Keizersnede? Hoe en wat?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mellbee, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,
    Tijdens onze echo's is gebleken dat mijn placenta een beetje in de weg ligt en dat ik waarschijnlijk (we horen deze week hopelijk meer) een keizersnede krijg. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die daar meer ervaring mee hebben? Hoe gaat het allemaal in z'n werk met een keizersnede??

2. miran336

miran336 Fanatiek lid

Mellbee; ik heb 2 keer een keizersnede gehad en krijg binnenkort mijn 3e :D Wat wil je graag weten?

3. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat kan wel, wat niet? Als de baby eruit is, wat gebeurd er dan? Halen ze hem dan direct weg, of moet ik direct weg? Hoe gaat het met de borstvoeding? Dat soort dingen... ;) alvast bedankt!

4. miran336

miran336 Fanatiek lid

Ik heb een gesprek gehad op de kraamafdeling, soort intake gesprek. Daarin werd me precies verteld wat ik dit keer kan verwachten en kon ik mijn vragen stellen. Ik kan je echt aanraden zo'n gesprek aan te vragen.

De vorige keer heb ik een geplande keizersnede gehad. Moest me om 9 uur melden en kreeg ik een fotoboek te zien met hoe een keizersnede in zijn werk gaat en toelichting van een verpleegkundige. Ik kreeg m'n infuus (met vocht) en een operatieschort aan. Vlak voordat ik naar de ok kon kreeg ik een katheter. Op de ok werd de ruggenprik gezet (niets van gevoeld) waarna ik moest gaan liggen en alles werd voorbereid. Groen doek optrekken, buik ontsmetten etc.

Mij werd verteld dat de eerste snede gezet was, ik was opgelucht dat ik niets voelde. Het enige wat je gedurende de keizersnede voelt is dat ze "bezig" zijn, wat geduw en getrek, maar geen pijn. Mijn man zat bij mijn hoofd en de anestesist zat daar ook en vroeg me regelmatig hoe het gaat.

Toen onze zoon geboren werd kreeg ik hem even over het groene doek te zien en ging hij naar de kinderarts, deze heeft hem onderzocht op de ok en toen kwam mijn man met onze zoon in folie gewikkeld bij me. Daar kon ik even kort kennismaken en ging mijn man met zoon en verpleegkundige terug naar de kraamafdeling. Ik zag ze toen pas terug nadat ik van de vercouver kwam.

Dit keer gaat het waarschijnlijk iets anders. Ik heb gehoord van de verpleegkundige van de kraamafdeling dat baby's tegenwoordig bij de moeder op de ok blijven tijdens het hechten. Alleen op de uitslaapkamer is het even de vraag of dat kan, omdat daar meer mensen liggen die een operatie ondergaan hebben. Dan zal onze baby met mijn man naar de kraamafdeling gaan en daar lekker op mijn man's blote borst liggen totdat ik terug ben.

Ik heb de vorige keren direct kunnen aanleggen toen ik terug van van de uitslaapkamer. Was toen helaas niet binnen het uur, hopelijk kan dat dit keer wel. De borstvoeding is trouwens beide vorige keren geen probleem geweest, liep goed en ik heb beide keren 5 maanden gevoed. De eerste dagen heb je misschien nog wat hulp nodig omdat je door je buikwond niet een lekkere houding kunt vinden om te voeden.

Ik heb vrij weinig napijn gehad, kon vrij snel zonder morfine en het met paracetemol af. Hopelijk is dat dit keer weer zo. De dag na de ok mag je weer proberen op te staan, mbv een verpleegkundige. En daarna op geleide van pijn weer dingen gaan doen. Eerst een wandeling naar toilet, douchen etc.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel :D

5. ZaZou

ZaZou Fanatiek lid

18 nov 2010
    2.456
    0
    36
    Hoi,
    Ik heb ook een keizersnede gehad, niet gepland, ook geen spoed gelukkig.
    Toen onze zoon geboren werd, werd hij ook eerst boven het doek gehouden waarna hij werd onderzocht. Mijn man was daarbij en mocht daar nog symbolisch de.navelstteng doorknippen ;)

In folie werd hij toen bij me.gebracht en is.vervolgens niet.meer.bij me weg gegaan! Tijdens het hechten en tot aan de kraamkamer heb ik mijn zoon bij me gehad. Ik hoefde niet naar de uitslaapkamer want het was savonds en we deden het allebei.prima. Heerlijk dus! Op de.kraamkamer werd onze zoon gelijk bloot op me.gelegd waarna.hij zelf al naar de borst hapte. Klein natuurtalentje ;)
    De bv kwam wel wat later op gang maar doordat ik toch even in het ziekenhuis.moest blijven kon ik daar mooi.kolven. Daarna kwam de bv goed op gang en heb ik ruim een jaar gevoed!

6. 23Eline

23Eline Actief lid

21 nov 2010
    163
    0
    0
    Ik had een spoedkeizersnede. Ik kreeg een ruggenprik (wat ik niet voelde, het doet echt geen pijn). Dan voel je niets meer. Wel wat geduw en getrek aan je lijf. Kindje werd boven het doek geshowt en ging met de arts mee. Daarna had ik hem even naast mijn gezicht. Ik moest naar de IC (was 's nachts en dan is er geen verkouverkamer). Hij lag daar naast me in zijn eigen bedje. Ik kon niet bewegen dus zag hem ook niet (hij was helemaal ingepakt). Pas na 1,5 uur kreeg ik de kleine man bij mij. Ik vond dit echt veels te lang en vreselijk! Hij is 3.39uur geboren en ik heb de opa's en oma's pas rond 15.00uur laten komen. Ik moest slapen en wou alleen met hem wezen. Ik had die tijd nodig. Daar heb ik totaal geen spijt van! ;)

7. 23Eline

23Eline Actief lid

21 nov 2010
    163
    0
    0
    Ho te snel op enter gedrukt. De borstvoeding kwam meteen goed opgang. Ik heb 1x de kolf erop gezet zodat het goed opweg ging. Maar daar geen problemen mee gehad. De wond deed wel ff een week goed zeer. Daarna kan je al meer doen. Je moet 6 weken rustig aan doen en niet zwaar tillen!

8. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,
    Bedankt, dit is precies wat ik bedoelde! Hier kan ik wat mee! Mocht het een keizersnede worden, wil ik daar graag zo rustig mogelijk naar toe werken. Het is toch een operatie en ik moest best even aan het idee wennen dat het erin zou kunnen zitten. Inmiddels is het wel bezonken en begin ik me dus af te vragen hoe alles in z'n werk gaat. Dankzij jullie duidelijke verhalen, is me al veel duidelijk geworden!
    Groetjes

9. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een hele fijne tip die ik van te voren kreeg en zelf dus gebruik van gemaakt heb.
    Vraag of je NA de ruggenprik (dus op de OK) de blaaskatheter mag krijgen. Dan voel je daar dus helemaal niks van. Ideaal! Ruggenprik voel je ook niks van. (ga op het ok bed zitten met je benen van he bed bungelend (elke kant 1 been). En dan zover mogelijk naar voren buigen (rug zo bol mogelijk maken) dan kunnen ze de ruggenprik makkelijk en zeer zeker pijnloos zetten. Ik voelde daar dus niks van!

Keizersnede verliep bij mij dus helemaal prima. Ik doe t liever over dan dat ik naar de tandarts ga ha ha

10. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik had bij Aiden ook een keizersnede gehad, omdat hij in een stuit lag. Aangezien dat toch een buikoperatie is, vond ik het doodeng. Ik wist ook niet wat ik moest verwachten.

Ik vond het zetten van de ruggenprik erg meevallen. Maar dat het gevoel in je benen verdwijnt, vond ik nogal een nare gewaarwording. Ik wou de hele tijd mijn benen bewegen, maar dat wou dus niet. Heel gek gevoel.

Ook de blaaskatheter werd na de ruggenprik gezet.

Toen Aiden was geboren, mocht mijn vriend eerst over het doek kijken. Hij mocht niks tegen mij zeggen over het geslacht. Wij wisten namelijk niet wat het zou worden. Ik weet nog dat mijn vriend moest huilen nadat hij gekeken had. Daarna werd Aiden boven het doek gehouden. Niet te missen (sodeju, wat een ballen, hahaha), een jongetje!

Daarna werd hij onderzocht. Ik lag vlakbij, dus kon het goed zien. En toen werd hij even bij mij gehouden en vervolgens helaas weggehaald. Mijn vriend ging mee. Ik moest nog gehecht worden en zo.
    Ik lag overigens van de zenuwen/ontlading erg te shaken, tenminste, mijn armen kon ik niet stil houden. De infuusnaald danste in mijn arm met als gevolg een flinke blauwe plek.

Daarna werd ik naar de uitslaapkamer gebracht. Ik heb daar vanwege het shaken nog onder een warmhouddeken gelegen. Na een kleine 20 minuten zou ik naar beneden mogen. Maar niemand kwam me ophalen, want het was lunchpauze.....Ze hebben nog een paar keer naar beneden gebeld, omdat ik graag naar mijn zoontje wou. Mijn vriend zat beneden te wachten en had ook al geïnformeerd waar ik bleef. Uiteindelijk, na een uur, werd ik dan opgehaald en kon mijn zoontje aangelegd worden voor de BV.

Na 3 dagen mochten we naar huis toe.

11. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij duurde het helaas wel meer dan drie uur voordat ik terug naar de afdeling mocht. Ik mocht pas weg als ik mijn tenen weer kon bewegen.

Ik heb een paar keer gezegd dat ik dat weer kon, en toen moest ik het bewijzen, .... ha ha mooi niet dat ze bewogen ha ha.
    Dus daar stonken ze niet in ha ha

12. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gisteren te horen gekregen dat het inderdaad een keizersnede gaat worden... Zelfs al een datum gepland! Spannend!

13. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou spannend. Je kan nu echt gaan aftellen. Raar idee he, dat je nu weet wanneer je kindje geboren gaat worden.
    Even een ander vraagje, je krijgt dus een keizersnede ivm je placenta.
    Heb je een laagliggende placenta of en voorliggende. En ligt deze helemaal over de uitgang of gedeeltelijk?
    Hoeveel weken ben je nu?
    Sorry voor de vele vragen, maar heb zelf nu namelijk ook een laagliggende placenta en ben benieuwd vanaf wanneer ze daar uisluitsel over gaan geven of het weer een keizersnede gaat worden.

14. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb inderdaad een laagliggende placenta. Dat zagen ze bij de twintig weken echo al en bij de dertig weken bleek dat ie tegen de uitgang aan lag. Zodoende moest ik met 35 a 36 weken nog een keer terugkomen (ben morgen 36 weken en ben maandag voor die echo geweest). Dit keer moesten we naar het ziekenhuis. De placenta bleek nog steeds op dezelfde plek te liggen. Ze schatten het op 0 tot 0,5 cm van de uitgang. Ik kreeg niet direct uitsluitsel over of het een keizersnede zou worden. Gisteren gelukkig duidelijkheid gekregen. Ik ben heel opgelucht, aangezien de kans op bloedingen groter is met een dermate laag liggende placenta.
    Hoe sta jij ervoor dan??

15. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    #15 girl13, 30 aug 2012
    Laatst bewerkt: 30 aug 2012
    Bij mij zagen de ook op de 20 weken echo dat de placenta laag lag. Bij mij lig ie grotendeels op de achterwand en dus een gedeelte voor de uitgang. Ik heb eigenlijk ook niet echt een idee tot wanneer deze eht vast ligt of nog kan optrekken. En of t uimaakt of de rest op de achterwand ligt. Heb ergens gelezen namelijk dat de voorkant van de bm eerder optrekt dan de achterwand naarwate de periode verstrijkt.
    Verder ligt het kindje vanaf 8 weken al in stuit (meestal de voetligging). En verder heb ik een grote myoom (vleesboom) in de baarmoeder. Deze lag bij de eerste zwangerschap pal voor de uitgang (daarom keizersnede), maar ligt deze zwangerschap aan de zijkant, dus kan gelukkig weinig kwaad.

Heb jij verder bloedingen gehad dan? Ik vorige week vrijdag de eerste met 28 weken. Hopelijk blijft het daarbij.

De onduidelijkheid vond ik de vorige keer ook het meest irritant. Je wilt toch graag weten waar je aan toe bent he.
    Gaan ze je keizersnede doen ik week 38 of 39? Want dat verschilt per ziekenhuis nog wel eens.
    Mijn eerste hadden ze ingepland met 39+4 (vond ik erg laat). Dat heb ik ook niet gered, want meneer kondigde zich met precies 39 weken al aan en is toen met spoedkeizersnede gehaald.

16. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Jeetje. Gelukkig hoefde ik daar niet op te wachten. Want dan had ik zo de halve dag nog boven gezeten...Zolang duurde het voordat ik weer enigszins gevoel kreeg in mijn benen/tenen. Zodra die computer die je hart en zuurstof bewaakt op de uitslaapkamer goede resultaten geeft, mag je naar beneden.

17. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Misschien was dat het wel. Bovendien moet je normaal gesproken nuchter zijn voor een keizersnede. In mijn geval was dat niet zo, had vlak ervoor thuis heerlijk een pizza naar binnen gewerkt. Dus kreeg ook wat anders toe gediend voor de operatie. En mijn bloeddruk was te hoog, dus misschien dat ze me daarom even wat langer vast hielden. geen idee

18. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Girl: wat een hoop gedoe bij jou, pffff... Hoever ben je nu? Maandag in het ziekenhuis vertelden ze mij namelijk dat er na de 32ste week niet zo gek veel meer verandert aan de ligging van de placenta.. De periode waarin ons ziekenhuis keizersneden plant ligt tussen 38+4 en 39+2. Ik vind 39+4 idd wel heel laat! Ben blij dat wij vrij vroeg in deze periode terecht kunnen. Onze kleine is vrij groot, dus kan dat waarschijnlijk ook goed aan.. Vind het idd wel n gek idee dat we nu al precies weten wanneer onze kleine komt.. Wel gemakkelijk.. ;)

19. Mellbee

Mellbee Actief lid

28 aug 2012
    359
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh sorry, vergeet antwoord te geven op je vraag: ik heb gelukkig geen bloedingen gehad! Dat schijnt veel voor te komen, dus wat dat betreft heb ik veel geluk gehad!

20. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tjaaa.... je hebt het niet altijd voor het uitkiezen he hoe je zwangerschap verloopt. Gelukkig sta ik goed onder controle dus ben in goede handen. Ik ben nu bijna 29 weken. Zie banner!
    Gelukkig heb jij geen bloedingen gehad. Wees blij, want je schrikt je echt helemaal lam als zoiets gebeurt.
    Ik hoop dat ik snel rond de 32 weken ben en dan ook duidelijkheid krijg. Voor jou de laatste 2 weekjes nu dus! Spannend en leuk!!!
    En die keizersnede.... niet tegenop zien hoor! (lees mijn tips nog maar eens door!)

Deel Deze Pagina