O,jee.. 2de bevalling sneller dan de eerste?

Discussion in 'De bevalling' started by Huismus, May 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Lieve Dames,

Mijn bevalling van m'n eerste kindje duurde 3 uurtjes vanaf het breken van de vliezen, ontsluitingsweeën, uitdrijving en nageboorte.
    Het was allemaal heel heftig, ik heb weken het gevoel gehad "wat is er in vredesnaam gebeurd". Toch kijk ik met een goed gevoel terug op mijn bevalling, eigenlijk ging het heel makkelijk en zou ik het zo weer overdoen. De weeën waren best wel te doen, toen de arts de eerste keer kwam kijken had ik 4 cm ontsluiting, een kwartier later had ik volledige ontsluiting en persweeën. De uitdrijving duurde 14 min.

Maar.. als ik denk aan een tweede, die we heel graag willen, kan ik me nu al druk maken over de bevalling, omdat ze zeggen dat het bij een tweede nog sneller gaat.
    Als ik met de geboorte van onze dochter niet al in het ZKH was geweest, was ze waarschijnlijk thuis geboren, zonder hulp, zo snel ging het.
    Ik ben er zo bang voor dat we het ZKH bij een tweede niet halen, dat er überhaupt geen hulp zal zijn, omdat het nog sneller zal gaan.

Herkennen meer vrouwen dit? Hoe heb je je voor de tweede bevalling voorbereid? Wat voor afspraken zijn er gemaakt met VK of Gyn.? Hebben jullie tips die me wat geruster maken?

We gaan volgend jaar pas voor een tweede, maar ik kan het niet uit m'n hoofd zetten. :)

Liefs Huismus

2. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Thuis bevalling is toch niet erg?
    En de vk die weet hoe de eerste bevalling is gegaan, dus die zegt niet bij beginnende weeen zeggen: "ik kom over een paar uur". Ze zal waarschijnlijk meteen komen... Wel zou ik zelf dan niet telang wachten met bellen, maar meteen doen! voor je eigen geruststelling.. Maar zoiezo, nu nog niet druk om maken joh!

3. agnes78

agnes78 Fanatiek lid

Oct 12, 2007
    1,460
    0
    0
    Mijn eerste bevalling was net als bij jou in een uurtje of 3. De vk was ook bijna te laat. Ik had geen tijd meer voor het zkh, ben dus thuis bevallen.
    Daar was ik achteraf ontzettend blij mee.
    Hoe snel de tweede gaat weet ik met een week of 10-12. Ik kan je dus daar geen info over geven. Omdat mijn eerste bevalling zo gemakkelijk was ben ik er totaal niet meer bang voor en maak me er ook niet druk over.
    De vk heeft wel gezegd dat ik tegen die tijd met het geringste pijntje moet bellen, omdat zij ook zeggen dat het nog sneller kan.
    Maak je je dan ongerust over een thuisbevalling?

4. annamam

annamam Lid

Jun 30, 2009
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo,

ik wil toch even reageren, omdat jou verhaal heel herkenbaar is.
    ook ik ben van mijn eerste in 3 uurtjes bevallen, van begin tot eind.
    bij mijn tweede was ik er al bang voor, maar volgens de verloskundige zou het allemaal wel mee vallen. maar nee, ik ben toen in 1 uur bevallen!
    ik moest nog naar het ziekenhuis op indicatie, het is dat we er bijna naast woonden want ik heb het bijna niet gehaald...
    en nu ben ik al weer zwanger van de derde! we wonen nu ergens anders,
    en ik ben van plan om thuis te bevallen. bij de eerste wee komt de arts, maar toch voor de zekerheid bereid ik me er op voor wat ik moet doen als ik alleen ben! en als het toch weer in het ziekenhuis moet, dan wil ik graag vooraf worden opgenomen en niet wachtten tot de bevalling begint.

mijn tip: maak van te voren een plan met de verloskundige, dat geeft voor je zelf ook rust.

groetjes anna

5. lin80

lin80 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,798
    1
    0
    Ook ik herken het gevoel wat je hebt helemaal.
    Ik ben van de eerste bevallen in 2 uur en 3 kwartier en maak me ook wel een beetje zorgen over hoe het met een eventuele 2e zal gaan verlopen. Bij mij heeft de verloskundige bij de nabespreking van de eerste bevalling ook al gezegt dat mocht ik ooit weer moeten bevallen ik dan bij de eerste de beste wee meteen haar moet bellen. Ook krijg ik dan instucties over wat ik moet doen mocht ze niet op tijd zijn. Ga er dus maar vanuit dat het wel goed zal komen toch?
    We zullen het allemaal wel zien hoe het loopt mochten we zwanger zijn van de 2e.

6. liebrando

liebrando Niet meer actief

mijn 1e was 24uur
    mijn 2e was 1,5uur vreselijk!!! geef mij die van 24uur maar!!
    mijn 3e was 3uurtjes dat vond ik wel te doen!

7. debke83

debke83 Fanatiek lid

Jun 24, 2008
    3,588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hier precies hetzelfde gevoel.
    Bij de eerste in 2,5 uur bevallen...niemand had in de gaten dat het zo snel ging want ik had niet veel last van de weeën.
    (ik lag gelukkig al in ziekenhuis omdat mijn vliezen wel al eerder gebroken waren)
    De VK zei ook bij een eventuele tweede...bij het eerste krampje Bellen!!! haha
    Maar toch vind ik het maar eng...en ik ben dan ook nog eens met 36 weken bevallen dus ben dan ook nog eens bang om nog eerder te bevallen...

8. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    Hey, mijn vorige bevalling duurde 4uurtjes. van het breken van mijn vliezen (spontaan) tot ik de kleine op mijn borst had... 1uur heb ik moeten persen maar mijn ventje zat klem, kon een of andere (medische) bocht niet maken... waardoor het dus een uur gerekt is en hij uiteindelijk met een flinke knip en de pomp na 4u geboren is...
    nu ben ik ook wel bang dat het deze x nog sneller zal gaan... in mijn geval is het dubbel eng, 1 omdat mijn vriend in antwerpen werkt en de trein (die maar 1x per uur rijd) naar huis moet nemen (3 kwartier in de trein) en 2 omdat het vanuit huis uit nog is 3 kwartier rijden is naar het ziekenhuis... als alles elkaar vlotjes opvolgt en mijn vriend zijn trein meteen kan halen (zonder eerst nog een kwartier, half uur, 3 kwartier of wie weet hoelang moet wachten op zijn trein) dan ben ik dus pas op 1,5u ten vroegste in het ziekenhuis.... maarrr zoals gekend bij ons valt er altijd wel iets tegen! ik vind het dus allemaal extra spannend! ik laat je zeker weten hoe bij mij de 2de bevalling gegaan is... ik hoop dat het iets langer duurt als 4u nu!

9. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    @september08 & agnes78: Persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van de thuisbevalling, al is het natuurlijk wel heerlijk dat je na het bevallen thuis bent, in je eigen bedje. ;)
    Toch vind ik het veiliger om in het ZKH te bevallen, al hoop ik er nooit meer te hoeven blijven, het was maar 1 nachtje, maar ik heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld, vreselijk!
    Bang voor het bevallen ben ik niet, zo als ik al zei, ik doe het zo weer over en ik kijk er met een goed gevoel op terug.

@annamam: Ik ben zeker van plan om bij een tweede weer een bevallingsplan te maken, heb ik bij de eerste ook gedaan en dat gaf enorm veel rust.

@debke83: Ik was gelukkig ook al in het ZKH, ze waren begonnen met primen en zouden me de volgende dag inleiden, maar uiteindelijk begon het spontaan en braken m'n vliezen.

Fijn dat jullie begrijpen wat ik bedoel, ik ken geen vrouwen die zo snel van de eerste zijn bevallen en die snappen dus ook totaal niet waar ik me zo druk over maak.

Liefs Huismus

10. eline82

eline82 Niet meer actief

Ook hier een snelle eerste bevalling.
    Toen de verloskundige kwam had ik 4 cm ontsluiting. Ze ging dan ook weg met de mededeling dat het die dag niets meer zou worden en dat ze voor de nacht nog wel even kwam kijken. Tien minuten na haar vertrek braken mijn vliezen en had ik gelijk persweeën. De uitdrijving heeft drie minuten geduurd, 1 perswee en toen was onze dochter er al. Al met al tussen vertrek van de verloskundige tot geboorte heeft het 1 uur geduurd. Ik hoop dus ook niet op een nog snellere bevalling.

Wij hebben voor deze keer met de verloskundige de afspraak dat zij controleert op ontsluiting en dat als dat zo is ik gepland word gestript en ze gaat dan ook niet meer weg.
    Mochten de weeën beginnen zonder dat dit alles 'gepland' heeft kunnen gebeuren dan staat overal dat ik snel beval en dat ze gelijk komen als ik aangeef dat het rommelt.

Tevens heeft manlief uitleg gekregen over het zelf begeleiden van de bevalling.

Dus..... Praat erover met de vk en vraag om tips of adviezen die jou een wat zekerder gevoel geven.

11. dorisn

dorisn Fanatiek lid

Jun 2, 2007
    4,319
    37
    48
    ede
    ik maak me hier ook een beetj zorgen om.
    mijn eerste bevaling duurde vanaf het breken van de vliezen 5uurtjes.
    vanmorgen heb ik van de vk info meegekregen over bevallen en een hulpje om een bevallingsplan te maken.
    de volgende keer bij de vk gaan we dat dan bespreken en krijgen we ook extra info over de bevalling (wat mn man moet doen als het heel snel gaat ed).

ben erg benieuwd hoe het deze keer zal gaan.

liefs doris

12. Yukl

Yukl Niet meer actief

Mijn eerste bevalling duurde ook niet zo lang, namelijk ruim 5 uur. Maar wel na een inleiding en ik weet niet in hoeverre dat heeft uitgemaakt.

Om deze reden overweeg ik wel de optie van een thuisbevalling. Ik vraag me af of het wel reëel is om in zo'n korte tijdsbestek naar het ziekenhuis te gaan. En of ik dat uberhaupt wel wil. Al vind ik het doodeng. Bij mijn zoontje daalde zijn hartslag te ver tegen het einde en moest hij met de vacuum worden gehaald. Lastig...

13. teigetje1

teigetje1 Fanatiek lid

Jun 18, 2009
    2,299
    116
    63
    Zuid-oost brabant
    Hier idem. bevalling van krap aan 4 uur en vk was te laat. Maar hier was het gewoon de bedoeling om thuis te bevallen (en deze keer weer). Maak me ook geen zorgen om de volgende bevalling.

Vorige week ben ik op controle geweest bij de vk en we hadden het er even over, over wanneer ik nu moest bellen omdat ik bij de vorige bevalling niks voelde en dus veeeeeeeels te laat had gebeld ;). Tja zegd ze gewoon bellen als je denkt iets te voelen, we komen liever een keer te veel dan te laat. Maar zegt ze, anders doe je de hele bevalling toch zelf (als grapje natuurlijk hè :D).

Verder zijn hier geen afspraken of zo gemaakt, en zien we wel hoe het loopt.

14. Mamadaisy

Mamadaisy Fanatiek lid

Jan 1, 2010
    1,533
    6
    38
    Ik zou zeker met de vk bespreken wat je moet doen als ze er nog niet is en je gaat echt sneller dan de eerste keer.
    En bellen bij de eerste kramp en gelijk zeggen dat je van de eerste zo snel bent bevallen.
    Mijn zusje is ook zonder vk bevallen omdat de vk te laat was...

15. blondjuh

blondjuh Fanatiek lid

May 19, 2010
    1,215
    0
    0
    mensen die vertellen dat een 2de makkelijker is dan een 1ste met bevallen geloof me DIE LIEGEN! heb met de 2de langer erover gedaan en weeen opwekkers gehad dus ik geloof die onzin niet meer hhaha toen ik weeen had zei ik gelijk : wat een gelul 2de makkelijker.

16. Yukl

Yukl Niet meer actief

Jouw ervaring is wel goed om mee te nemen; ik heb me al eerder bedacht dat het volgens mij een hele grote teleurstelling zal zijn als de tweede bevalling opeens veel langer duurt. Lijkt me niet echt fijn om mee te maken als je er vanuit gaat dat het sneller en makkelijker zal gaan.

17. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Het gaat me niet om het makkelijker eerlijk gezegd, maar om hoe snel het zou gaan.. persoonlijk denk ik dat het beter is, als het wat langer duurt, voor de geestelijke verwerking. ;)

18. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    2,167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien dat er vrouwen zijn die liegen over hun bevalling maar ik zie daar geen reden toe. En ik kan je toch echt uit eigen ervaring vertellen dat mijn 2e en 3e bevalling sneller en makkelijker gingen dan mijn 1e bevalling. Er staat nu ook letterlijk in mijn dossier: Let op mevrouw bevalt zeer snel.
    Dus tja..

19. Huismus

Huismus Fanatiek lid

Jan 5, 2009
    1,710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Over het algemeen is het ook zo dat je bij een 2de sneller bevalt, uitzonderingen daargelaten. Lijkt me ook niet dat vrouwen over hun bevalling gaan liegen.

20. debke83

debke83 Fanatiek lid

Jun 24, 2008
    3,588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Ok....das wel makkelijk gezegd...dat is toch jouw ervaring en niet die van iedereen.
    Iedereen ervaart dat toch anders....ik heb geen pijn gehad...andere wel dus dat zou ik liegen?

Share This Page