Stel, ik wil volgend jaar poliklinisch bevallen zonder medicatie. Ik ben verzekerd bij het VGZ, basis, aanvullend jongeren pakket, maar daar zal ik in dit geval niets aan hebben. Mijn eigen risico wordt 360,00. Ik kan er op internet wel een brochure over vinden, maar die is van 2010. De goeie ouwe tijd, toen eigen risico nog 165,00 was . Wie weet dit toevallig?
Van mijn verzekering heb ik te horen gekregen dat een bevalling zonder medische indicatie 312,87 euro kost en dat de rest vergoed wordt vanuit basisverzekering. Nu is het echter zo dat ons zieken huis in het dorp geen bevallingen meer doet en ik dus gratis naar stad mag (afspraken verloskundigen met ziekenhuizen in regio). Maar anders was ik hier van uit gegaan.
Bovenstaand kreeg ik van mijn verzekering ook te horen. En je eigen risico word niet aangebroken hiervoor. Alleen die eigen bijdrage van ongeveer 300 euro. Ik ben zelf aanvullend verzekerd en mij kost het niets.
Mijn verzekering gaf aan dat het voor 2013 inderdaad rond de 310 euro zou zijn. Voor 2014 weet ik het niet. Houd er wel rekening mee dat je ook nog 4 euro eigen bijdrage per uur kraamzorg betaald (met 49 uur voor borstvoeding ook weer bijna 200 euro). Een aanvullend pakket nemen voor 2014 kan dus ineens heel handig zijn. Je krijgt dan soms ook nog zwangerschapscursussen vergoed (ken bijv. mensen die de helft van hun zwangerschapsfitness vergoed krijgen, ook weer 75 euro) en ook de combinatietest wordt soms vergoed als je die wil laten doen (iets van 125 euro dacht ik). Ook kun je als je borstvoeding geeft soms inzet van een lactatiedeskundige vergoed krijgen. Kijk dus even goed naar de vergoedingen voor 2014 tov de kosten en denk goed na over wat je wil (bevallen in het ziekenhuis of thuis, aantal uur kraamzorg, borstvoeding, compinatietest). Aanvullend verzekeren kan heel veel geld schelen!
Ik zou als ik jou was het aanvullend pakket gezin nemen, dan zit je echt goed! Dan wordt namelijk de eigen bijdrage ook vergoed + 15 uur luxe kraamzorg + kraampakket
Pff ik zit ook in de uitzoek molen.. en vind dr geen **** aan hihi..maar goed, zit op de centen D) dus aan het eind van de rit zal ik wel blij zijn met mezelf .. Maar meende dat als je poliklinisch bevalt zonder indicatie dit wel van eigen risico af gaat.. dus hoe meer eigen risico je hebt deste meer je zelf betaald..
Hey, als je je verzekeringsmaatschappij belt kunnen ze het als het goed is het je allemaal vertellen. En zoals hier boven ook beschreven staat ben je soms ook goedkoper uit als je je voor een jaar extra verzekerd. Bij mij kost me dit bijvoorbeeld 20 euro per maand meer dan normaal maar daarin tegen spaar ik bijna 300 euro uit voor bevallen in het ziekenhuis zonder indicatie en kraamzorg. Succes met uitzoeken en beslissen
Kijk eens bij fBTO, ik denk dat ik naar hen ga overstappen, zij hebben een goedkope aanvullende verzekering "gezinsplanning", gewoon even de premie afzetten tegen mogelijke kosten.
Bedankt voor deze goede tip! Ik heb zojuist m'n polis aangepast naar gezinspakket.. En betaal idd 23,00 per maand meer, maar krijg de volledige poliklinische bevalling vergoed plus de Kraamhulp! Die kosten haal ik er dus dik uit! Alleen extra dingen als bloedonderzoek, ambulancevervoer etc valt onder eigen risico maar daar gaan we vooralsnog niet van uit! In ieder geval zeker weten niet eerst thuis 10 uur rugweeen opvangen, om vervolgens te horen dat je net 2 cm hebt, en dan naar het ziekenhuis te moeten, in totaal 23 uur bezig te zijn en m'n kindje vervolgens met de vacuüm gehaald moet worden. Wee --> ziekehuis.. En dan is een zeker gevoel voor nu!
Het gezinspakket is niet nodig om je bevalling in het ziekenhuis vergoed te krijgen. Ik ben er van de week ook mee bezig geweest bij VGZ Wanneer je als aanvullend pakket VGZ Aanvullend Beter neemt krijg je een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie ook volledig vergoed. Daarnaast krijg je 125 euro van de eigen bijdrage voor kraamhulp vergoed. Wanneer je uit gaat van 49 uur kraamzorg, zou je iets meer dan 75 euro van de kraamzorg zelf moeten betalen. Je zal dan nog wel iets van tandarts erbij 'moeten' nemen als je dat gebruikt. VGZ Aanvullend Beter: Vanaf 15,95 per maand (afhankelijk van je leeftijd) En dan bijv. VGZ Tand Goed (80% tot 250 per jaar): Vanaf 9,95 per maand (afhankelijk van je leeftijd) Dus samen vanaf 25,90 per maand. VGZ Gezin Pakket: 47,90 per maand. Ik weet niet of je nog om andere redenen voor het gezin pakket hebt gekozen, maar zo niet dan is het volgens mij echt zonde van je geld
Het is + 300 euro ongeveer, maar als je aanvullend verzekerd bent bijv. bij achmea vanaf 2 sterren is ook de eigen bijdrage vergoed. Ik wil zelf ook in het ziekenhuis bevallen, zonder medische noodzaak. Heb nog pas geleden met de zorgverzekering gebeld, ik heb al 3 sterren aanvullend, prima geregeld alvast
Je hebt helemaal gelijk! En dat geeft zon telefoniste uiteraard niet aan Ik heb hem aangepast.. Ik ga geen borstvoeding geven dus beperkt aantal uur Kraamhulp die zal dan grotendeels vergoed worden.. En niets van bevalling of Kraamhulp gaat van verplicht eigen risico af? Bedankt voor deze nog betere tip!
Het eigen risico betaal je sowieso alleen voor zorg uit de basisverzekering. Verder staat dit nog op de website: Waarvoor geldt het verplichte eigen risico niet? Verloskundige zorg en kraamzorg. Maar let op: voor kosten die hiermee samenhangen geldt het eigen risico wel. Bijvoorbeeld voor geneesmiddelen, bloedonderzoek en vervoer. VGZ - Alles over het verplicht eigen risico En graag gedaan hoor