Keizersnede of een stuitbevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by Angelina92, Sep 16, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Angelina92

Jan 22, 2016
    28
    1
    1
    Tilburg
    Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment 36 weken zwanger en mijn kindje ligt in stuit.
    Ik heb afgelopen woensdag een draaipoging laten uitvoeren. Dit viel zo erg tegen en doe ik nooit meer! Wat deed dat pijn zeg. Ze lag ook al helemaal vast in mijn bekken en wilde dus niet draaien. Dus ik sta nu voor het volgende dilemma een stuitbevalling of een keizersnede??
    Mijn zwangerschap is ook totaal niet vlekkeloos verlopen. Het is echt elke week ziekenhuis in en uit. Ik moest ook al stoppen met werken vanaf 24 weken. Op dit moment weegt mijn kindje ook al bijna 3 kilo? Bevallen in stuit mag volgens mij ook maar tot 4 kilo?
    Ik ben benieuwd naar verhalen van mensen die voor het zelfde dilemma hebben gestaan? Ik lees graag jullie ervaringen! Ik moet maandag mijn beslissing doorgeven aan de gyn!

2. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

Jul 31, 2014
    4,944
    681
    113
    Aan beiden zitten risico's...ik zou zelf voor de minste risico's kiezen,en dus voor een sectio.

3. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    na alle verhalen die ik heb gehoord over stuitbevallingen zou ik zeker voor een keizersnede kiezen...

4. Lien26

Lien26 Actief lid

Jul 5, 2011
    355
    0
    0
    In ons ziekenhuis was er geen keus. Stuit is keizersnede.
    Moet zeggen dat ik ook niet anders had gewild.
    De 2e ligt weer in stuit nu en wil niet vaginaal hiermee bevallen. Ook de versie doe ik niet weer. Accepteren dat moeder natuur het anders heeft bedoeld, helaas!

5. IJsthee

IJsthee Bekend lid

Feb 23, 2014
    711
    0
    0
    Bij een eerste kindje zou ik hoe dan ook voor een keizersnede gaan, tenzij je een relatief klein kindje verwacht. Gewoon omdat een eerste bevalling vaak toch al wat moeizamer verloopt, en dat in combinatie met een stuitligging lijkt me niet echt prettig.
    Maar laat je ook goed adviseren, wie weet schatten ze de kans op slagen hoog in, en kun je het in elk geval proberen. Als je je daar goed bij voelt.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou bij een gyn met ruim ervaring met stuit bevallingen, een bevalling willen doen. Maar helaas hebben ze de afgelopen Jaren steeds meer aangestuurd op stuit=keizersnee dat er minder artsen met ruime ervaring zijn. Een stuit bevalling hoeft namelijk helemaal geen punt te zijn, ik ken zelfs een aantal mensen die onverwachts een stuit bevalling bleken te hebben ("daar komt het hoofdje al! Oh wacht ik zie billen!") en die zijn prima verlopen. Nadeel is dat kindjes met stuit ligging eerder last van de heupjes hebben maarja dat heb je na een keizersnee ook, dat komt door de houding die ze hadden.

Hier een dwars ligger dus hopelijk wel een geplande keizersnee. Maar t is nog vroeg.

7. 27mama

27mama Bekend lid

May 8, 2013
    669
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb 4,5 jaar geleden een stuitbevalling gedaan. ik zou het zo weer doen. Ik heb wel een vrij vlotte bevalling gehad. binnen 5 uur en 20 min. was ze er. Ze woog 2700 gram.

Er zitten wel wat meer risico's aan een stuitbevalling maar ik wilde haar graag zelf op de wereld zetten. En als je kiest voor een stuitbevalling moet je er rekening mee houden dat het alsnog een keizersnede kan worden.

Mijn dochtertje had wel mooie puntbilletjes van het persen haha.

8. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    De veiligheid van onze zoon stond voorop, wij wilden het risico op letsel zo klein mogelijk houden. De keuze voor een sectio was dan ook snel gemaakt.

Als je voor een stuitbevalling gaat, moet je daar 200% achter staan. Als dat niet het geval is, hou je waarschijnlijk -onbewust- het bevalproces tegen en is de kans groot dat het alsnog een spoedsectio wordt.

9. MMMmeisje

MMMmeisje Fanatiek lid

Aug 22, 2013
    1,296
    2
    38
    Ik lees even mee!
    Hier een mini dame die in stuit ligt.

10. Bureau

Bureau Bekend lid

Jul 3, 2014
    901
    41
    28
    Keizersnede. Ik zou het risico niet aandurven en ik zou al helemaal niet een bevalling willen (met de pijn van de weeën) die uitmondt in een spoedkeizersnede.

11. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik zou bij een goed gevoel bij de gynaecoloog en bij mij mezelf, gekozen hebben voor een stuitbevalling.

Share This Page