Keizersnede op verzoek

Discussie in 'De bevalling' gestart door Wielrenster32, 2 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Ik snap dat je daar bang voor bent en snap ook echt je andere redenen om dit te willen. Maar rationeel gezien is de kans dat dat bij jou ook zo gebeurt niet zo groot. Een keizersnede lijkt misschien de veiligste keus maar is dat echt niet altijd tov een vaginale bevalling. Bovendien is het erg vroeg om daar nu al iets over te zeggen, kijk eerst eens hoe je zwangerschap verloopt.

    Natuurlijk heb jij zeggenschap over je eigen lijf en over je ongeboren kind, maar een gynaecoloog die jou opereert is ook verantwoordelijk voor jullie beiden en zal geen risico's willen nemen die hij/zij niet verantwoord acht.

    Zulke heftige migraine lijkt me heel naar. Maar ook daarvan weet je niet precies hoe het in je zwangerschap zal verlopen. In jouw geval lijkt het me verstandig dat de gynaecoloog overlegt met een neuroloog over welke medicatie je eventueel wel mag hebben.

    In je reacties kom je erg strijdbaar en vastberaden over. Ik denk echt dat het verstandig is als je probeert een wat opener houding aan te nemen. Bedenk dat hulpverleners als de vk en gyn echt het beste met je voor hebben en jou niet zomaar iets zullen weigeren om je dwars te zitten. Ga met ze in gesprek zonder van tevoren zo'n hard standpunt in te nemen.
     
    liefsvanha, Marbloempje, Palmpje en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ik denk niet dat mensen jou de juiste adviezen kunnen/mogen geven aangezien het heel duidelijk is wat je wil.

    Pijn bij seks of bloedverlies zegt niks over of je bekken te klein is dat kan zelfs nog alleen met spierspanning te maken hebben.
    Verder het termijn waar je dit in wil kan zelfs nog schadelijk zijn voor een kind als dit niet noodzakelijk is. Inclusief ademhalings problemen tot zelfs dood te gevolg. Ik moet waarschijnlijk met 37 weken een geplande keizersnede als Mn placenta niet verschuift. Als dit niet hoeft ga ik het ook niet doen om de reden dat er ook complicaties voor het kind aan vast kunnen zitten. Daarom worden keizersnedes vaak pas gepland vanaf 39 weken.
    Over de vreselijke dingen die er in jou familie zijn gebeurt je weet helemaal niet of dat voor jou gaat gelden daar heb je net zoveel kans op als iedere andere vrouw.
    En je kan totaal niet voorspellen of je
    Migraine gaat komen of niet.

    En idd wat ik me afvraag je zegt ik ben heel rationeel etc alleen zoals je schrijft lijkt het mij meer dat hier een emotionele reden/ angst achter zit. Want als je alleen met de ratio kijkt en alles afweegt dan zou je niet meteen voor een keizersnede kiezen vanaf 37 weken.

    Probeer je wat verder in te lezen ga in gesprek met de verloskundige en gyn en laat je goed voorlichten. Probeer open te staan voor andere opties adviezen want ik heb het idee dat je nu heel zwart wit iets in je hoofd hebt wat misschien ook niet heel realistisch is eerlijk gezegd.
     
  3. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    #23 Wielrenster32, 2 aug 2019
    Laatst bewerkt: 2 aug 2019
    Muisje, op de een of andere manier is dat vrij goed te voorspellen. Ik ben zal 8 maanden klachtenvrij zijn en dan weer last krijgen. Ik heb afgelopen jaar op de dag nauwkeurig kunnen voorspellen wanneer ik migraine had (en dan een half jaar vooruit) omdat ik een regelmatige cyclus van 28 dagen heb.

    Medicatie is helaas niet bespreekbaar in NL daar was het LUMC heel duidelijk over. Ik heb een nood voorraad triptanen liggen als ik het niet meer trek (man heeft het ergens in bewaring) na een week. Deze mediatie wordt in Engeland en België wel voorgeschreven en het is onze keuze om het incidenteel bij uiterste nood wel te nemen.

    En ik ben strijdbaar ja omdat het in NL helaas nodig is om überhaupt een serieus gesprek te krijgen. De tendens is toch van we doen het natuurlijk en we zien wel als het niet gaat. Geen geruststellende gedachte als je al angstig bent. Om van die angst van te komen moet je eerst serieus worden genomen.

    Als iets tweemaal precies hetzelfde in een familie gebeurd (en ook bij de oma’s en/of zussen daarvan is gebeurd) kan het toeval zijn, maar kan het ook een aanwijzing zijn voor iets meer dan toeval. En dat is het lastige de kans dat het gebeurd is kleiner, maar de impact: een dood of gehandicapt kind is groter dan impact van een keizersnede voor mijn gevoel.

    Vooral de angst om weer te moeten proberen om zwanger te worden is echt iets waar ik niet over na wil denken. Weer een jaar van mijn leven dat zo de vuilnisbak in kan. Ik heb ook nieuw onderzoek gelezen dat ze bij de ontsluiting met een echo kunnen kijken of de baby door het bekken kan, misschien is dat een oplossing.
     
    Pyaar vindt dit leuk.
  4. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    Ik denk niet dat je blij zult zijn met mijn verhaal.

    Ik heb een smal bekken.( dit kun je overigens van tevoren niet weten). Mijn schoonzus had ook een smal bekken en haar kindje is daardoor overleden tijdens de bevalling.

    Met deze gedachten moest ik dus nog bevallen. Ik ben zo ontzettend bang geweest, maar een gyn vindt dit geen reden voor een ks.

    Ik ben op de natuurlijke wijze bevallen compleet uitgescheurd, ja incl. darmen.De kleine heeft er niets aan overgehouden.

    Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat je niet zomaar een ks op bestelling krijgt.

    Misschien dat ze voor je migraine een inleiding voorstellen.
     
  5. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Je zult in overleg moeten gaan met de gynaecoloog, maar tantes etc zitten niet in de directe bloedlijn en is geen referentiekader voor hen.
    Ik vermoed dat zolang er geen complicaties zijn dat zij niet zullen toegeven aan een keizersnede op aanvraag.

    Ik snap je angsten, maar is echt niet zo dat dit bij jou ook gaat gebeuren. Een keizersnede is niet niks.

    Vraag me wel af hoe je erbij komt dat rond die week je migraine terugkomt. Verschilt echt per persoon.
     
  6. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Leesteken krijg je nu wel een KS? Wat een heftig verhaal!
     
  7. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Omdat ik echt puur hormonale migraine heb. Met pil geen last, 13 jaar lang klachten vrij geweest. Direct na bevruchting geen migraine, wist als 2 dagen na mijn eisprong dat ik zwanger was en dat 3x (2x miskraam gehad). Als ik de pil 1 dag vergat had ik alweer migraine. In week 37 daalt je oestrogeen als voorbereiding op de bevalling, dan krijg je weer migraine. Misschien een week later, dan kun je makkelijk uittekenen.
     
    chrystel73 vindt dit leuk.
  8. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    Een ks met 37 weken doen ze sowieso niet. En ik denk niet dat de migraine een reden is voor een ks.
     
  9. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Nee dat denk ik ook niet helaas, maar zou wel heel welkom zijn. Probleem is niet zo zeer de migraine (dat is uitzitten) maar het niks binnen houden en afvallen. Gevoelsmatig is de fysieke stress die ik dan heb (nauwelijks slapen, overgeven en pijn) ook schadelijk voor het kind. Maar dat is gissen.

    Gaat vooral om de bevallingen en doodgeboren kinderen in de familie. Helaas is dat nooit uitgezocht omdat mijn familie niet hoger opgeleid is en niet erg mondig is. 3 generaties is het gebeurd en het wordt nog steeds gegooid op pech. Statisch gezien is de kans erg klein.
     
  10. Liefeling

    Liefeling Actief lid

    24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Als je zo'n enorme angst hebt, is het dan niet raadzaam om psychologische hulp te zoeken en een goede begeleiding naar de bevalling toe te volgen? In het realistische geval dat je geen keizersnede krijgt, lijkt het me geen slecht idee om in elk geval goed voorbereid te zijn en vertrouwen te krijgen in wat jouw lichaam kan i.p.v. te kijken naar wat andermans lichaam niet kon. Praten met een verloskundige over je angsten is in elk geval al een goed begin.

    In mijn familie zijn ook nogal wat dingen gebeurd met (overleden) kinderen en bevallingen (en dat was in geen enkele situatie reden tot keizersnede bij een volgend kind, wel soms een inleiding). Maar dat zegt niks over mijn lichaam of mijn situatie. Ik begrijp dat je bang bent, maar probeer het vertrouwen te vinden.
     
  11. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Mijn zoon is d.m.v. een geplande keizersnee geboren op precies 37 weken. Ik had zo graag gewild dat hij nog langer had kunnen blijven zitten. De eerste minuten waren heel erg spannend, het ademhalen ging inderdaad niet vanzelf. Dus als je het voor je kind doet, zou ik zeker wachten tot 38, misschien wel 39 weken. En dan maar zien of er een gyn mee wil werken aan je verzoek..
     
  12. Rosy90

    Rosy90 VIP lid

    29 jul 2014
    9.546
    6.409
    113
    Vrouw
    Wauuw, echt wauw:eek::roflmao:
     
  13. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.629
    3.434
    113
    In de laatste weken van je zwangerschap ga je wekelijks naar de vk. Je kindje wordt nauwlettend in de gaten gehouden. Er wordt ingegrepen als dat nodig is.

    Dat je tante en je nichtje een smal bekken hebben, wil niet zeggen dat jij dat ook hebt.

    Maak je angsten bespreekbaar bij de vk. De vk kan je geruststellen. Als een vk de situatie kent van je tante en nichtje, dan kun je afspraken maken voor tijdens de bevalling. Wanneer een vk ingrijpt bijvoorbeeld.
     
  14. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Dit denk ik ook
     
  15. Kaatje92

    Kaatje92 Fanatiek lid

    7 aug 2018
    4.572
    4.043
    113
    Vrouw
    Keizersnede wordt alleen uitgevoerd om medische redenen. Ik denk niet dat dit een geldige reden is.
     
  16. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.885
    113
    Ik ben echt van mening dat je eerst een natuurlijke bevalling moet proberen.
    Ik had indicatie voor een ks door een kind in stuitligging en toch besloot ik nog voor de natuurlijke weg te gaan. Gewoonweg omdat dit voor mijn kindje beter was.
    Een bevalling is niet leuk maar de ervaring is het mooiste dat er bestaat.
    Mijn tip is: gewoon voor de natuurlijke weg proberen te gaan, een ks kan altijd dan nog.
     
    Mini25 en Kaatje92 vinden dit leuk.
  17. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Die heb ik al, gezien mijn ervaringen dit jaar. De 2 opnamen in het ziekenhuis hebben er redelijk ingehakt. Vertrouwen in mijn lichaam is goed hoor, alleen niet qua hormonen en bevallen. Als je zo ziek bent van iets natuurlijks als je cyclus dan is het lastig om vertrouwen te hebben. Ik heb er ook wel een beetje een trauma van afgelopen jaar dat nu ik pas aan het verwerken ben.
     
  18. Wielrenster32

    Wielrenster32 Actief lid

    29 nov 2018
    296
    112
    43
    Vrouw
    Het spijt mij maar mijn nekharen gaar hier van overeind staan. Ik snap echt dit voor veel mensen geldt, maar nogmaals zwanger worden/zijn/bevallen is voor mij een middel om iets te realiseren. Iets wat helaas noodzakelijk is.

    Ik zal ook wel enorm veroordeeld worden dat ik geen borstvoeding ga geven. Mijn medicatie gaat niet samen met borstvoeding dus borstvoeding is geen optie voor mij.
     
  19. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.004
    5.079
    113
    Wat mooi verwoord! Die ga ik onthouden!
     
    Liefeling vindt dit leuk.
  20. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Ja hallo wat denk jij, dat de rest van de vrouwen denkt "ah, ff lekker natuurlijk bevallen"? Iedereen wil het resultaat, maar daar zal je doorgaans iets voor moeten doen.

    Ik heb de vorige zwangerschap extreme voorweeen gehad vanaf 32 weken, deze keer vanaf 23. Feest man, echt superleuk.

    Kan er nu eenmaal bij horen hè.
     
    Gewooniemand, Magnolia29, Snoepjes en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina