Keizersnede of Natuurlijk ?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Celinaaa, 8 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Celinaaa

    Celinaaa Bekend lid

    8 sep 2007
    609
    0
    0
    Fryslân
    hoii..
    ik ben nu 35 weken en 3 dagen zwanger.. mn Buik is al best hééél dik ( ik had het ook niet anders verwacht) maar ik ben nogal tenger en met mn zwangerschap ook niet zo heel veel aangekomen afgezien van de baby.. dus mij bekken is heel smal en de baby wel breed dus ik weet niet of het wel 'past' zegmaar. Ik overweeg nu een keizersnede, maar mn moeder heeft het meer op een natuurlijke bevalling.. Wat zouden jullie aanraden?
    xx Celinaa & mn dikke buikje :D
     
  2. Meliske

    Meliske VIP lid

    29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    wat zegt je VK/gyn ervan?

    ik zou eerst via de natuurlijke weg proberen, keizersnede kan altijd nog.

    Tenzij je VK/gyn iets anders aanraad.
     
  3. Judy77

    Judy77 Fanatiek lid

    31 aug 2006
    1.699
    0
    0
    Heeft je VK gezegd dat je bekken smal zijn of is dat een eigen conclusie? Want je kan er nog wel eens versteld van staan wat er tussen die bekken door kan komen tijdens een bevalling!

    Ik zou het, net als Meliske zegt, even overleggen!

    In ieder geval succes met je bevalling!
     
  4. Mrijn

    Mrijn Fanatiek lid

    11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Je kan aan de buitenkant niet zien of je bekken smal of breed is, volgens mij. Ik ken helaas het omgekeerde verhaal van iemand ie heel breed en fors oogt, maar te smal was voor de bevalling van haar kindje... Daarbij zegt de grootte vsn je buik niet zo veel over de grootte van het kindje.
    Het is sowieso niet aan jou op te beslissen of je een ks wil of 'neemt'. Als de VK dar aanleiding toe ziet, stuurt ze je door naar een gyn en als hij het nodig vindt, krijg je pas een ks. Ze zijn daar niet zo scheurig mee omdat et gewoon een grote buikoperatie is...
     
  5. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Net als wat MRijn zegt, daar heb je zelf niet zoveel over te zeggen. Als je vk of gynaecoloog het erover heeft gehad, ik zou zelf gaan voor een natuurlijke bevalling. Een keizersnede is toch een operatie en je hersteltijd is veel langer. Mocht je in het ziekenhuis bevallen, dan grijpen ze nog wel in als blijkt dat het toch niet past hoor. (en thuis, dan moet je alsnog naar het ziekenhuis)
     
  6. Yentl

    Yentl Fanatiek lid

    30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Meid ik zou me er ook niet te druk om maken.Vraag het aan je vk en als zij denkt dat je bekken te smal is zal ze je door sturen naar een Gyn.Je krijgt niet zomaar een ks!Mijn kindje lag eerst dwars en daarna in stuit,ik heb hemel en aarde moeten bewegen om een ks te krijgen dus denk niet dat ze je zomaar een ks gaan geven als jij denkt dat je bekken te smal is.Daar moet echt aanleiding voor zijn.Ze hebben het echt gauw genoeg in de gaten of het wel of niet kan hoor.
    geniet nog ff lekker van de laadste loodjes.

    Liefs,Claudia
     
  7. Kari

    Kari Fanatiek lid

    21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hoi,

    Mijn bekken is ook te smal. (En heb toch behoorlijke heupen....) Dit heeft de gyn geconstateerd bij een inwendig bekkenonderzoek. Helaas heb ik het nog steeds niet voor het zeggen of ik wel een keizersnede krijg. Hij gaat kijken of de kleine uberhaupt indaalt. Als dit niet het geval is krijg ik een keizersnee. Is dit wel het geval, dan nog gaan ze de kleine niet te groot laten worden en word ik waarschijnlijk 2 weken eerder dan de uitgerekende datum ingeleid. Ik heb dan ook een medische indicatie, ik mag sowieso niet thuisbevallen. Keizersnede doen ze dus niet zomaar... Ik weet zelf eigenlijk ook niet wat ik liever zou willen. Ik zie mega tegen de bevalling op, omdat ik dit nu weet maar prent mezelf ook maar in dat ik daarna weer sneller op de been ben dan met een keizersnee.

    Kari
     
  8. patje

    patje Fanatiek lid

    17 jan 2006
    3.923
    0
    0
    overijssel
    Ook ik had het voorgevoel dat mijn bekken te nauw waren, want dit zit bij ons in de famillie. Al mijn tantes, mijn moeder en zus hebben bij de eerste helse bevallingen of een ks gehad, dus ik had al wel het vermoeden dat dat bij mij ook ging gebeuren. Ik heb er niet om wakker gelegen, want het moet er toch uit en je bent er klaar voor als het zover is.
    Ik ben door mijn HA nog wel naar het ZH doorverwezen om te kijken of ik niet te smal was in mijn bekken omdat Femke ook niet in wilde dalen.
    In het ZH vonden ze het niet nodig en ik werd weer naar huis gestuurd. ( ik had wel een echo gehad en daar konden ze al op zien het het een redelijk zware beeb zou worden met erg lange benen :) )

    Mijn bevalling heeft uiteindelijk 34 uur geduurd met flinke bekken/rugweeen. Femke was een sterrekijker, 57 cm lang, 4410gr en ik was veel te nauw.
    Resultaat.....een heel mooi aandenken tot aan mijn kringspier. ;)
    Of ik het zo weer zou doen.....absoluut!
    Ik ben wel blij dat ik geen ks gehad heb en dat ik toch het meeste werk zelf heb verricht.
    Ook was ik erg blij dat we naar het ziekenhuis zijn gegaan, want thuis had ik haar er nooit uit gekregen.

    Meid, succes en ga ervoor!
     
  9. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik had dan wel geen te smal bekken maar ons kindje lag in een stuit met de benen naar beneden toe.

    Ik heb dus een ks gekregen en die zou uitgevoerd worden op 3 aug. uiteindelijk diende Isa zich op 22 juli zelf aan.
    Ik heb in 3 uur tijd 10cm ontsluiting gekregen en flink wat weeen weg gezucht in het ziekenhuis.
    Ze hadden daar nooit verwacht dat het zo snel zou gaan dus was het ok personeel en de anesthesist nog niet aanwezig, dus ook een half uur pers weeen weggepuft.
    Een ks krijgen betekent dus niet altijd dat je "geen normale bevalling" mee maakt.
    Bij mij staken letterlijk Isa's beentjes al naar buiten voordat de ruggenprik gezet werd. Geloof me ik had het dus niet echt breed meer maar oooh ik had er geld voor over gehad dat ze normaal had gelegen en ik het af had kunnen maken.
    Want van een ks ben je nog niet zomaar hersteld.
    Eerst 5 dagen ziekenhuis en daarna nog weken last van de hechtingen (nu nog).
    Als het enigzins via de normale weg kan en het geen gevaar oplevert voor je kindje, doen....!
     
  10. Tigger

    Tigger Fanatiek lid

    1 jun 2006
    2.803
    0
    0
    Alsof KS het zo makkelijker maakt.. :(
     
  11. mamalieske

    mamalieske Fanatiek lid

    14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Zeker niet!
    En je krijgt ook niet zomaar een ks, reden 1 is omdat het een behoorlijke operatie is en reden 2 het is erg kostbaar, de operatiekamer het personeel en je verblijf in het ziekenhuis.... dat doen ze echt niet zomaar omdat jij iets in je hoofd hebt gehaald dan moet er echt een medische noodzaak zijn.
     
  12. Celinaaa

    Celinaaa Bekend lid

    8 sep 2007
    609
    0
    0
    Fryslân
    hoii

    ik weet ook wel dat je niet zomaar een keizersnede krijgt.. Maar mn Gyn zij dat het misschien wel nodig was maar dan moesten ze eerst zien hoe groot de baby was..
    xx Celina
     
  13. Kiki

    Kiki Fanatiek lid

    8 jul 2005
    4.364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Bij elke bevalling is een keizersnede "misschien" wel nodig...

    Gemiddeld wordt 10 % van de babies met een ks geboren, hetzij gepland, hetzij ongepland. Keuze heb je vaak niet.

    Groet van Kiki
     
  14. Minimuisje

    Minimuisje VIP lid

    8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik zou het dan wel even goed overleggen met je gyn/vk over de mogelijkheden... Als het kindje echt "te groot" blijkt te zijn zou ik persoonlijk kiezen voor een ks. Niet omdat het "makkelijker" lijkt maar voor je eigen gevoel, ik zou veel te bang zijn voor complicaties bij een normale bevalling... (maar dat ben ik, ben al snel bang ergens voor... :oops:)
     
  15. Nana

    Nana Lid

    15 aug 2006
    44
    0
    0
    hulpverlener
    Tilburg
    Hoi allemaal,

    Ben zelf drie weken geleden bevallen met een keizersnee,omdat ons kindje in een stuit lag en mijn bekken te smal was.De gyn. kan door een inwendig onderzoek vast stellen of je bekken wel of niet te smal is.Je postuur , groot, klein ,dik,dun blijkt daar niets mee te maken te hebben.

    Zou dus overleggen met je verloskundige voor een doorverwijzing !

    Succes !

    Liefs nana
     

Deel Deze Pagina