Keizersnede met 38+2 weken zwangerschap

Discussie in 'De bevalling' gestart door Wonderbeeb2, 17 dec 2024.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

31 aug 2021
    236
    82
    28
    Vrouw
    Hoi,

Wie heeft er een geplande keizersnede gehad rond 38+2 (of eerder). Dus zonder weeën vooraf.

Zoontje was gepland met 39+5 en deed het helemaal goed gelijk.

Nu is deze eerder gepland en liever doen ze pas vanaf 39 weken ivm de longetjes (bij ks iets grotere kans op wet lung syndroom).

Ons meisje loopt wel al vanaf 20 weken flink voor qua groei alles op de bovenste groeicurve lijn :p

Ben benieuwd hoe jullie kindjes het deden rond dezelfde termijn ;)

2. Mayflower

Mayflower Bekend lid

21 okt 2018
    592
    304
    63
    Vrouw
    ik heb een geplande keizersnede gehad met mijn dochter met precies 38 weken. ivm suiker. gewicht 3236 gram.
    ze hadden mij inderdaad vertel toen iets over longetjes. kinderartsen etc stonden allemaal netjes klaar. kleine meid liet een flink stel longen horen. ze is erna nog een paar keer gecontroleerd door de kinderarts voordat we naar huis gingen. ze was een mooie maat voor het termijn en al lekker pittig haha. ze liet duidelijk merken dat ze een eigen wil had.
    mijn zoon die met 41 weken is geboren had meer moeite om op gang te komen dan mijn dochter.

Wonderbeeb2 vindt dit leuk.
  3. Jenneke88

Jenneke88 Fanatiek lid

9 jul 2016
    1.772
    817
    113
    Mijn dochter is met precies 38 weken met geplande keizersnede geboren. Ze deed het niet meer zo lekker in de buik, dus dat was de reden dat ze eerder gepland hadden. Hebben toen ook benoemd dat sommige kindjes dan wat moeilijker op gang komen, maar daar heeft mijn dochter geen last van gehad. Er stond tijdens de keizersnede wel zo'n speciaal bedje, met warmte, en zuurstof enzo klaar, maar dat bleek achteraf niet nodig. Klein, maar fijn geboren. En gezond.

4. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    413
    415
    63
    Vrouw
    Beide dochters zijn met 38w en 38.2 geboren via keizersnede. De oudste was semi spoed ivm zwangerschapsvergiftiging en moeilijke stuitligging, bij haar kreeg ik wel weeen vlak voor de ks en zij deed het gelijk goed! Klein maar behoorlijk pittig gelijk. De jongste was gepland met 38w ivm stijgende bloeddruk. Zij had iets meer moeite, viel best wat af en vertoonde de eerste 2 weken wat prematuur gedrag zoals kreunen maar geen schokkende dingen verder.

5. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

31 aug 2021
    236
    82
    28
    Vrouw

Wat fijn! Mochten jullie wel gelijk naar huis?

6. Loveischocola

Loveischocola VIP lid

11 jan 2019
    12.252
    12.628
    113
    Vrouw
    Mijn zoontjes met 37,2 en met 37 weken geboren geplande keizersnede. Deden beide gelijk goed.

7. Minimensje83

Minimensje83 Fanatiek lid

19 jan 2014
    1.757
    1.067
    113
    Vrouw
    Je kan ervaringen vragen maar kan beter de wetenschappelijke studies opzoeken (die weet jouw gyn ook). De kans is licht verhoogd. Ik heb het toen opgezocht en ik geloof ipv 2% met week 39 die in de problemen komt qua longen is het tegen de 4% vanaf week 38. Kan ook procent meer of minder geweest zijn. De kans is dus sowieso klein. Hier met 38+1 geboren. Hij was er nog niet helemaal klaar voor. Had een hele dikke laag huidsmeer. Moest even geactiveerd worden. Gyn heeft hem lekker op zijn billetjes gemept en gewreven daarna bij kinderarts nog paar keer gestimuleerd en toen ging het goed. Geen zuurstof nodig gehad. Was wel wat blauw in eerste 3 min. Ze houden dat echt heel goed in de gaten is mijn ervaring.

Wonderbeeb2 en Vissenkom vinden dit leuk.
  8. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Hier is onze jongste met 36.1 geboren via een keizersnede (gebeurde spontaan anders was het met 37 weken gebeurt) maar die liep altijd al voor op de groei. Hij was 2980 dus een flink gewicht voor het termijn (termijn is zeker aangezien het ivf was).
    Ik mocht ivm de keizersnede nog niet naar huis maar hij had wel gewoon naar huis gemogen. Borstvoeding liep zelfs beter dan z’n zus die geboren is met 38.4.

had zelfs een betere apgar dan z’n zus. Dus termijn zegt echt niet alles.

9. Maryelle

Maryelle Actief lid

10 feb 2015
    413
    415
    63
    Vrouw
    Sorry voor de late reactie! Bij de oudste moesten we 2 nachten blijven ( dat was toen standaard protocol) en bij de jongste de volgende dag naar huis.

10. Wonderbeeb2

Wonderbeeb2 Actief lid

31 aug 2021
    236
    82
    28
    Vrouw
    Even een update :)
    Inmiddels is de kleine meid vandaag alweer 5 weken en is alles achter de rug.

Gehaald met 38+2 en haar gewicht was 3335 gram/49 cm. Flink verschil met wat verwacht werd. (Want ze liep vanaf 20 weken 3 weken voor en was p88 gemiddeld) . Zo zie je maar dat ze er erg naast kunnen zitten.

Al met al een prima gemiddeld gewicht voor de termijn.

Ze deed het direct super goed en had een apgar van 10/10/10! Zag ook inderdaad wel enige tijd erg blauw. Maar alles ging goed en ze dronk direct goed. We mochten na 24 uur ook lekker naar huis!

Met mijzelf ging ook alles goed. En na 6 uurtjes wilde ik de katheter er uit en ben ik gaan lopen! Ook het herstel is voorspoedig gegaan.

Eenmaal thuis ging ook alles goed. Ik merkte wel de eerste weken dat het een enorm rustig kindje is. Ze sliep veel en huilde eigenlijk niet. Inmiddels laat ons meisje zich steeds vaker horen en is ze alweer 4 kilo!

Jenneke88, Zuul en Minimensje83 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina