Keizersnede of vaginale bevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by frummelk, Aug 24, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Graag zou ik van jullie je mening willen weten.
    Ik ben erg vroeg, maar het houd me nu al erg bezig...

Ik ben vorig jaar bevallen van een zoontje, 4 pond. Niet een gigantische jongen dus, maar hij is wel gehaald dmv een keizersnede omdat ik niet verder kwam dan 5 á 6 cm ontsluiting (met ingeleide goede krachtige weeën)

Mijn gynaecoloog vermoedt dat mijn bekken te smal is. Ik hoorde dit ook van mijn huisarts. Dat als je niet eens de 10 cm ontsluiting haalt dat je bekken dan waarschijnlijk te krap is.

Nu ben ik inmiddels weer in verwachting en ik mag kiezen voor een ks. Maar het liefst wil ik natuurlijk bevallen. Máár ik wil ook graag weten waar ik aan toe ben. Oftewel; zou het mogelijk zijn om het bekken op te meten? En is het zeker dat het nóóit zal passen?

Zijn er vrouwen die een ingeleide bevalling hebben gehad en die niet verder kwamen dan een x-aantal cm ontsluiting en daarna wel vaginaal zijn bevallen?
    Wat zouden jullie doen? Gaan voor de keizersnede of tóch vaginaal proberen?
    En hebben jullie verder nog tips om met de gyn te bespreken? Eventuele voorwaarden voor een vaginale bevalling, etc, etc, etc?

2. senta

senta Niet meer actief

Ik lees mee. Hier gehoord dat ik alleen vaginaal mag bevallen als mijn lichaam alleen het laatste zetje nodig heeft. Inleiden dien ze niet bij mij Door complicaties vorige keer. Dus ik bereid me maar voor op ks. Kan het alleen maar meevallen. Al moet ik wel erg wennen aan het idee.

3. Mrs Hair

Mrs Hair Fanatiek lid

Jun 9, 2010
    3,330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    De zus van een goede vriendin van me. Zij kwam bij de eerste niet verder dan 4/5 cm, dus uiteindelijk keizersnede. Van de tweede normaal bevallen.

4. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Verder niemand?

5. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    1,486
    223
    63
    Ik kreeg bij de eerste ook niet meer dan 4 cm.. dochter was dan ook 3745 gram! Nu ben ik alweer 36.3 wk zwanger en de ks staat al gepland! Dit omdat de baby weer groot is en werd met 35 wk al op 3500 gr geschat (morgen weer groeiecho)
    De gyn vertelde mij, je mag het best zelf proberen maar ik geef het 90% kans dat het weer uitloopt op een ks en zodoende hebben we voor een geplande ks gekozen.. ik heb nu wel veer meer rust en ik mag meekijken als de kleine geboren wordt en word langer bij me gelegd dus het zal een heel anderr ks worden als toen waar ik bijna een pnd aan heb overgehouden.. morgen worden er nog wat dingen besproken en over 2, 5 wk staat ie gepland! Heb er zo'n zin in hihi
    Ik vind het aan een kant trouwens wel jammer dat ik nooit op de normale manier zal bevallen, maar heb me er bij neergelegd en om te weten wanneer en hoe geeft zoveel rust nu en tsjah dat ik mag kijken hoe ie geboren wordt enzo is tog ook ideaal!

6. Joyciejj

Joyciejj Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    1,486
    223
    63
    Oohh jij bent pas 12 weken.. ik zou gewoon afwachten en kijken wat de gyn straks zegt en adviseert! Ik wist ook helemaal niks en zat ook steeds te bedenken, wat als ik mag kiezen... maar hij bleek met de 20 weken al een stuk voor te lopen en vanaf toen ben ik er al vanuit gegaan dat het een ks zou worden omdat ie er toch niet door past!

7. Flutterby

Flutterby VIP lid

Jul 23, 2008
    10,153
    63
    48
    Mijn vriendin kwam bij de oudste ook niet verder dan een cm of 5/6, kindje was ook vrij fors (bijna 9 pond). Bij de 2e hebben ze haar met 38 weken ingeleid en is ze natuurlijk bevallen van een 7 ponder. Weet eigenlijk niet of het formaat van de baby te maken had met de niet vorderende ontsluiting de eerste keer.

8. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Volgens mij heeft een kennis haar bekken laten opmeten...dit zou dus moeten kunnen....

9. Me2

Me2 VIP lid

May 30, 2006
    6,888
    0
    36
    Vriendin van mij heeft haar bekken laten opmeten. Aan de hand van die meting 2x keizersnee gepland.

10. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    oeps, de mijne was bijna 4 kilo.... zie dat ik 4 pond heb opgeschreven.... ;)

Ik zal eens horen wat de gyn zegt. Of ik inderdaad mijn bekken op kan laten meten.

11. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,088
    221
    63
    Female
    Ik ben bij de eerste tot ongeveer 7 cm gekomen en dat ging erg moeizaam. Daardoor een spoedkeizersnede gehad. Bleek dat de kleine er niet goed voor lag en een sterrenkijkertje was. Deze keer ga ik het gewoon weer zelf proberen, omdat er de vorige keer duidelijke redenen waren waarom het niet lukte. Als de kleine er dit keer wel goed voor ligt, is er volgens de gyn geen reden waarom het niet zou lukken. Dus ik ga er maar voor:)

12. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Bij mij lag de baby er goed voor. Hij was nooit ingedaald en deed dit tijdens de bevalling dus ook niet. Hij had wel een punthoofd. Daar is hij door de weeen mijn bekken in gedrukt. Vandaar dus het vermoeden van een te smal bekken.

Ik zou het zo jammer vinden om nooit natuurlijk te kunnen bevallen. Ik zou het zo graag willen ervaren. Maar ik wil natuurlijk geen horror bevalling. Dus wat is wijsheid? Bij voorbaad een ks aanvragen of het tóch proberen...
    Als ik de ks plan dan kan het misschien een natuurlijke ks worden waarbij je de baby bij je mag houden....

Ik vind het een erg lastige keuze en zal het zeker nog met de gyn bespreken. Maar ben benieuwd naar datgene wat jullie zouden kiezen/doen en waarom?

13. Baukje1985

Baukje1985 Fanatiek lid

Jul 26, 2010
    2,732
    44
    48
    Nog ff een late reactie van mij. Ik ben ook blijven hangen op 5-6 cm. Mannetje lag verder ook goed. Is ook keizersnee geworden en ook hij had een ei op zn hoofd. Kon ook niet verder in mn bekken dalen omdat mijn bekken echt veel te smal blijken te zijn. Dit heeft de gyn tijdens de keizersnee al bekeken en gevoeld (?). Dus als er een tweede mag komen, word deze sowieso gehaald met een geplande keizersnee. Wilde toch nog ff reageren vanwege de gelijkenissen in ons verhaal. Inmiddels heb ik me er bij neergelegd dat een natuurlijke bevalling er nooit in zal zitten...

14. wish23

wish23 Lid

May 17, 2011
    60
    0
    0
    dierenverzorgster
    drenthe
    Ik lees even mee, heb ook een keizersnede gehad bij de eerste, spoed omdat haar hartslag wegviel, andere reden maar heb dezelfde vraag, deze keer vaginaal, of toch voor een keizersnede kiezen?m

15. MICH18

MICH18 Fanatiek lid

Apr 12, 2010
    2,667
    658
    113
    Female
    Hoi meid,

Ik ben ingeleid geworden bij de eerste tot 10 cm en kwam hij ook niet eruit met vacuuum. daarna spoedkeizersnede gehad. VRESELIJK. een heel lang herstel etc. etc.

Nu mocht ik dus ook kiezen en heb ik na veel twijfelen gekozen voor een KS. Deze heb ik 11-09-2013 gehad en nou wereld van verschil! Het herstel is VELE malen sneller en alles was rustig en totaal niet gestresst. Ik ben dus heel blij dat ik uiteindelijk 'safe' heb gespeeld en voor deze optie heb gekozen!!!

16. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Mich heb je dan ook de 'natuurlijke' ks gehad?

17. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Oh ik zie nu dat je echt pás bevallen bent ;)
    Gefeliciteerd!

Share This Page