Dat hoor je me niet zeggen. Zwanger worden binnen een jaar geeft veel meer risico. Alleen zal de gyn ook wel een advies geven of je een ruggenprik kan krijgen.. Iedereen zal zelf het besluit moeten nemen of je dat ook wil. off- topic. Ik kreeg de ruptuur ook pas net nadat ik was losgekoppeld van alle apparatuur. Wel zat de spuit van de prik er nog aan. De ruggenprik was net 5 minuten uitgezet. Als je een ruggenprik krijgt, zal je zeker aan alle toeters en bellen hangen. Een bevalling na een keizersnee geeft altijd meer risico. Daarom moet je dan ook in het ziekenhuis bevallen.
In veel ziekenhuizen word alleen de moeder het eerste half uur aan de bewaking gelegd. Daarna zal er alleen wat gedaan worden als er een aanleiding voor is. Bewaking voor het kindje is wel standaard. even verder offtopic: Heb je wel je baarmoeder kunnen behouden ? Neem aan van wel aangezien ik het niet in je verhaal terug zag. Wel een geluk dat de gyn op tijd voor de sectio heeft gekozen zeg. Ik ben trouwens erg benieuwd naar de ontwikkelingen in de wereld van de verloskunde. We moeten de complicaties toch kunnen terugbrengen want als je nederland vergelijkt met andere landen... Een tijdje geleden was er een hoop heisa over op het nieuws maar nu hoor je niets meer.
Ik weet niet of je nu weer een grote kans hebt op een keizersnede, maar ik zou denken van niet. Misschien je verloskundige / gynaecoloog eens vragen! Gefeliciteerd met je zwangerschap trouwens!! Oja en of het gepland was of niet en of het advies nu anders was of niet, daar gaat het hier toch nu niet om?
Iedereen bedankt voor de felicitaties! @wachtende Je hebt wel gelijk wat betreft het advies over de ruggenprik. Ik zou het inderdaad niet fijn vinden als ik pas op het laatste moment te horen ga krijgen dat ik het niet krijg. Dan breek ik het ziekenhuis af denk ik. @juffie heftig verhaal hoor. Heb je er nog last van? @Misa Was idd niet op zoek naar een mening maar naar ervaringen van dames die ongeveer hetzelfde hebben meegemaakt. Dus ik hoop dat er nog meer dames zijn die hier hun verhaal daarover vertellen.
De regels in nederland schijnen veranderd te zijn per 1 jan 2012 en je hebt nu het recht zelf aan te geven of jij een keizersnede wil bij je volgende bevalling na een keizersnede bevalling te hebben gehad. Wellicht is dat iets waar je over na wil denken.
@ daydreams. Ja heb er nog wel last van. Ik heb nu een ontsteking in de baarmoeder.... Of het hier van komt, weet ik niet. Maar het zeurt behoorlijk. :x Maar de baarmoeder heb ik nog wel, gelukkig. Veel succes met je zwangerschap! Geniet er van. En bespreek alles met de gyn wat je wilt weten. Maak dan je eigen keuzes. Iedere bevalling is weer anders.
@Juffie29 ik ga idd alles bespreken en ik dan hoor ik wel hoe ze het willen hebben. Hoop dat ik zelf nog inspraak heb. Als je trouwens nog een keer zwanger zou willen worden mag/kan dat dan met die ruptuur? @eef80 Is dit iets wat je gehoord hebt of misschien ergens gelezen?
Deze info heb ik van een vriendin die eind 2011 een keizersnede kreeg omdat ze dat zelf aan had gegeven te willen na haar vorige keizersnede. De arts vertelde haar de keuze te geven gezien de regels toch zouden veranderen per 2012. Dan zou de vrouw vrij zijn in haar keuze na een vorige bevalling te hebben gehad met keizersnede. De vriendin waar het over gaat werkt overigens als doktersassistente en is vaak op de hoogte van dit soort dingen. Mocht de wens er zijn zou ik er zeker naar informeren bij de gyn!
Hoi Daydreams, Even mijn ervaring in het Academisch Medisch Centrum Amsterdam. Ik ben daar begin 2010 bevallen met een keizersnede omdat onze knul een hartafwijking had. Een paar dagen erna kwam de gynaecoloog daar even een praatje met me houden over voorbehoedsmiddelen enzo hihi. Zij gaf het advies niet binnen 1,5 jaar te bevallen. Dus zo'n 10 maanden wachten met zwanger worden van de 2e. Ik heb toen ook nadrukkelijk gevraagd: "Wat als ik ongepland zwanger raak binnen die tijd?" Dat waren we zeker niet van plan, maar just in case... "Sja, dan ga je van risicogroep 1 naar risocogroep 2", zei ze en ze keek er niet bij alsof dan de wereld zou vergaan, als je begrijpt wat ik bedoel... Ook zei ze dat je lichaam 3 maanden nodig heeft om te herstellen van een keizersnede, elke maand langer die daar bij komt is goed, maar niet noodzakelijk. PS. Weet je dat je in Brazilië moet vragen om een natuurlijke bevalling, zo normaal vinden ze een keizersnede daar. PS2. Weet je dat het advies in Portugal is om 4 jaar te wachten na een keizersnede. Kortom: geniet van je zwangerschap!
@Loving Van die risicogroepen heb ik eigenlijk nog nooit gehoord. Ik vind ook dat er veel verschil zit in het advies. Sommige ziekenhuizen adviseren om 1,5 jaar niet zwanger te worden en andere een half jaar. @eef80 ik ga inderdaad eerst lekker genieten van mijn zwangerschap. Maar heb dit al wel in mijn achterhoofd. Ik weet nog niet als ik een vrije keuze krijg wat ik zou doen. Ligt aan de situatie en de grootte van de baby. Ik neig naar een keizersnede omdat ik dat toch positief ervaren heb.
Gefeliciteerd met je zwangerschap Daydreams. Adviezen verschillen van gynaecoloog tot gynaecoloog en van ziekenhuis tot ziekenhuis. Ik vroeg na mijn keizersnede aan de gyn 'Ik mag pas over een jaar weer zwanger worden zeker?' Ze zei, nee hoor mag al na een half jaar. En in datzelfde gesprek gaf ze aan dat ze in principe een 'proefbaring' hanteren. Oftewel, gewoon proberen via de natuurlijke weg. Ik ben zelf pas zwanger geraakt na 1 jaar. Dus ervaring met het bevallen binnen die termijn heb ik niet. Maar ik heb uiteindelijk wel zelf gekozen voor een geplande keizersnede. Niet omdat ik de eerste keizersnede zo prettig vond, want dat was het absoluut niet in mijn geval. Het was een zorgvuldig overwogen keuze, die tegen het medisch wenselijke uitgangspunt van de gynaecologen inging. Maar mijn wens is wél gehonoreerd. Uiteindelijk bleek tijdens de keizersnede dat het nog niet eens zo'n heel gekke keuze was, want zoals beebje erbij lag had het grote kans geweest dat het weer geen successtory zou worden. Overigens was deze keizersnede voor mij het bewijs dat een keizersnede ook een mooie ervaring kan zijn. Ik heb er achteraf geen moment spijt van gehad. Op basis van deze ervaring zou ik misschien in de toekomst nog wel een keer willen. Inleiden met hormonen zijn ze heel voorzichtig mee, ivm het lastig kunnen remmen. Hier zouden ze alleen 'natuurlijk' inleiden, of te wel vliezen breken en eventueel een infuus erop (omdat die nog uit kan of lager gezet als het te snel gaat). Ik wil nog wel nadrukkelijk zeggen dat ik keizersnedes absoluut NIET promoot. Ik zal nooit de ervaring van gelijk een plakkerig vies, warm beebje op mijn buik kennen en dat is iets wat ik echt heel erg jammer vind, maar me bij heb neergelegd.
Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Er wordt inderdaad aangeraden zeker 6 maar liever nog 12 maanden niet zwanger te raken na een keizersnee. Nou, dat waren wij ook zeker van plan maar na 4 maanden was ik ongepand weer zwanger. Dus trek je niks aan van mensen die daar raar over doen: zoiets kan gewoon gebeuren, ondanks voorzorgsmaatregelen. Bij ons ook iets mis gegaan met het condoom en de volgende dag had ik mijn eisprong. Maar het kindje was welkom hoor! Mijn dochter is precies 13 maande na de kezersnee van onze zoon vaginaal ter wereld gekomen. MAAR: bij mijn zoon hadden we een geplande keizersnede vanwege stuitligging. EN: mijn dochter was klein (maar 2300 gram, toch voldragen, we wisten dat ze klein was) en ze hebben mij en het litteken tijdens de bevalling goed in de gaten gehouden. DAarbij heb ik tijdens de zwangerschap ook helemaal geen last van het litteken gehad. Ik heb een epidurale gehad. DAarna vielen de weeen stil en na drie uur keeg ik wee-opwekkers via het infuus, dat snel werkte. Ik kreeg heftige weeen die ik nauwelijks voelde. De bevalling van mijn dochter heeft 18 uur geduurd en met mijn baarmoeder is alles in orde... Het verschilt van persoon tot persoon. Een vaginale bevalling na een keizersnede kan dus wel, maar een vaginale bevalling na een eerdere spoedkeizersnede is wat anders dan na een geplande keizersnede vanwege stuitligging. Als jouw tweede kindje weer groot wordt geschat, enz., dan zou ik opteren voor wederom een keizersnee. Als je een goede gynaecoloog heb zal hij alles uitleggen. Een fijne zwangerschap!!
Ja, de arts- assistent had het wel over een volgende zwangerschap... Als die er ooit komt ( moet er nu nog niet aan denken), dan wordt het bevallen d.m.v. een geplande keizersnee in week 37/ 38. Maar ik heb over een aantal weken een nacontrole bij de gyn. Ik heb nog wel wat vragen
Gefeliciteerd met je zwangerschap! Er is al veel verteld, kom ik ook nog even langs Bij mijn zoontje heb ik na 28 uur weeën uiteindelijk een keizersnede gekregen vanwege niet vorderende ontsluiting. In december ben ik bevallen van mijn dochtertje. Deze keer vaginaal. Ik ben overigens wel ingeleid met 37 weken vanwege hoge bloeddruk en mijn voorgeschiedenis (HELLP). Ben ingeleid met een balloncatheter, waarna de vliezen gebroken konden worden, en gestart werd met infuus. Al met al ging het supersnel, en heb ik echt een geweldige bevalling gehad. Nooit gedacht dat dit na een keizersnede kon! Ik kreeg tijdens de weeën overigens wel een soort sonde in de baarmoeder om de druk op te meten, zodat er niet teveel spanning op het litteken zou komen. Ik heb geen pijnstilling gehad, maar dit was ook niet nodig. Ik mocht overigens wel een epiduraal of wat ik ook maar wilde, ondanks de keizersnede in de voorgeschiedenis. De kans op een baarmoederruptuur is heel heel klein. De kans op allerlei andere ellende vanwege een (geplande) keizersnede is vele malen groter. Ik ben uiteindelijk heel blij dat ik een gewone bevalling heb mogen meemaken. Nooit gedacht dat ik dit kon, haha! Hoop dat het voor jou ook gaat lukken, want het is echt mooi om mee te maken (en herstel vele malen sneller is mijn ervaring).
Bij mij was het herstel na de vaginale bevalling helaas nog wat zwaarder dan na de keizersnee omdat ik flinke scheuren had en 2,5 liter bloed ben verloren. Ik merkte ook dat mijn lijf het heel zwaar had doordat die zwangerschappen zo snel achter elkaar kwamen. Mijn accu was behoorlijk leeg na de tweede bevalling en het heeft wel 8 maanden geduurd voodat ik kon zeggen: 'ik ben weer de oude'. Maar ach, dat vergeet je snel!
Zo zie je toch aan al die verhalen dat iedere bevalling uniek is en dat je niet standaard kan zeggen wat er gaat gebeuren. @Sparkie fijn dat je daarna een goede vaginale bevalling hebt gehad. Was je voor de bevalling niet bang voor een herhaling van je eerste bevalling of ging je er toch nuchter aan beginnen? @Sula Je zou zeggen bij zón klein babytje dat de bevalling makkelijker zou gaan. Maar zo zie je maar weer dat dat niet opgaat. Jammer dat het herstel daarna zo lang duurde. Als je nu opnieuw zou moeten doen zou je dan weer vaginaal bevallen of opnieuw voor een keizersnede gaan?