Keizersnede of vaginaal bevallen.

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door 2009lisanne, 23 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    O wat bijzonder dat verschil!

    Ik had een spoedsectio midden in de nacht en mijn bloeddruk daalde enorm.
    Ze is toen bij mijn beste vriendin/bevalpartner huid op huid gelegd. Al stond de verpleging daar niet achter.
    Mijn spoedsectio was ook gentle, ik heb haar geboren zien worden.
    Verder ben ik veel kwijt oa eerste huiltje. :(

    Maar bedoel meer dat als bij TS een keizersnede wordt gepland, maar de baby zich eerder meldt da het dan ook avond/nacht kan zijn en wat anders verloopt.

     
    2009lisanne vindt dit leuk.
  2. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    #22 MevrouwH, 24 jun 2020
    Laatst bewerkt: 24 jun 2020
    Met alles respect ik weet niet wat voor keizersnede jij het gehad maar dit verhaal gaat zeker niet voor iedereen op. Ik denk voor de meeste vrouwen niet. Ik vind het nogal een jubelverhaal terwijl een ks heel erg tegen kan vallen.

    De ruggenprik ed vond ik meevallen en de keizersnede zelf ook. Werd wel even niet goed tijdens de operatie maar verder viel het mee.

    Ik kreeg oxytocine in mijn infuus erna om baarmoeder te laten krimpen. Ik heb verschrikkelijke naweeën gehad waardoor ik niet heb kunnen slapen. Ik voelde me alsof ik compleet was afgetuigd. Kon mezelf niet eens ophijsen. De volgende dag al niet veel beter maar wel even op rand van het bed gezeten en mocht zondagochtend douchen. Ging bijna onderuit onder de douche en voelde me een bejaarde. Ook die nacht heb ik niet geslapen van de ellende. Voelde me echt verrot.

    Daarna heb ik een kraamweek from hell gehad. Ik was zo verschrikkelijk moe dat als ik mijn ogen dichtdeed ik het gevoel had in een achtbaan te zitten. Ik was zo depressief als een deur, moest de hele dag janken en had het idee dat het mijn kind niet was. Verloskundige Nog extra geweest omdat ik zo een wrak was. Ik zag eruit alsof ik 3 liter bloed was verloren. Huisarts schrok zich dood dat ze me zag. Na een week dacht ik wel even de Kruidvat in te kunnen om de hoek. Helaas ging ik weer bijna tegen de grond. Heb mezelf 6 weken verschrikkelijk gevoeld. Borstvoeding had ik maar blijkbaar niet genoeg voedingsstoffen want ik had ene kind wat weinig aankwam en de hele dag huilde. en ik mocht 6 weken niets tillen. Ja mijn eigen baby maar verder niks. Het litteken ziet er wel mooi uit maar is zeker wel zichtbaar.

    Alles is goedegekomen en helaas staat er me weer een keizersnede te wachten over 7 weken. Gelukkig dat ik nu weet wat te verwachten maar serieus, ik vond het geen piece of cake.

    Overigens in ons ziekenhuis altijd baby gelijk bij je. Of je moet niet in staat zijn dat te doen, dan natuurlijk niet.
     
    Liana84, YaelStone, Ysabella en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Sammetje83

    Sammetje83 Bekend lid

    27 okt 2016
    944
    614
    93
    Vrouw
    Nee hier klopt niks van... . Om te beginnen is een keizersnede zeker geen appeltje eitje. Fijn dat jij het zo ervaren hebt maar is niet erg realistisch. Artsen geven ook aan dat het een grote buikoperatie is en dat je het niet moet onderschatten. Doordat je zenuwen worden doorgesneden is de huid in de onderbuik bijna altijd gevoelloos. Je kan weer gevoel terugkrijgen maar het kan ook gebeuren dat het nooit meer terugkomt. Ze leggen ook je blaas aan de kant waardoor je net als bij een natuurlijke bevalling kans hebt op incontinentie. Verder moet je 48 uur in het ziekenhuis blijven en als je na die 48 uur naar huis gaat denk je echt: hoe dan? Vanwege de pijn. Je kunt praktisch niks. Je mag niet tillen behalve je eigen baby en niet sporten tot 6 weken na de keizersnede. En je litteken zie je echt wel.. Die verdwijnt niet. Sommige delen zullen meer zichtbaar zijn dan andere maar het zit zo laag dat je het niet ziet in bikini.
    Ik heb een spoedkeizersnede gehad en een geplande. De geplande was wel echt veel fijner.
     
    Liana84, lidu1, Rosy90 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. 2009lisanne

    2009lisanne Fanatiek lid

    19 feb 2010
    1.412
    1.441
    113
    Vrouw
    twente
    Dank jullie wel, om jullie verhalen te delen.
    Hier kan ik zeker wat mee
     
    MevrouwH vindt dit leuk.
  5. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Tja de een heeft n slechte ervaring, de andere n goede. We hoeven ts niet onnodig bang te maken of t te bagatelliseren. Het is en blijft n buikoperatie, maar hoeft geen complicaties te hebben, zeker als deze gepland is en je een normaal bloedverlies hebt. Maar dit geldt net zo goed voor een vaginale bevalling. De een loopt zo weer rond, de ander is 2 weken totall loss (ik).

    Belangrijkste is dat je een eigen afweging maakt van de voors en tegens, beiden hebben risico's. Ook de bevalling kan nog in een spoedsectio eindigen.
     
    Claudia88, mum2be2 en MevrouwH vinden dit leuk.
  6. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.868
    7.812
    113
    Amsterdam
    @Lieverding eens met de andere die dit zeggen. Het is een grote buik operatie punt uit, fijn dat het voor jouw zo makkelijk is verlopen maar voor de meeste mensen echt niet. Ik heb er 2 gehad plus meerdere buik operaties en dat is echt vergelijkbaar.
    Maar ts ik zou het gewoon met de gyn allemaal goed doorspreken.
    Nadeel van is is dat je gewoon niks mag tillen zwaarder dan je baby. Tot 6 weken eigenlijk geen zwaar huishoudelijk werk mag doen en geen auto mag rijden. Dat niet tillen kan weer lastig zijn met de andere kinderen bijv. Mits je gewoon rustig naar je lichaam luistert en geen gekke doet is het prima te doen hoor!
     
    MevrouwH vindt dit leuk.
  7. MevrouwH

    MevrouwH Fanatiek lid

    5 mrt 2016
    1.060
    993
    113
    Ik snap het dilemma wel trouwens. Een keizersnede kan heftig zijn maar weer een ruptuur en misschien dit keer wel complicaties daarvan ook. Misschien wel voor op de lange termijn. Een keizersnede is niet lekker maar ik heb daar nu geen last meer van.

    laat je goed informeren. Wat zegt je gyn? Merk je dat hij/zij meer richting een bepaalde bevalling wil?
     
  8. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Ja dat klopt idd, die 6 weken moet je wwl hanteren en rekening mee houden (als je goed wil herstellen), advies om meteen te tillen heb ik nooit gehoord en ook nooit gelezen.

    Bij mij was mn man 3 weken thuis voor huishouden en zoon nasr school en terug. Boodschappen liet ik bezorgen, eten had ik voor 2 weken in de vriezer (voordeel van geplande ks, je kunt veel voorbereiden :D). Na die 3 weken kon ik al best wat was doen (in kleine porties tillen), de vaatwasser en koken. Wandelen moest ik opbouwen, elke dag wat verder. Ik had voor die 2e 3 weken een familielid die mijn zoontje bracht en haalde, stofzuigde etc.
     
  9. Fran89

    Fran89 Actief lid

    8 okt 2017
    142
    122
    43
    Vrouw
    Begin dit jaar voor dezelfde keuze gestaan en voor een keizersnede gekozen. De keuze had ik ook door totaal ruptuur bij de eerste. Natuurlijk bevallen had gekund, maar toch voor een keizersnede gegaan en geen moment spijt van gehad. Uiteindelijk werd de geplande keizersnede een spoed keizersnede vanwege het eerder aandienen van ons kindje.
     
  10. 1986CHANTAL

    1986CHANTAL Fanatiek lid

    12 mei 2014
    1.758
    758
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Ik lees even mee en wbt helse pijn na de keizersnede kan ik mij helemaal in jou vinden.

    Weet ook eerlijk gezegd niet wat voor een droomherstel de andere dame heeft gehad maar ik teken ervoor.

    natuurlijk verschilt het herstel enorm per vrouw maar ik kon 4 dagen niet op mijn zijn draaien/liggen van de pijn en omhoogkomen in bed ging alleen met hulp of een papagaai. Wat een hel vond ik het herstel en heb nog extreem lang last gehad van mijn buik.

    Laat je goed informeren lieve schat en mocht het een keizersnede worden vraag dan asjeblieft om genoeg pijnstilling de dagen erna en rust veel uit!

    liefs
     
  11. 2009lisanne

    2009lisanne Fanatiek lid

    19 feb 2010
    1.412
    1.441
    113
    Vrouw
    twente
    Ik mag gelukkig normaal bevallen. Alles zag er erg netjes en goed uit. Geen beschadigingen of stukjes die missen rondom de spieren.

    Wel het advies aan de verloskundige om bij voorbaat al een knip te zetten(heb ik bij de eerste ook gehad)
    En bij twijfel moeten ze gynaecoloog er bij halen tijdens de bevalling om mee te laten kijken.
     
    Siepie85, Sammetje83 en Kaaat vinden dit leuk.
  12. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Ik heb een spoed ks gehad (met 27wk) maar ook ik mocht de eerste zes weken geen zwaar huishoudelijk werk doen. Alleen maar kleine afstanden lopen en inderdaad rustig aan doen (dat laatste was een opgave met een kindje in het ziekenhuis)

    Nu krijg ik weer een keizersnede, een geplande gentle sectio en geldt wederom, rustig aan doen, zes weken geen zware huishoudelijke taken etc.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  13. chantalvl

    chantalvl Fanatiek lid

    23 mrt 2017
    2.698
    1.692
    113
    Vrouw
    Ik heb bij de eerste een keizersnede gehad en hoop bij de volgende natuurlijk te mogen bevallen. Gewoon om het eens ervaren te hebben.
    In jouw situatie denk ik dat ik wel voor KS zou gaan.

    Ik heb KS onder narcose gehad bij 33+4 en helaas pas 4u na geboorte mijn kind mogen zien omdat ik toen pas redelijk helder was, dit was de enige ervaring die ik niet prettig vond.

    het herstel ging wel super bij mij. Ik stond 4 weken later lekker in de sportschool. (Uiteraard met beleid) Ook heb ik nadien nooit klachten gehad van de keizersnede.
    Uiteraard weet ik ook wel van de minder positieve KS verhalen, maar ik heb er een goede ervaring mee, en zou het zo weer doen als er enige twijfel ontstaat over of de bevalling wel goed gaat.
     
  14. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.469
    3.457
    113
    Wat fijn dat je natuurlijk mag bevallen.
    Ik heb bij de 4e ook voor de keuze gestaan (Ik mocht sowieso kiezen, omdat mijn 1e met ks is geboren). Ik riep meteen dat ik een ks wilde, want zo'n endo echo zag ik totaal niet zitten. Bij mijn 3e heb ik een subtotaal opgelopen, maar die was ook niet klein (4666 gram).
    Na veel praten met de vk, toch beslist om een endo echo te laten maken en voor een natuurlijke bevalling te gaan.
    En mijn vk had het ook over een preventieve knip, maar dat zag ik ook niet zitten (Heb bij mijn 2e heel veel last van de knip gehad).
    Ik ben ingeleid met 39+2, wel iets gescheurd, maar alleen oppervlakkig. Deze dame was ook flink, maar minder dan de 3e (3980 gram).

    Mijn ks was ook geen appeltje eitje trouwens. En omdat er tussen 1 en 2 maar 16 maanden zit en mijn 1e nog niet kon lopen, koos ik ervoor om het natuurlijk te proberen, omdat ik mijn andere kind anders niet zou mogen tillen.
    Gelukkig is dat gelukt en is het maar gebleven bij 1x een ks.
     

Deel Deze Pagina