keizersnede, stuitbevalling: zo moeilijk!

Discussie in 'De bevalling' gestart door jelisa, 18 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    He Jois,

Dat dat heb ik dus ook gedaan. Ik heb een geboorteplan opgesteld met daarin vermeld dat ik heel graag mijn kindje op mijn borst wil hebben na de ks (mits het goed gezond is).
    Ook heb ik aangegeven dat mocht het kindje om medische redenen mee genomen worden dat ik dan als ik terug ben op de afdeling mijn kindje alsnog bloot op de borst krijg. En anders kleed ik het zelf wel weer uit en leg het bij me neer (dat laatste heb ik er niet bijgezet hoor).
    En tenslotte heb ik erop vermeld dat ik absoluut geen bv geef. ik geef mijn kind de fles.

Dit wil ik maandag graag laten zien aan de gyn en met haar bespreken en horen wat zij te zeggen heeft daarover.

2. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Ik heb mijn zoon enkele minuten bij me mogen houden. Heb hem goed kunnen bekijken alvorens hij twee meter verderop door de kinderarts werd nagekeken, afgedroogd en de navelstreng door papa werd doorgeknipt. Dit kon ik allemaal zien vanaf de operatietafel. Op zo'n OK is het vrij koud dus het is verstandig om het kindje daarna met papa mee te laten gaan.
    In ons geval mocht onze zoon, totdat ik op de recovery lag, lekker 'kangoeroe-en' bij papa op de blote borst.
    Dat was voor mij ook een heel fijn, geruststellend gevoel. En eenmaal op de recovery is hij bij me komen liggen en niet meer weggegaan!

3. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer

Hoi Sula,

Als dat bij mij ook zo zou kunnen gaan dan ben ik al heel blij!! Dat ik de kleine gewoon heel even bij me mag houden om te bewonderen. Dat die daarna word meegenomen samen met papa vind ik dan niet erg. Dan heb ik wel even dat contact gehad met de baby.
    En dat je na die tijd je zoon lekker bij je mocht houden was denk ik ook wel heel fijn he! Dat zou ik ook heel graag willen!!
    Ik geef dan wel geen bv maar dat is toch geen reden om het kindje niet bij je te mogen hebben. Het is tenslotte mijn kind, dacht ik toch haha!!

4. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Ik zou het gewoon bespreekbaar maken met de gyn.
    Kijk, je hebt een scherm op je borst zodat je niet ziet hoe ze aan het operren zijn. Maar toch kon de kleine bij me liggen.
    Het moet toch mogelijk zijn om je wensen te bespreken; het is een van de belangrijkste gebeurtenissen uit je leven!
    Heel veel succes en ik ben benieuwd naar je verhaal ná de bevalling.

5. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    He Sula,

Het lijkt mij inderdaad niet meer dan logisch dat dat bespreekbaar is. Het gaat tenslotte inderdaad om MIJN bevalling en MIJN kindje.
    Het lijkt me wel heel cru als ze bij voorbaat al zeggen dat dat niet kan. Als er goede redenen voor zijn dan snap ik dat wel natuurlijk.
    Eigenlijk is dat ook de reden dat ik zo getwijfeld heb tussen een stuitbevalling en een ks, puur het idee dat ik het kindje dan niet op mijn borst zou kunnen krijgen met een ks.
    En natuurlijk vind ik de operatie ook heel spannend en ben ik ook wel bang voor het herstel en de pijn. Maar het eerste moment met mijn kindje vind ik het aller belangrijkste van de hele bevalling. Dat blijft je altijd bij. Ik zou het heel erg vinden als dat allemaal word afgenomen met een ks.

Wat klinkt dat allemaal zwaar op de hand he...;)
    Ik hoop echt van harte dat het allemaal goed gaat en dat ik in ieder geval even met mijn kindje samen mag zijn!

6. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

je hebt al gekozen lees ik?

ik ben zelf bevalling van een kindje in onvolkomen stuit. tijdens de bevalling vergat ik dat helemaal. hij is eerst met zijn billetjes geboren, daarna kwam de rest van zijn lijfje. Ik ben in 2 uur en 10 minuten bevallen en de bevalling is heel voorspoedig verlopen. Gewicht maakt trouwens niets uit, nagevraagd bij gynaecoloog en vk. (ook al zo`n veelgehoorde gemene opmerking)
    succes!
    het maken van een keuze VOORAF lijkt me veel moeilijker dan op het moment zelf. Ik mocht namelijk ook kiezen toen ik al ging bevallen en 4 cm ontsluiting had. Toen heb ik gezegd: wat het beste is voor het kind, het maakt mij niet uit. de artsen kozen voor een natuurlijke bevalling.

7. SuLa

SuLa Fanatiek lid

14 feb 2009
    1.765
    1
    0
    Tja, het herstel.... dat is echt bij iedere vrouw anders. Een vriendin van me kreeg 3 weken na mij haar dochter dmv een spoedkeizersnee, maar zij liep drie dagen later al rechtop over de gang, terwijl ik toen nog behoorlijk last had van mijn spieren.
    Ik raad je aan iets van cranberrysap te drinken na de bevalling, of cranberrycapsules te nemen, ter bevordering van de zuivering van je blaas. Heel veel vrouwen krijgen een blaasontsteking door het catheter namelijk en cranberry helpt ter voorkoming hiervan.

Ik heb trouwens mijn hele bevallingsverhaal tot in detail opgeschreven.... (3 pagina's) Dat vond ik fijn voor de verwerking en ook 'voor later'. Als je wilt, mag je het lezen; stuur me dan een pb't je met je mailadres.

8. dgh

dgh Lid

12 apr 2010
    38
    0
    0
    Friesland
    Hoe is het gister gegaan jelisa?

9. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier ook een geplande ks ivm stuit, ook op aanraden van mijn gyn (smal bekken). Achteraf maar goed ook want het was een klein prul met weinig kracht dus een stuitbevalling zou best zwaar zijn geweest voor hem.

Ik mocht hem overigens na controle van de kinderarts de hele tijd op de borst houden, ook op de verkoeverkamer: hij is geen moment bij me weggeweest: heerlijk!!!

Vond trouwend de ks zelf behoorlijk tegenvallen: niet de operatie maar het herstel anderhand en de pijn. Maar hij is het dubbel en dwars waard ;)

Heel veel sterkte en geluk straks met jullie kleine!!!

10. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    Hoi meiden,

Nou, eindelijk hebben we de knoop doorgehakt hoor. We hebben de gyn gezegd dat we een ks willen. Hier ging ze dan ook vrijwel meteen mee akkoord.
    Ze ging nog even kijken hoe het kindje nu ligt en het lag al wel in mijn bekken met zijn billen en met de voetjes ernaast. Maar het was nog niet ingedaald.
    Daarna moesten we meteen door naar de anesthesist om een ruggenprik bespreekbaar te maken. Ik was goed gezond, dus een ruggenprik mocht dan ook gewoon gezet worden bij mij.
    Daarna vertelde die man helemaal hoe het allemaal eruit gaat zien die dag. Dat vond ik wel heel fijn om te horen (ook wel een beetje spannend natuurlijk) maar hij zei dat zodra het kindje is geboren het even word meegenomen door de kinderarts om het even na te kijken en daarna word het bij mij neer gelegd. Daar was ik zo blij mee dat hij dat zei. Ik zei: oh, gelukkig! Ik mag het kindje dus wel even bij me hebben! Toen zei die man: ja tuurlijk!! Dat is toch logisch. Het zou wat zijn als we het kindje meteen meenamen! Dus dat is dus vrij logisch dat dat gebeurt, wist ik dat veel haha! Dus dat was al een hele geruststelling voor mij.
    Hij zei dat het daarna mee gaat met mijn man en dat ik dan even naar de uitslaapkamer ga. En dat ik daarna zsm weer wordt verenigd met man en kind!

Toen we dat allemaal aanhoorde klonk het wel vreemd hoor! Net of al die info niet voor mij was bedoeld. Het klinkt zo onwerkelijk en het is zo vreemd te weten dat je die dag je kindje krijgt!
    Maar de keuze voelt nu wel goed! Ik ben wel best bang voor de napijn. En ik hoop dat het herstel een beetje voorspoedig gaat en dat ik niet al te lang in het ziekenhuis hoef te liggen. Maar ja, dat moeten we maar afwachten....

De dag staat nu in ieder geval vast! Ik hou het nog even geheim hier op het forum, dat vind ik wel zo leuk!!
    Mijn familie weet het al wel ivm mijn dochter die dan door mijn familie word opgevangen.
    Maar voor andere vrienden en kennissen heb ik het ook nog even geheim gehouden.

Dus nu maar aftellen en wachten!
    Spannend.....

11. Laure80

Laure80 Fanatiek lid

26 aug 2008
    1.036
    0
    36
    Ik heb destijds gekozen voor een stuitbevalling. Mijn zoontje is 1 week te vroeg geboren en de bevalling viel enorm mee.

Lees hier over inscheuren/inknippen. Volgens mij krijg je bij een stuitbevalling sneller een knip, omdat ze zeker willen weten dat het hoofdje niet blijft steken. Ik heb de knip niet als negatief ervaren. De uitdrijving verliep er vlotter door het herstel ging voorspoedig.

Na de bevalling heb ik direct gezegd dat ik weer voor een stuitbevalling zou kiezen als een volgende in stuit zou liggen.
    Heb achteraf alleen wel diverse reacties gehad of we wel wisten welke risico's er voor het kindje aan een stuitbevalling zitten... Weet dus niet of ik straks moet twijfelen als onze tweede weer in stuit zou liggen.

12. chantal

chantal Bekend lid

26 jun 2009
    516
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan het helemaal begrijpen dat je voor een keizersnede kiest.En wat betreft reacties van anderen dat is het laatste waar jij je nu druk over moet maken.Jouw lijf jouw beslissing!

13. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Oh wat spannend!!! heel veel succes, geluk en plezier! Hopelijk herstel je goed: en gewoon om pijnstilling vragen naderhand hoor! Als je eerste dagen voorbij zijn, gaat het heel snel qua herstel, na een week voel je je echt véél beter.

14. jelisa

jelisa Actief lid

28 apr 2009
    274
    1
    0
    verzorgende
    deventer
    dank jullie wel voor de lieve reacties!! Daar heb ik echt steun aan!
    Vind het allemaal wel heel spannend hoor nu!!

Deel Deze Pagina