar in de praktijk is dat slechts sporadisch het geval. Ik werk zelf in een academisch ziekenhuis, direct voor mensen/kinderen met leukemie. Toen ik zelf voor de eerste keer zwanger was wilde ik ook doneren, dus alles uitgezocht. De afdeling naast ons verzorgt de stamceltransplanten, dus info was dichtbij. Toen kwam ik dus best gedesillusioneerd uit...
Wij zouden dit nooit doen, uit laten kloppen is erg belangrijk! Vrije Geboorte: Het laten uitkloppen van de navelstreng
Ik heb me daar in het begin van onze zwangerschap ook in verdiept omdat ik ook hoorde dat je het bloed uit de navelstreng kon doneren en kwam er toen ook achter dat het veelal gebruikt wordt voor onderzoeken. Ook kwam ik erachter dat het uitkloppen toch wel heel erg belangrijk is voor je kindje en toen was de keuze snel gemaakt.
Het ziekenhuis waar ik ga bevallen (Sint Antonius Nieuwegein/Alnatal) werkt samen met Sanquin en wij gaan hier dan ook aan meewerken.
Je kunt het ook allebei proberen! Ik wilde ook doneren, maar toen ik las over uit laten kloppen, koos ik daarvoor. Nu mochten we de navelstreng niet te lang uit laten kloppen vanwege mijn negatieve rhesus, Als de maximale tijd was verstreken, zou er alsnog geprobeerd worden om bloed voor donatie te gebruiken. Ik denk dat dit ook wel mogelijk moet zijn zonder negatieve rhesus. Als jij aangeeft hoe lang je tenminste wilt wachten met het doorknippen van de navelstreng, kunnen ze daarna altijd nog kijken of er ook gedoneerd kan worden. Hier is het uiteindelijk niet doorgegaan omdat mijn bevalling vreselijk snel ging en ze geen tijd hebben gehad om ons de formulieren die nog nodig waren te laten ondertekenen (dus regel dat écht vooraf als je wilt doneren).. Vind ik nog steeds heel erg jammer..